سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تست رایگان روانشناسی؛

چرخ زندگیتان خوب می‌چرخد یا بد؟ آرام است یا تند؟

افراد می‌توانند به کمک پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی میزان رضایت و خرسندی خود را نسبت به زندگی بسنجند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ برخورداری از یک زندگی با کیفیت، شاد و سالم آرزوی تمام افراد بوده و انسان‌ها در طول زندگی همواره در تلاش هستند که بتوانند میزان رضایت و خرسندی خود را از زندگی افزایش دهند. در این جا به معرفی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهان ۲۶ سوالی (WHOQOL-BREF) می‌پردازیم.


پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ۲۶ سوالی (WHOQOL-BREF)
کیفیت زندگی عبارت است از برداشت هر شخص از وضعیت سلامتی خود و میزان رضایت از این وضع دارد. سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی را درک فرد از جایگاهش در زندگی می‌داند که در ارتباط با هدف ها، انتظارات، استاندارد‌ها و نگرانی‌های اوست. پرسشنامه کیفیت زندگی ۳۶ سوالی (SF- ۳۶) مشهورترین و پراستفاده‌ترین ابزار برای سنجش کیفیت زندگی است.

سازمان بهداشت جهانی به منظور وجود انسجام در پژوهش‌ها و سنجش کیفیت زندگی، گروهی را برای ساخت پرسشنامه مأمور کرد. حاصل کار این گروه پرسشنامه کیفیت زندگی ۱۰۰ سوالی بود. (WHOQOL- ۱۰۰)، چند سال بعد برای استفاده آسان‌تر از این پرسشنامه فرم کوتاهی از آن تهیه شد. 

پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ۲۶ سوالی (WHOQOL-BREF) یک پرسشنامه ۲۶ سوالی است که کیفیت زندگی کلی و عمومی فرد را می‌سنجد. این مقیاس در سال ۱۹۹۶ توسط گروهی از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و با تعدیل گویه‌های فرم ۱۰۰ سوالی این پرسشنامه ساخته شد. این پرسشنامه دارای ۴ زیرمقیاس و یک نمره کلی است.

این زیر مقیاس‌ها عبارتند از: سلامت جسمی، سلامت روان، روابط اجتماعی، سلامت محیط اطراف و یک نمره کلی. در ابتدا یک نمره خام برای هر زیرمقیاس به دست می‌آید که باید از طریق یک فرمول به نمره‌ای استاندارد بین ۰ تا ۱۰۰ تبدیل شود. نمره بالاتر نشان دهنده کیفیت زندگی بیشتر است.













انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.