سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور وزیر نیرو؛

سد برق آبی سردشت آبگیری شد/سردشت صاحب نیروگاه برق می شود

با حضور چیت چیان و استاندار آذربایجان غربی آبگیری سد سردشت آغاز و سامانه تصفیه خانه این شهر به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛وزیر نیرو در آیین آغاز آبگیری سد برق آبی سردشت گفت: در چهار سال گذشته ۳۱ سد با حجم ذخیره ۴ و نیم میلیارد متر مکعب در کشور ساخته شده است.

حمید چیت چیان با بیان اینکه هر سال به طور متوسط یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی شده است گفت: در طول مدت فعالیت دولت تدبیر و امید ۴.۵ میلیارد مترمکعب آب سطحی در کشور مهار شد و در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم مورد استفاده قرار گرفت.

حمید چیت چیان افزود: با بهره برداری از سد سردشت میزان آب تنظیم شده در چهار سال گذشته و در دولت یازدهم به ۴.۵ میلیارد مترمکعب رسید.

وی اظهار داشت: سرداران سازندگی در نقاط دوردست کشور، بی نام و نشان کار می کنند و در این دولت توانستیم با همراهی پیمانکاران بیش از ۳۱ سد بزرگ را به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به تخصص بالای مهندسان ایرانی در طرح های مهار آب اضافه کرد: از آغاز دوره سدسازی در کشور همه سدها به دست مشاور و پیمانکار خارجی اجرا می شد اما پس از انقلاب با تکیه بر توان داخلی، صنعت سدسازی شکوفا شد و در دولت یازدهم به اوج رسید.

وزیر نیرو ادامه داد: از سال ۵۷ تا ۹۲ در کشور ما حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب آب استحصال شده است اما در این دولت با احداث ۳۱ سد در مجموع حدود ۴.۵ میلیارد مترمکعب آب مهار و تنظیم شد که حدود یک چهارم کل ۳۵ سال پیش از آن است.

سردشت زمستان امسال صاحب نیروگاه برق می شود

وزیر نیرو با بیان اینکه اولین واحد نیروگاهی این سد نیز بهمن ماه امسال به بهره برداری می رسد افزود: ظرفیت تولید برق نیروگاه سد سردشت ۱۵۰ مگاوات در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت این طرح هزینه صرف شده و تا پایان طرح، این هزینه ها به ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال می رسد.

سد سردشت با حجم ۳۸۷ میلیون متر مکعب و با هدف تامین آب شرب شهرهای سردشت و بخش ربط و آبیاری ۷۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، تولید سالانه ۴۲۱ گیگاوات برق و صادرات به کشور عراق و کنترل و تنظیم منابع آبی حوضه احداث شده است.

طرح سد و نیروگاه سردشت به منظور تامین آب شرب ۲ شهر سردشت و ربط و همچنین بهره برداری بهینه از پتانسیل برقابی روان آب های منطقه بر روی رودخانه گلاس احداث شده است.

این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی با حجم مخزن ۳۸۷ میلیون مترمکعب و ارتفاع ۱۱۲ متر احداث و سه واحد ۵۰ مگاواتی نیروگاه برقابی نیز برای این سد در نظر گرفته شده که سالانه به طور متوسط ۴۲۱ گیگاوات انرژی تولید می کنند.

با آبگیری و بهره برداری از این سد، آب مورد نیاز برای توسعه کشاورزی در هفت هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه تامین می شود و علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه، زمینه های صادرات برق به کشورهای همجوار را فراهم می آورد.

انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.