سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تیغ بی مهری در چشمان نابینای روشندلان

نابینایان بخشی از جامعه را تشکیل می‌دهند که حق دارند از حداقل حقوق انسانی و شهروندی خود برخوردار شوند اما گاهی حقوق آنان مورد بی مهری قرار می گیرد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ چشمانش را بسته است، اما دریچه دل را به سوی نور گشوده است، فرقی نمی‌کند نابینا نامیده شود یا روشندل، هر چه که نامیده شود، کسی است مانند من و تو. هر چند هیچکدام آن ها از روشندل خوانده شدن استقبال نمی‌کنند. نابینا فقط نابینا است. کسانی که حس می‌کنند تیغ بی مهری هر روز بیشتر به چشمشان فرو می‌رود.

در استان فارس ۱۵ هزار و ۱۳۳ نابینا و کم بینا زندگی می‌کنند که مفهوم عدالت اجتماعی در تحصیل، اشتغال، تفریح و حتی داشتن رسانه برایشان به اندازه کافی معنا نشده است. شهروندانی که قانون گذار، علاوه بر داشتن حقوق شهروندی برایشان قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را نیز در نظر گرفته است که از این تعداد ۴ هزار و ۸۸۴ نفر در شهرستان شیراز و ۱۰ هزار و ۲۵۰ نفر در دیگر شهر‌های استان زندگی می‌کنند.

سید مرتضی موسوی مدیرکل بهزیستی استان فارس در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۱۳۳ نابینا در استان فارس وجود دارد، گفت: از این تعداد ۴ هزار و ۶۳۱ نفر زن و ۱۰ هزار و ۵۰۲ نفر مرد است که بیشترین افراد در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال قرار دارند که ۲ هزار و ۷۶۳ نفر آنها هنوز مجرد هستند.

موسوی افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد در انجمن نابینایان عضو هستند و  از خدماتی مانند برنامه ریزی برای کلاس‌های آموزشی، برنامه ریزی برای ایجاد مشاغل مناسب، ارتباط با سازمان‌های گوناگون که در رابطه با نابینایان فعالیت می‌کنند، برگزاری اردو‌های فرهنگی زیارتی، ارتباط با مراکز فنی و حرفه‌ای و سازماندهی جهت آموزش نابینایان بهره مند می‌شوند.

وی بیان کرد: پارسال حدود ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید وسایل توانبخشی پرداخت شهریه دانشجویی و پرداخت مستمری به آنها اختصاص داده شده است.

موسوی اضافه کرد: تهیه و خرید وسایل توان بخشی، اختصاص مستمری به افراد نیازمند، اختصاص کمک هزینه درمانی، ایاب و ذهاب، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزی، شهریه دانشگاه، وام‌های ازدواج و درمانی، کمک هزینه مناسب سازی و اختصاص پلاک ویژه خودرو از جمله امکانات بهزیستی برای این قشر است.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه ۷۲۰ نفر از معلولان استان به اشتغال دستگا‌های دولتی درآمده اند، گفت: تعداد دانش آموختگان نابینا در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از سایر معلولان بیشتر است.

وجود مشکلات گوناگون دغدغه‌ای در تنش‌های اجتماعی نابینایان

معلویت محدودیت نیست تا زمانی که امکانات اولیه رفاهی نابینایان در شهر فراهم شود و نادیده گرفته نشوند، اما در حال حاضر که امکانات رفاهی برای انسان‌های سالم هم حتی به ندرت پیدا می‌شود انتظار زیادی است که به معلولیت به چشم محدودیت نگاه نکنیم.

موسوی ادامه داد: مسائل آموزشی مانند تهیه کتب درسی، گران بودن وسایل آموزشی، نبود فضا‌های ورزشی مناسب سازی شده ویژه نابینایان همچنین نبود مربی آموزش دیده شده، نبود همکاری اکثر کارفرمایان در بکار گیری افراد نابینا، مناسب نبودن محیط‌های شهری که باعث ایجاد مشکل در رفت و آمد آنها می‌شود از جمله مشکلات این افراد در سطح استان است.

افزایش مشکلات نابینایان با آموزش‌های تلفیقی

رستم اکبری زاده مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی استان فارس در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: دانش آموزان نابینا پس از تحصیل در مرکز شوریده شیرازی طبق قانون آموزش فراگیر تلفیقی با هدف اینکه زندگی عادی را تجربه کنند به مدارس عادی می‌روند و یک معلم رابط در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

اکبری زاده افزود: قرار دادن یک معلم رابط با هدف کمک به معلمان مدارس عادی و دانش آموزان نابینا، اختصاص خوابگاه دخترانه و پسرانه، امکانات آموزشی، وسایل کمک توان بخشی مانند عصا و عینک در حوزه توان بخشی از جمله اقدامات آموزش و پرورش برای این دانش آموزان است.

وی بیان کرد: این دانش آموزان در برابر آموزش‌های تلفیقی مقاومت می‌کنند و ارتباط با معلم و مدارس عادی برای آنها سخت است.

اکبری زاده ادامه داد: نابینایانی که در شهرستان‌ها امکان آموزش تلفیقی برای آنها فراهم نیست برای ادامه تحصیل به شیراز می‌آیند و خوابگاه و کمک هزینه سرویس به آنها تعلق می‌گیرد.

زندگی کردن و شیرجه زدن در یک رنگ مطلق همیشه در نابینا‌ها صدق نمی‌کند. من و ما‌هایی هم بسیار یافت می‌شوند که در عین دیدن، خود را در حصار خودستایی و فراموشی حبس کرده‌اند.

نابینایان بخشی از جامعه را تشکیل می‌دهند و حق دارند که از حداقل حقوق انسانی و شهروندی خود برخوردار شوند. مناسب‌سازی معابر، اختصاص ۳ درصد ظرفیت استخدامی، تسهیل انجام اختصاص مکانی ثابت به آنها، حداقل کاری است که می‌توان برای این بخش از جامعه انجام داد.

انتهای پیام/ن

 

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.