سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر نیرو در همایش بررسی مشکلات و راهکارهای توسعه صادرات مطرح کرد؛

اجرای 94 پروژه آب و برق در خارج از کشور/ صادرات یکی از کلیدی ترین مؤلفه های حیات اقتصادی کشور است

چیت چیان گفت: طبق آمارها حدود 94 پروژه طی سال های 92 تا 95 در خارج از کشور توسط شرکت های ایرانی با ارزش 4.6 میلیارد دلار انجام شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت چیان وزیر نیرو در همایش بررسی مشکلات و راهکارهای توسعه صادرات عنوان کرد: صادرات به‌عنوان یکی از کلیدی ترین مؤلفه های حیات اقتصادی کشور به شمار می رود و اگر به دنبال این هستید که صنعت و اشتغال کشور را توسعه دهیم می‌بایستی مسیر صادرات کشور را هموارتر سازیم چرا که صادرات امکان رقابت و حضور در عرصه بین المللی را فراهم می کند و این مهم سبب می شود تا درجهت ارتقای توان کیفی خود گام برداریم.

وی ادامه داد: در صورت تلاش در حوزه صادرات، می‌توان مدیریت کشور را به یک سطح بین المللی ارتقاء داد اما در غیر این‌صورت سطح مدیریت کشور در سطوح مختلف دائماً درجا خواهد زد، علاوه بر این موضوع در صورت افزایش صادرات، توان و اقتدار ملی ما نیز افزایش خواهد یافت و نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر سیاسی و فرهنگی جایگاه والایی را به کشور خواهد داد.

چیت چیان با اشاره به جایگاه صادرات صنعت آب و برق کشور عنوان کرد: وزارت نیرو تنها ارگان دولتی به عنوان افزایش صادرات این صنعت نیست و در این زمینه شرکت های خصوصی را نیز از ارکان مهم خود می‌دانیم و از آنجایی که شرکت‌های خصوصی تاکنون پیشران این صنعت بوده اند لذا وزارت نیرو و دولت بدون حضور و فعالیت این شرکت ها معنایی نخواهد داشت.

وزیر نیرو تصریح کرد: قریب به 30 سالی می‌شود که وزارت نیرو از طریق یک هدفمندی دقیق، هوشمندانه و هدفمند در ایجاد شرکت‌های توانمند در حوزه مشاوره، ظرفیت‌های تولید و تجهیزات، شرایط را برای حضور بسیاری از پیمانکاران موفق در عرصه بین المللی فراهم کرده است و برخی از شرکت های مهم در این زمینه در سایه وزارت نیرو به توانمندی بالقوه ای دست یافتند.

به گفته وی شرکت های متعددی نیز طی این سال‌ها توسط بخش خصوصی پایه گذاری شده است و با سرمایه گذاری این بخش، نقش بی بدیلی در صنعت ما ایفا کرده‌اند.

وی اذعان داشت: براساس آخرین آمارها به ترتیب حدود 95 و 90 درصد از کل مایحتاج سخت افزاری، مدیریتی، اجرا توسط پروژه در صنعت آب و برق توسط شرکت های ایرانی در حال انجام است.

وزیر نیرو بیان کرد: شرکت‌های ایجاد شده دارای ظرفیت بالایی هستند که این امر سبب می شود که علاوه بر بازارهای داخلی توانایی صادرات و امکان در بازار بین المللی نیز وجود داشته باشد.

چیت چیان با اشاره به 3 حوزه مهم صادراتی کشور عنوان کرد: طبق آمارها حدود 94 پروژه طی سال های 92 تا 95 در خارج از کشور توسط شرکت های ایرانی با ارزش 4.6 میلیارد دلار انجام شده و این رقم شاید در قیاس با رقبای خود رقم قابل قبولی نبوده اما باید این را در نظر داشت که کشور ما اقدامات خوبی را در صنعت آب و برق انجام داده است. علاوه بر این موضوع می توان به صادرات تجهیزات و صادرات برق نیز به عنوان دو حوزه دیگر صادرات برتر کشور طی چند سال اخیر نام برد.

به گفته وی کشورهایی از جمله ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان در زمره کشورهای هدف ما جهت صادرات برق به شمار می روند اما طی سالهای اخیر به دلیل بد عهدی‌های کشور عراق و عدوم پرداخت بهای برق توسط آنها، میزان صادرات به این کشور تقلیل یافته، چراکه نمی توان برق مجانی به کشوری بدهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: همکاری بین شرکت های ایرانی در امر صادرات، ایجاد کنسرسیوم‌ها بسیار بالا بوده چرا که تشکیل این کنسرسیوم ها منجر به افزایش توانمندی و امکان رقابت در خارج از کشور شده است.

چیت چیان افزود: ارتقای کیفیت، رعایت زمانبندی‌ها و انجام به موقع تعهدات می توان سابقه درخشانی در ذهن مسئولان کشورهای مختلف ایجاد کند و پشتوانه بزرگی برای توسعه صادرات قلمداد می‌شود، همچنین ضرورت همکاری دولت با بنگاه های مختلف در این حوزه احساس می شود.

وی عنوان کرد: وزارت نیرو به منظور حمایت و توسعه صادرات تاجایی که توان داشته باشد، این امور را هدایت می‌کند و این نکته را نیز باید در نظر داشت که فرهنگ مطالبه در امر صادرات معنایی ندارد و تنها فرهنگ تعامل و همکاری است که می تواند مثمرثمر واقع شود.

وزیر نیرو در پایان بیان کرد: تحقیق و توسعه و استفاده از منابع مالی فراوان برای انجام پروژه‌ها امری ضروری بوده و در این میان شرکت در رقابت های بین المللی و تربیت کارشناسان و مدیران آشنا به زبان و فرهنگ تجارت بین الملل نیاز داریم و در این زمینه کاستی هایی نیز وجود دارد.


در سال 96 بیش از 4000 مگاوات نیروگاه وارد مدار خواهد شد

حمید چیت چیان پس از اتمام این مراسم در جمع خبرنگاران عنوان کرد: توسعه صادرات یکی از مولفه های مهم اقتصادی است چراکه این موضوع در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به شمار می آید علاوه بر این موضوع بر اساس سیاستگذاری های انجام شده تاکنون بیشتر تجهیزات صنعت آب و برق کشور توسط شرکت های داخلی ساخته شده است.

وی ادامه داد: حدود 50 تا 98 درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی طی 5 سال اخیر به حوزه آب و برق اختصاص یافته است. همچنین هدف از ایجاد چنین همایش هایی تعامل بیشتر دست اندرکاران صادرات صنعت آب و برق است و بدون تردید بدین طریق و به واسطه تعامل مسئولان می تواند مشکلات صنعت آب و برق را مرتفع ساخت و بدین گونه شاهد ارتقا کشور در دو حوزه سیاسی و اقتصادی باشیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: در مجموع صادرات خدمات فنی و مهندسی طی سالهای 92 تا 95 ، 4.6 میلیارد دلار بوده است و در این سالها بیش از یک میلیارد دلار در بخش برق صادرات داشته ایم که عمده آن مربوط به کشورهای آفریقا، ترکیه، روسیه، آسیای میانه، مالزی و اندونزی بوده است.

چیت چیان اذعان داشت: حدود 150 روستا در 15 سال گذشته به روستاهای دارای شبکه آب شرب پیوستند و در سال 95 نیز 2 هزار و 985 روستای دیگر به شبکه آب رسانی متصل شدند همچنین در مجموع طی 3_4 سال اخیر 5 هزارو 200 روستا دارای آب شرب شدند و هم اکنون بیش از 2 هزار و 900 شرکت پیمانکاری در بخش آبرسانی روستایی مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در سالی که هدفمندی یارانه آغاز شد 4 هزار مگاوات نیروگاه درنظر قرار گرفتند و تا سال 93، 800 تا 900 مگاوات در یک ساعت کاهش یافت که این موضوع می توانست آسیب های جبران ناپذیری را به شبکه وارد کند. همچنین در سالهای 94 و 95 نیز به ترتیب 1500 و 2200 مگاوات وارد مدار شدند و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در سال جاری نیز که بیش از 4 هزار مگاوات نیروگاه نیز وارد مدار خواهند شد.

چیت چیان در پایان بیان کرد: باتوجه به تلاش های انجام شده و فعالیت پیمانکاران می توان شاهد خروج صنعت آب و برق از رکود بود علاوه بر این موضوع امید است در سال جاری شاهد هیچ گونه خاموشی در کشور نباشیم به همین منظور از مصرف کنندگان خواستاریم که به منظور گذر از پیک تابستان ما را همراهی کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر نیرو ، پروژه آب ، برق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.