سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امام محمدتقی (ع) الگوی تقوا، ادب و گشاده رویی

امام محمدتقی (ع) الگوی تقوا، ادب و گشاده رویی در سال ۲۲۰ هجری قمری به شهادت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اهل بیت پیامبر از سمت خدا به عنوان الگویی مناسب معرفی شده بودند، پیشوایانی که سبک زندگی آنان در ادامه سنت‌های پیامبر بوده و مانند ایشان وظیفه هدایتگری را بر دوش می‌کشند.

امام محمد تقی (ع) نهمین امام شیعیان است و القاب و کنیه‌های فراوانی دارد، مشهورترین لقب ایشان جواد و هادی و معروف‌ترین کنیه این بزرگوار ابوجعفر است.

امام جواد (ع) در دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود.

امام محمد تقی (ع) هنگام وفات پدر ۸ ساله بود و پس از شهادت جانگداز حضرت رضا (ع) مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالائمه (ع) انتقال یافت.

امام جواد (ع) به دلیل قابلیت، لیاقت و بهره‌مندی از موهبت الهی از جایگاهی رفیع در پیشگاه خداوند، پیامبر اکرم (ص)، پدر بزرگوارش و تمام کسانی که بهره‌ای از شناخت امام دارند برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین تجرد کارشناس مذهبی گفت: امام جواد (ع) از امامان جوان اهل بیت (ع) بودند که در سنین کودکی به امامت رسیدند و به امامت رسیدن این بزرگوار در سن کودکی از مسائل مهم آن زمان بود.

وی افزود: امام جواد (ع) همچون امامان دیگر با بهره‌مندی از علوم و معارف ناب توحیدی و دریافت حقایق از عوالم بالا در صحنه‌های مختلف، گوشه‌هایی از اقیانوس نامتناهی علم و حکمت خویش را به نمایش گذاشته است و دفتر زندگی ایشان آکنده است از برگ‌هایی زرین از مکارم اخلاق، مناقب و معجزات، استجابت دعاها، ارتباط متواضعانه، صمیمانه و همدردی با اصحاب و یاران است.

تجرد تصریح کرد: این بزرگوار در زمانی زندگی می‌کردند که در برابر اتفاقات آن دوران با کمال سخاوت برخورد می‌کردند به همین دلیل به جواد معروف شدند.

غروب غم انگیز امام جواد (ع) به دست همسرش


زندگی پربرکت امام جواد (ع) با نقشه معتصم، حاکم ستمگر عباسی، و دخالت مستقیم ام فضل همسر آن حضرت پایان یافت.

حجت الاسلام تجرد ادامه داد: ایشان به وسیله همسرش که دختر مامون بود مسموم و به شهادت رسیدند.

سخنان به یادگار مانده از حضرت جواد (ع) در موضوعات مختلف هر یک به صورت مشعلی فروزان تا ابدیت فراسوی راه انسان‌ها می‌درخشد و در بزرگراه کمال و سعادت، حق را روشنی می‌بخشد.

سخنان آن حضرت درباره جد گرامی‌اش رسول خدا (ص)، مادرش، حضرت فاطمه زهرا (س)، و پدرش حضرت رضا (ع) نشانگر محبت و علاقه عمیق آن حضرت به این بزرگان است.

مزار مطهر آن حضرت در کاظمین و در کنار قبر جدش امام کاظم (ع) هم اکنون قبله حاجات عابدان و موحدان و پیروان اهل البیت (ع) از سراسر جهان است.

انتهای پیام/ن

سالروز شهادت امام جواد (ع)

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.