سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اشرف غنی با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در دیدار با «بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی،آموزشی، علمی و آکادمیک 2 کشور تاکید شد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان ساعتی پیش در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی وارد «عشق‌آباد» شد و در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رئیس جمهور ترکمنستان قرار گرفت.

رئیس جمهور ترکمنستان در این ملاقات ضمن خوشآمد گوی به همتای افغانستانی خود اظهار داشت: این سفر فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی، تجاری، فرهنگی، انسانی و غیره بین 2 کشور ایجاد خواهد کرد.

بردی‌محمداف تصریح کرد: در سالهای اخیر طرحهای متعدد دوجانبه و منطقه‌ای بین  ترکمنستان و افغانستان به مورد اجرا گذاشته شده و یا در دست اجرا است که افتتاح خط آهن اخیر بین ترکمنستان و افغانستان از منطقه «آتامراد-امام نظر- آقینه» و نیز اقدامات در دست اجرا در زمینه اجرای خط لوله گاز «تاپی» و طرح‌های انتقال برق نیز گواه این مدعا می‌باشد.

رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به وجود ظرفیت‌های عظیم در 2 کشور در زمینه توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه ، فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین ترکمنستان و افغانستان در این زمینه نقش مهم را ایفا می‌کند و موثر خواهد بود.

وی افزود: همکاری‌های فرهنگی، علمی، آموزشی، آکادمیکی از دیگر محورهای مناسبات بین ترکمنستان و افغانستان است و ما فرصت را مغتنم شمرده و از رئیس جمهور افغانستان برای افتتاحیه پنجمین دور مسابقات آسیای و داخل سالن عشق­‌آباد که قرار است در سپتامبر سال  جاری میلادی در این کشور برگزار شود، دعوت می­‌کنیم.

رئیس جمهور افغانستان نیز ضمن قدردانی بابت استقبال گرم مقامات ترکمن، افزود: بیطرفی مثبت ترکمنستان الگوی برای منطقه و جهان می‌باشد و در توسعه مناسبات با همسایگان و در روابط حسن همجواری نقش مهمی را ایفا می‌کند.

غنی با اشاره به اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و سنتی بین ملت ترکمنستان و افغانستان،گفت: ظرف دو نیم سال گذشته از تصدی بنده به عنوان ریاست جمهوری، کارهای برای دهها سالها به جهت توسعه و گسترش مناسبات بین  ترکمنستان و افغانستان به مورد اجرا گذاشته شده‌ است که افتتاح خط آهن، طراحی خطوط جدید آهن و نیز راه اندازی خطوط انتقال برق گواه بر این امر می باشد.

رئیس جمهور افغانستان در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: طرح خط لوله گاز «تاپی» قرار است تمام آسیا را متحول کند و انتقال انرژی آسیا به جنوب آسیا در واقع نقش مهمی را در توسعه و گسترش تعاملات انرژی در منطقه ایفا خواهد کرد.

غنی با اشاره همکاری‌های مثبت تجاری به خصوص در زمینه خرید و فروش برق، گفت: افغانستان یک روز تاخیر در پرداخت بابت برق و فراورده‌های نفتی و گازی وارداتی از ترکمنستان نداشته و این نشان اعتماد است و قصد دارد در آینده نیز میزان خریداری انرژی برق و فرآورده نفتی و گازی تولیدی ترکمنستان را بیش از پیش افزایش دهد.

وی تاکید کرد: در جریان این سفر نیز چگونگی توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه از جمله اجرای طرحهای منطقه ای به خصوص انرژی، فیبر نوری، خطوط انتقال برق، خطوط راه آهن و غیره مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

پس از این سخنان مذاکرات خصوصی دوجانبه سران ترکمنستان و افغانستان آغاز شد و قرار است در پایان این نشست سران 2 کشور در کنفرانس مطبوعاتی نتایج آن را برای اصحاب رسانه تشریح کنند.

/انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.