سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسلیت: آیا ترامپ همان «مرد دیوانه» رویاهای ریچارد نیکسون است؟

اسلیت در گزارشی به بررسی رویکردهای دونالد ترامپ در حوزه سیاست خارجی و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی وی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت اسلیت در گزارشی به بررسی تأثیر سیاست خارجی دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور آمریکا- بر جهان پرداخت. در این گزارش آمده: ممکن است بدترین ویژگی ترامپ یعنی تغییر حالت سریع وی، تصمیمات عجولانه‌اش و دقت نکردن در تصمیم‌گیری‌ها تا حدودی به ثبات مناطقی که دچار بحران شده‌اند کمک کند!
 
نگارنده گزارش برای توضیح گفته خود از تئوری «مرد دیوانه» ریچارد نیکسون -سی و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا- استفاده و آنرا با رویکرد ترامپ در حوزه سیاست خارجی مقایسه می‌کند.
 
نیکسون در سال‌های نخست ریاست‌جمهوری خود به مشاور امنیت ملی‌اش (هنری کیسینجر) گفت به ویتنامی‌ها بگوید که او دیوانه است. درواقع، کیسینجر موظف بود به ویتنامی‌ها بگوید اگر نیکسون عصبانی شود غیر قابل کنترل خواهد بود و به استفاده از سلاح هسته‌ای روی می‌آورد. نیکسون پیش‌بینی می‌کرد «هو شی مین» نخستین رئیس‌جمهور دموکراتیک ویتنام و رهبر کمونیست این کشور با شنیدن این حرف ظرف دو روز برای برقراری صلح التماس کند.
 
البته این نقشه نتیجه مورد نظر را نداد زیرا ویتنام هرگز آن را باور نکرد و نیکسون هم به هیچ وجه دیوانه نبود. این درحالیست که به نظر می‌رسد ترامپ دیوانه است یا حداقل غیرقابل پیش‌بینی و مستعد عصبانیت شدید است. وی همچنین سیاست منسجمی ندارد (برای مثال شلیک 59 موشک به سوریه که هیچ تأثیری نداشت و پس از آن هیچ اتفاقی نیفتاد). عقاید ترامپ به شکل عجیبی و به طور کامل تغییر می‌کنند (برای مثال بیانیه‌های جدیدش درباره ناتو، چین، روسیه و جنت یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا).
 
نگارنده بر این باور است که ترامپ قصد پیروی از تئوری مرد دیوانه را ندارد؛ اما رفتارش همان تأثیری را دارد که نیکسون مد نظر داشت.
 
به نوشته اسلیت، پیش‌بینی می‌شود سران کشورهای بزرگی چون روسیه و چین با مشاهده رفتارهای غیرمنتظره ترامپ در تصمیمات سیاسی خود محتاطانه‌تر عمل کنند. برای مثال «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین اخیراً یکی از محموله‌های زغال سنگ کره شمالی را که یکی از کالاهای صادراتی مهم این کشور است، برگشت زد. حال باید دید ولادیمیر پوتین –رئیس‌جمهور روسیه- با دیدی که نسبت به ترامپ دارد سیاست خود در سوریه را به چه شکل تغییر می‌دهد.
 
تأثیر این تئوری به زودی از بین می‌رود و حتی اگر برای مدتی طولانی ادامه یابد منافع آمریکا و ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد. با اینکه آمریکا با پایان یافتن جنگ جهانی دوم به تدریج قدرتمندتر شد؛ اما در 25 سال گذشته قدرت این کشور رو به زوال گذاشته است.
 
در حال حاضر مسئله این است که اگر ابهام به صورت استراتژیک در سیستم حکومتی وجود داشته باشد قابل قبول است؛ اما بلاتکلیفی جایی در کشورداری ندارد. اگر هیچ کس نداند آمریکا قرار است چه واکنشی از خود نشان دهد نتایج خوبی در پی نخواهد داشت. درست است که دشمنان آمریکا برای مدتی محتاط می‌شوند؛ اما متحدان وی نیز عصبانی می‌شوند و برای تأمین امنیت خود به کشورهای دیگری روی می‌آورند. حتی ممکن است با دشمنان آمریکا به توافق برسند و برای خود متحدان جدیدی پیدا کنند.

نگارنده نتیجه می‌گیرد: از آنجایی که پیروی ترامپ از تئوری مرد دیوانه کاملاً تصادفی و نه از روی محاسبات دقیق است؛ کشورهای دیگر پس از مدتی از این موضوع برای رسیدن به منافع خود استفاده خواهند کرد.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.