سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از امام علی(ع) بیشتر بدانیم

در این گزارش کتاب‌هایی را که در ارتباط با پیشوای اول شیعیان، امام علی(ع) است؛ پیشنهاد می‌کنیم.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در شب‌های قدر و احیا علاوه بر خواندن دعا و نیایش‌های مخصوص این شب‌ها، خواندن کتاب‌های مرتبط نیز توصیه می‌شود. به مناسبت شب‌های قدر و ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان امام علی(ع) در این گزارش کتاب‌هایی را درباره آن بزرگوار پیشنهاد می‌کنیم: 

تجلی امامت:

این کتاب اثر آیت‌الله سید اصغر ناظم‌زاده قمی است و در 660 صفحه توسط موسسه بوستان کتاب منتشر شده است. کتاب «تجلّى امامت» شامل تحلیل‌هایی از رفتارهاى حکومت حضرت على(ع) و رویدادهاى آن دوره است. امامت و حکومت على(ع)، سیاست على(ع)، على(ع) و کارگزاران، على(ع) و اقتصاد و جنگ‏هاى على(ع) در دوران حکومت مباحث کتاب را تشکیل می دهند. دوران پنج ساله حکومت امام علی(ع) و چگونگی برقراری حکومت دینی، عدالت و سایر ارزش‌های دینی در آن زمان موضوعات این کتاب هستند.

ولایت در کتاب و سنت:

كتاب ولایت در كتاب و سنت نوشته غلامرضا مغیثه با تدوین پژوهشكده حج و زیارت و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است. در این کتاب ولایت امام علی(ع) از منظر كتاب و سنت بررسی شده است. کتاب دو بخش دارد: بخش نخست درباره نقد و بررسی ادله خلافت ابوبكر از منظر اجماع، كتاب و سنت است و آیات قرآنی درباره امامت حضرت علی(ع) بررسی شده است. در بخش دوم با استناد به چهار حدیث، ولایت آن حضرت اثبات شده است. کتاب در در قطع وزیری و 216 صفحه منتشر شده است. 

جاذبه و دافعه امام علی:

این کتاب نوشته  شهید مرتضی مطهری است و از نشر صدرا منتشر شده است. همانطور که از نام این کتاب پیداست، درباره تأثیر امام علی(ع) بر روی‏ انسانها به شکل مثبت یا منفی است. در قسمتی از این کتاب آمده است:« به هر نسبت که شخصیت حقیرتر است کمتر خاطرها را به خود مشغول می‏دارد و در دلها هیجان و موج ایجاد می‏کند و هر چه عظیم‌تر و پرنیروتر است خاطره‏». این کتاب مجموعه‌ای است از چهار سخنرانی که در روزهای 18 تا 21 ماه مبارک رمضان در حسینیه ارشاد ایراد شده است. یک مقدمه و دو بخش دارد و در بخش اول، جاذبه علی علیه‌السلام- که همواره دل‌هایی را به سوی خود کشیده و می‌کشد- ، و فلسفه آن و فایده و اثر آن، موضوع بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد می‌کرد و دور می‌انداخت، توضیح و تشریح شده است.

ولایت علی در قرآن کریم و سنت پیامبر:

نقش و جایگاه امام علی(ع) و ولایت او (و امامان بعد از او) با استناد به برخی آیات قرآنی، احادیث و کتاب‌های شیعه و سنی، تبیین و بررسی شده است. « نامه‌های برخی از دانشمندان سنی که شیعه شده‌اند»، « امامت اهل بیت (ع) از دیدگاه روایات»، « چرا موضوع امامت در قرآن مطرح نشده است»، « چرا نام علی (ع) در قرآن نیامده است»، « حفظ و اجرای شریعت توسط اوصیای پیامبر (ص)»، « جایگاه مهدی (عج) در منابع مکتب خلفا» از موضوعات این کتاب است. سید مرتضی عسگری نویسنده کتاب است و نشر دانشکده اصول دین آن را در قطع رقعی و 179 صفحه منتشر کرده است.

علی از زبان علی: 

در کتاب «علی از زبان علی» زندگانی امیرالمومنین از زبان خودش به شکل جذابی روایت می‌شود. نویسنده کتاب سید جعفر شهیدی است و انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی آن را منتشر و روانه بازار کتاب نموده است. شهیدی در مقدمه کتاب نوشته است: «ماه‌ها و می‌توان گفت سال‌هاست می‌خواهم قلم بردارم و صفحه‌هایی پیرامون زندگانی امیرمومنان علی (ع) بنگارم. هر بار که خود را آماده می‌کنم، ندایی از درونم می‌شنوم: «آهسته باش! چه گستاخی! می‌خواهی در این میدان پهناور درآیی و بضاعت اندک خود را بنمائی؟ نمی‌دانی مهتاب به گز پیمودن است و دریا را با مشت تهی نمودن. درمیا! که عرصه سیمرغ نه جولانگه توست».



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.