سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمیدالله فاروقی:

صدها فارغ‌التحصیل دانشگاه مشهد در افغانستان مشغول خدمتند

وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان و رئیس دانشگاه کابل، گفت: دانشگاه فردوسی مشهد زمینه تحصیل محصلین افغانستان را فراهم و امروز صدها دانش‌آموخته این دانشگاه در وظایف مختلفی در داخل افغانستان مشغول خدمت به مردم کشورشان هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حمید الله فاروقی وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان و رئیس دانشگاه کابل در پیامی ضمن قدرانی از برگزاری جشنواره فرهنگ ملل در دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: دانشگاه فردوسی مشهد از دانشگاه‌های ممتاز ایران است که زمینه تحصیل محصلین افغانستان فراهم و امروز صدها دانش آموختگان آن دانشگاه در وظایف مختلفی در داخل افغانستان مشغول خدمت به مردم کشورشان هستند.

وی ضمن خرسندی از برگزاری این جشنواره،  افزود: خوشحالم از اینکه دانشگاه فردوسی منادی صلح و دوستی و افزایش شناخت متقابل بین ملل مختلف شده است، همان مساله‌ای که حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز منادی آن بوده است آنجا که می‌گوید همه ز آشتی کام مردم رواست- که نابود باد آن که او جنگ خواست.

وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان افزود: از راه‌های گسترش شناخت ملل مختلف از یکدیگر که پیامد مهم آن تقویت صلح و دوستی در بین آنها است، گسترش روابط فرهنگی و آکادمیک است و این مساله به خصوص بین 2 کشور دوست و برادر، افغانستان و ایران، از اهمیت فوق ‌لعاده برخوردار است.

فارغی گفت: به عنوان وزیر مشاور ریاست جمهوری افغانستان در امور تحصیلات عالی و نیز ریاست دانشگاه دانشگاه کابل، از تمامی تلاش‌هایی که مقامات  ایران در راستای آموزش و حمایت از تحصیلات عالی افغانستان انجام داده اند تقدیر و تشکر می‌نمایم و امیدوارم که این حمایت‌ها در جهت غنامندی بیشتر نظام تحصیلات عالی افغانستان ادامه پیدا کند.

«محمد کافی» رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این پیام با تشکر از توجه و محبت وزیر مشاور رئیس جمهوری افغانستان در امور تحصیلات عالی گفت: مشترکات و تعلقات فرهنگی، زبانی، نژادی و تاریخی کشور  ایران و افغانستان به اندازه‌ای است که به سختی می‌توان میان آن مرزی قائل شد.

کافی افزود: زبان علم، زبان مشترک همه ملت‌های جهان است و ما دانشگاهیان می‌بایست نویدبخش صلح و دوستی در بین ملت‌های جهان باشیم و دانشگاه ها باید در پرتو همکاری‌های صمیمانه علمی، آموزشی و فرهنگی امید با هم بودن و برای هم بودن را در جهان زنده نگهدارند و این جز با نگاه مشترک به آینده و همدلی و تاکید بر نقاط مشترک انسانی محقق نخواهد شد.

وی گفت: دانشگاه فردوسی مشهد دانشجویان افغانستانی را همانند فرزندان خود عزیز و تلاش برای خرسندی و شادابی آنان در محیطی کاملا علمی و ادبی را افتخار خود می‌دانیم و امید است با گسترش روابط علمی بین دانشگاه‌ها، مسیر روشنی برای توسعه روابط در دیگر عرصه‌ها و در نهایت توسعه صلح و امنیت و دوستی در جهان ایجاد و تداوم یابد.

سومین جشنواره فرهنگ ملل در چهار بخش علمی بین‌المللی، کارگاه و جشنواره غذای ملل، نمایشگاه فرهنگ ملل و مسابقات ورزشی از 28 فروردین/ حمل مدت سه روز با حضور یک‌هزار و 500 دانشجوی خارجی از 21 کشور جهان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد نوشت: این جشنواره امسال در چهارچوب برنامه‌های فرهنگی اجتماعی رویداد مشهد 2017 طراحی و اجرا شد.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.