سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر سابق ایران در افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

آمریکا به‌دنبال تامین امنیت در افغانستان نیست

مالکی گفت: حضور شرکت‌های خصوصی نظامی آمریکا در افغانستان در راستای تامین امنیت این کشور نیست، بلکه واشنگتن می‌خواهد از این طریق از باتلاق جنگ افغانستان خارج شود.

فداحسین مالکی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کابل در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با اشاره به واکنش حامد کرزی به حضور شرکت‌های خصوصی نظامی آمریکا در افغانستان اظهار داشت: دولت باراک اوباما در زمان ریاست‌جمهوری حامد کرزی به دنبال استقرار شرکت‌های خصوصی نظامی آمریکایی در این کشور بود که با مخالفت او مواجه شد.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کابل با بیان اینکه کرزی در جلسه‌ای که ژنرال پترائوس رییس نیروهای ناتو حضور داشته به‌دلیل مخالفتش با استقرار شرکت‌های آمریکایی در افغانستان مورد تهدید قرار می‌گیرد و ژنرال آمریکایی از اتاق رییس‌جمهور وقت افغانستان بیرون انداخته می‌شود، افزود: اکنون هم مطرح کردن حضور شرکت‌های خصوصی آمریکا در افغانستان از سوی ترامپ دو جنبه دارد.

وی گفت: نکته اول اینکه احتمالا ترامپ نمی‌داند که حضور شرکت‌های خصوصی امنیتی در هیچ جای دنیا و بویژه افغانستان نتیجه دهنده نیست و اینکه وی به دنبال این است که فرار رو به جلویی داشته باشد تا دولت خود را از مهلکه جنگ افغانستان نجات دهد.

مالکی تاکید کرد: حضور شرکت‌های خصوصی در افغانستان قطعا با حمایت مردم افغانستان مواجه نمی‌شود چرا که حضور چنین شرکت‌هایی در یک کشور باعث برهم خوردن معادلات اجتماعی می‌شود.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کابل ادامه داد: در گذشته دولت آمریکا به دنبال حضور شرکت‌های خصوصی تنها برای تامین امنیت داخلی افغانستان بود اما اکنون ترامپ در پی جایگزین کردن شرکت‌های خصوصی با نیروهای آمریکایی است.

وی  با بیان اینکه دولت اوباما معتقد بود اگر شرکت‌های خصوصی در افغانستان کنار نیروهای آمریکایی وارد عمل شوند، می‌توانند مناطق حساس این کشور را تحت سیطره عملیاتی خود قرار دهند، عنوان کرد: این طرح به دلیل اینکه ورود غیر قانونی به منازل و دخالت در مسائل داخلی افغانستان را در پی داشت مورد موافقت قرار نگرفت.

مالکی با اشاره به اینکه اخیرا شرکت نظامی بلک واتر اعلام کرده حدود 6000 نیروی نظامی تحت امر دارد، گفت: دولت آمریکا و ناتو بیش از 150000 نیرو در افغانستان دارند اما نتوانستنه‌اند، امنیت این کشور را  تامین کنند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کابل با بیان اینکه استقرار شرکت‌های خصوصی آمریکایی در افغانستان راستای تامین امنیت این کشور نیست،تاکید کرد:  آمریکا برای این که خود را از باتلاق جنگ افغانستان نجات دهد چنین طرحی را مطرح کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ناتوانی شرکت‌های خصوصی نظامی در مبارزه با داعش و عناصر تکفیری از دلایل مخالفت حامد کرزی با این طرح است و به احتمال قوی اشرف غنی نیز با حضور شرکت‌های خصوصی امنیتی مخالفت می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.