سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد 70 درصدی طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه تبریز

رئیس دانشگاه تبریز از رشد 70 درصدی طرح های تحقیقاتی و پژوهشی طی دولت یازدهم نسبت به مدت مشابه در دولت قبلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه طی همین مدت رشد بیش از 108 درصدی در تعداد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته توسط دانشگاه تبریز را شاهد بودیم گفت: در سال 92 تعداد کل مقالات پژوهشی درScopus حدود هفت هزار مورد بود که در حال حاضر این تعداد به بیش از 12 هزار مورد رسیده است.

وی اظهار کرد: در این مدت تعداد کل استنادها به مقالات دانشگاه تبریز در Scopus سالانه به میزان 14 هزار و 355 مورد رسیده که رشدی معادل 80/54 درصدی دارد.

پورمحمدی ادامه داد: همچنین تعداد اعضای هیات علمی با بیش از یک‌هزار استناد در Scopus در سال 92 معادل 20 نفر بود که این شمار هم اکنون به 26 نفر رسیده و رشد 30 درصدی را نشان می‌دهد.

وی از پیشتازی دانشگاه تبریز در رشد و توسعه علم و فناوری در عرصه‌های ملی و بین المللی خبر داد و گفت: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به توسعه همه جانبه دانشگاه‌ها و به ویژه کیفی بخشی به فعالیت‌ها، انجام گرفته که دانشگاه تبریز در حوزه‌هایی چون پژوهش و فناوری، آموزشی، فرهنگی، دانشجویی، رفاهی و خدماتی رشد قابل توجهی را در ابعاد ملی و بین المللی داشته است.

پورمحمدی، رشد بیش از 153 درصدی اعتبار طرح های تحقیقاتی خاتمه یافته، 111 درصدی اعتبار قراردادهای پژوهشی منعقد شده، رشد 40 درصدی اعتبار پروژه های پژوهش کاربردی از درآمد اختصاصی، 19/89درصدی فرصت های تحقیقاتی دانشجویان دکتری، رشد بیش از 56 درصدی شرکت های فعال در پارک علم و فناوری و رشد 53/10 درصدی تعداد عقد تفاهم نامه های همکاری را از دیگر دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در طول چهار سال اخیر بیان کرد.

وی ادامه داد: در سال 92 تعداد قراردادهای پژوهشی منعقد شده 36 قرارداد بود که این تعداد در سال جاری به 51 مورد رسیده و رشد بیش از 41 درصدی داشته است.

رئیس دانشگاه تبریز از ثبت تعداد 9 اختراع در سال گذشته در دانشگاه تبریز خبر داد و با اشاره به تحولات صورت گرفته در بخش آموزش و تعداد کل جذب دانشجویان در سال 92 در مقایسه با سال جاری، یادآور شد: دانشگاه تبریز در حال حاضر 21 دانشکده دارد که در بین دانشگاه های جامع و برتر کشور بعد از دانشگاه تهران در تعداد دانشکده ها در جایگاه دوم و با داشتن 766 نفر عضو هیات علمی و 96 گروه آموزشی به ترتیب در رتبه های سوم و چهارم کشوری قرار دارد.

پورمحمدی اضافه کرد: دانشگاه تبریز در سال جاری تحصیلی از لحاظ آمار دانشجویی و گروه های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی نسبت به سال 92 رشد چشمگیری داشته به طوری که در دوره های دکتری، بین المللی و پسادکتری به ترتیب رشدی 22، 25 و 180 درصدی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی این دانشگاه و ارتقای رتبه و تحصیلات آنها نیز شاهد پیشرفت های قابل توجهی بوده ایم، افزود: ارتقای مرتبه علمی اعضای هیات علمی رشدی 50 درصدی را طی کرده و اعضای غیر هیات علمی هم رشدی 83/47 درصدی در مراتب شغلی داشته اند.

پورمحمدی با اشاره به عملکرد حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز، گفت: در این حوزه تعداد نشریات دانشجویی از 10 عنوان در سال 92 به 44 عنوان در سال 95 رسیده که افزایش 340 درصدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به افزایش مجموعه اعتبارات تخصیص یافته از سه میلیارد ریال به حدود 43 میلیارد ریال، گفت: این آمار حکایت از افزایش 1350 درصدی دارد و نشان می دهد که در این حوزه سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته است.

پورمحمدی با اشاره به عملکرد حوزه پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز، اظهار کرد: برون سپاری و تقویت بخش خصوصی و فرهنگ سازی در این زمینه، تمرکز زدایی و واگذاری امور به خود واحدها و شفاف سازی در مناقصات، قراردادها و اجاره اماکن، آموزش و توانمندسازی کارکنان به مدت 21 هزار و 444 نفر- ساعت، بهره برداری از دو رستوران جدید در دانشگاه تبریز با هزینه ای بالغ بر هشت میلیارد ریال، افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه تبریز با هزینه 18 میلیارد ریال در فضایی به وسعت 4 هزار مترمربع، بهره برداری از باشگاه اساتید و کارکنان دانشگاه تبریز با سه سالن مجزا در 400 متر مربع مشتمل بر سالن VIP و دو سالن پذیرایی عمومی به ظرفیت 250 نفر و با هزینه بیش از دو میلیارد ریالی، اجرای پروژه سردرب ورودی دانشگاه در 12متر ارتفاع و 8500 میلیون ریال هزینه و افتتاح مرکز تحقیقات زلزله دانشگاه تبریز، با 79 میلیارد ریال از دیگر دستاورد مهم این دانشگاه در حوزه عمرانی در چهار سال اخیر است.

وی، برنامه محوری را اساس فعالیت های دانشگاه تبریز برشمرد و گفت: برنامه استراتژیک دانشگاه با راهبردهای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تنظیم شده که در نتیجه آن رشد در عرصه بین الملل از جمله قرار گرفتن در میان رتبه چهارم، 13 دانشگاه ایرانی از جمع دانشگاه های تاثیرگذار جهان، جایگاه زیر 500 در رتبه بندی معتبر لایدن هلند، قرار گرفتن در بین 10 دانشگاه برتر و رتبه پنجم دانشگاه های جامع ایران گوشه ای از این موفقیت هاست.

 

 

انتهای پیام/ش

رتبه پنجم دانشگاه تبریز دربین دانشگاه های جامع ایران 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.