سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

احداث آب شیرین کن ها گامی موثر در حل معضل بی آبی

امروزه در جوامع درگیر با بحران کم آبی ،تبدیل آبهای شور و خاکستری به آبهای شیرین نوعی کیمیاگری در قرن بیست و یکم به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کم آبی بعنوان بحران جهان امروز جوامع بسیاری را درگیر خود کرده است ، یافته های جدید نشان می دهد که بیش از 4 میلیارد نفر، معادل دو سوم کل جمعیت جهان دچار کم آبی شدید هستند.

در این میان کشورهایی نزدیک به خط استوا سریع تر از دیگر جوامع وارد چالش کم آبی شده و برای مقابله با این پدیده شروع به چاره اندیشی کرده اند.اگر از تشکیل کمپین های کاهش الگوی مصرف و ترغیب به استفاده صحیح از منابع آبی گذر کنیم ،اولین گام موثر در دهه اخیر برای حل این موضوع، تاسیس آب شیرین کن هایی است که با انتقال آب از دریا و تصفیه آن، آب آشامیدنی برای بشر فراهم می شود.

کشور عربستان به عنوان یکی از نمونه های موفق در این زمینه با استفاده از فناوری های روز دنیا نیمی از آب آشامیدنی خود را به وسیله آب شیرین کن ها تامین کرده و گام موثری را در حل بحران کم آبی برداشته است.این پیروزی برای کشور فوق در حالی میسر شده که سرانه آب عربستان برای هر فرد یک بیستم میانگین جهانی بوده و شرایط خشک اقلیمی این سرزمین آنها را از بارش باران محروم کرده است.علاوه بر این قرارگرفتن درکنار خط استوا بر پیکره کشوری که غول خشکسالی از پایش در آورده،تیر خلاصی زده است.

اما این پایان کار نیست چرا که تجربه نشان داده انسان به عنوان اشرف مخلوقات توانایی تغییر شرایط محیطی به نفع خود را دارد و کشور عربستان نمونه بارز این ادعاست.

ایران نیز به دلیل مجاورت با خط استوا ، قرار گرفتن در منطقه خشک و دسترسی به آب های آزاد شرایطی مشابهی با عربستان دارد حال این سوال مطرح می شود کشوری که دچار بحران کم آبی است چه گام هایی برای حل موضوع برداشته است؟

لزوم احداث آب شیرین کن ها با رعایت شرایط زیست محیطی

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با تاکید بر بحران کم آبی در ایران اظهار کرد: برای مدیریت مصرف آب باید به سمت آب شیرین کن ها حرکت کنیم، دیگر انتقال آب از حوزه های داخلی و بهره برداری بی رویه از آب های زیر زمینی به صرفه نیست، چرا که این اقدامات مشکلات بسیاری را در حوزه محیط زیست به وجود آورده است.

وی با اشاره به ظرفیت های نوار ساحلی و کیفیت نامناسب آب آشامیدنی در استان های جنوبی افزود:بیشتر مشکلات کم آبی مربوط به قسمت های جنوبی و مرکزی داخل فلات ایران است که با توجه به نوار ساحلی و دسترسی مناسب به آبهای آزاد می توان از ظرفیت های موجود برای تامین آب استفاده کرد.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در احداث تاسیسات آب شیرین کن ها باید شرایط زیست محیطی را در نظر گرفت عنوان کرد:قبل از احداث آب شیرین کن ها باید به آثار محیط زیستی آن توجه کرد چرا که در صورت مدیریت نادرست مشکلات جدیدی به بحران کم آبی کشور اضافه خواهد شد.

استفاده از آبهای شور و خاکستری ضرورت می یابد

داود رضا عرب، عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران درگفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به فشار بیش از حد وارده به منابع آب تجدیدپذیر کشور اظهار کرد:استفاده بی رویه از آب های شیرین و تجدیدپزیر باعث شده تا این بخش در سال های آینده پاسخگوی نیازهای کشور نباشند. بنابراین استفاده از منابع آب های نامتعارف مانند آبهای شور ( آب های دربردارنده حجم بسیار زیادی از نمک همچون آب دریاها، رودخانه و چشمه های زیرزمینی که کیفیت مناسبی ندارند) و آب های خاکستری که از تصفیه پساب های فاضلاب دوباره به چرخه آبی باز می گردند، ضرورری خواهندبود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که استفاده از آب شیرین کن ها نیازمند ملاحظاتی است عنوان کرد: یکی از راه های تامین آب آشامیدنی استفاده از آب شیرین کن ها است که بسته به شکل استفاده می تواند موثر بوده و یا مشکلاتی به وجود آورد.چالش اصلی مربوط به مشکلات زیست محیطی است زیرا پس از تصفیه آب ؛ مقداری آب با غلظت بسیار دوباره به دریا باز می گردد و این باعث آلودگی نقطه ای و محلی مانند لکه های نفتی و"کشند قرمز" یا همان هیولای سرخ که بسیاری از موجودات زنده را نابود کرد،می گردد.

وی با اشاره به مکان یابی تاسیسات آب شیرین کن افزود: طبق برنامه ششم توسعه ، ایران در آبهای خلیج فارس به پرورش ماهی در قفس اقدام خواهد کردبنابراین باید مکان یابی صحیحی از تاسیسسات آب شیرین کن صورت گیرد تا به زیست ماهی های پرورشی لطمه وارد نشود.

عرب با بیان اینکه صرفه اقتصادی احداث آب شیرین کن ها بستگی به نوع مصرف دارد،در تشریح آنها بیان کرد:استفاده از آب های شیرین شده در بخش کشاورزی به شکل سنتی حتم به یقین انتخاب درستی نخواهد بود. ولی در صورت استفاده در بخش های صنعتی به خصوص صنایع مستقر درنزدیک به ساحل یا استان های نوار ساحلی از توجیه اقتصادی برخوردار خواهد بود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: استفاده بهینه از منابع آب به مراتب هزینه اقتصادی و زیستی کمتری دارد، بنابراین می توان با فرهنگ سازی از هدر رفت این مایه حیات جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.