سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وقتی شهر پشت تبلیغات رنگ می‌بازد/ مقصد زندان‌های متحرک در شهر تهران کجاست؟

این روزها تبلیغات روی اتوبوس‌های «بی آر تی» موجب شده تا مسافران نتوانند نام ایستگاه‌ها را برای رسیدن به مقصد ببینند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مترو که سوار می شوی،هر قدر شلوغ و پرازدحام باشد، با همه مشکلاتش، باز می توانی در ایستگاه مد نظرخود پیاده شوی چرا که هم اسامی ایستگاه ها توسط دستگاه در همه واگن هم اعلام می شود و هم اینکه می توانی از شیشه های واگن ها اسم ایستگاه ها را که بر روی دیوارها نصب شده است ببینی.

اما در «بی آر تی» یا همان سامانه اتوبوس تندروی تهران وضع به گونه ای دیگر است. چرا که علی رغم شلوغی بی حد و حسابش ، اسامی ایستگاه ها اعلام نمی شود و از سوی دیگر نمی توانی تابلونوشته نام ایستگاه را از پشت شیشه بخوانی چراکه اتوبوس ها در حصار تبلیغات قرار گرفته اند و شیشه هایشان نمایی تار از بیرون را نشان می دهد،لذا باید به طور مداوم ازاین و آن سوال کنی که اتوبوس هنوز به ایستگاه فلان رسیده است یا نه! و حتی گاهی هم پیش می آید که ایستگاه را اشتباهی پیاده بشوی!

مردم از تبلیغات روی شیشه و بدنه اتوبوس های «بی آر تی» گله مند هستند. جالب اینجاست که تبلیغات روی بدنه اتوبوسها، در تمام سطوح خودرو کشیده شده و شیشه و در و همه جا را پوشانده است. البته قانون راهنمایی و رانندگی در این باره، عنوان کرده که پوشاندن شیشه ها غیرقانونی است.

تبلیغات روی بدنه اتوبوس و تاریکی در فضای درونی اتوبوس ها به حدی است که شناسایی خیابان‌های اطراف و محل پیاده شدن برای مسافران، سخت و در شب هم غیرممکن می شود.

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از این تبلیغات دفاع می کند و می گوید: سازمان زیباسازی شهرداری تهران به لحاظ تهیه محتوا و تبلیغات در شهر تهران نقش اصلی را ایفا می کند.

لازم به ذکر است؛ تهرانی ها زمستان سال 86 برای اولین بار سوار «بی آرتی» شدند و کم کم این سامانه جای خود را در بین شهروندان پیدا کرد و امروزه دست کم دو میلیون نفر روزانه توسط این خطوط جابه جا می شوند.

یکی از دلایل ایجاد سامانه های اتوبوس تندرو در تهران کمک به ترویج حمل و نقل عمومی و استفاده مردم از این ناوگان و البته کاهش معضلات ناشی از ترافیک و آلودگی هوا بود که امروزه با وجود تمام مشکلاتی که خطوط مترو و بی آرتی دارند باز هم مردمی هستند که به اجبار از آن استفاده می کنند چرا که مثل خیلی های دیگر وسیله ای ندارند تا با آن به محل کار یا مقصد خود بروند. یا اینکه خیابان یک طرفه است و مجبور هستند که از خطوط «بی آر تی» استفاده کنند،بنابراین می توان گفت که کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک که مد نظر مسئولین است محقق نمی‌شود چرا که با این وضع ناوگان حمل و نقل عمومی، صاحبان ماشین ترجیح می دهند که با همان وسیله خود در شهر تردد کنند.

انتقاد شهروندان از زندان کوچک متحرک

حجت نظری عضو شورای پنجم شهر تهران درباره تبلیغات روی اتوبوس ها اظهار کرده بود : در شهر اتوبوس‌هایی دیده می‌شود که برچسب‌های تبلیغاتی دارند که تمام شیشه اتوبوس را اشغال کرده است و فضای بیرون دیده نمی‌شود. همین موضوع سبب شده است شهروندان از اتوبوس‌ها به عنوان زندان کوچک متحرک انتقاد کنند، این برچسب‌ها برای کاهش هزینه‌ها در خصوص تبلیغات است و این موضوع باید سریعا رسیدگی شود.

علیخانی:حقوق مسافر نباید پایمال شود

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛در رابطه با اعلام نشدن اسامی ایستگاه ها در اتوبوس های «بی آر تی»، گفت: حتما باید این اقدام صورت بگیرد و این نقص رفع شود و کار مشکلی هم نیست. چون برخی افراد مسن هستند و برخی ممکن هست آدرس را ندانند.به هرحال اعلام کردن ایستگاه ها باید انجام شود و برای رفع این مشکل پیگیری هم می‌کنیم.

وی درباره برچسب های تبلیغاتی روی بدنه اتوبوس های بی آر تی، اظهار کرد: تذکرات لازم در این باره داده شده است و شرکت اتوبوسرانی هم پیگیر است از طرح های جدیدتر استفاده کند که محدودیت دید مسافرین کمتر باشد و مسافر احساس نکند محدوده  بیرون را نمی بیند.

علیخانی با تاکید بر اینکه حقوق مسافر نباید پایمال شود، بیان کرد: نباید برای کسب درآمد به هر طریقی، باعث تضییع حق دیگران شویم و با پیگیری و مکاتباتی که با شرکت واحد داشتیم خواستار نظارت بیشتر در این بخش شدیم. 

وی با بیان اینکه 10خط «بی آر تی» در تهران داریم که 1200 اتوبوس دوکابین در آنها فعال است، افزود: حدود 700 دستگاه از این اتوبوس ها زیر 8 سال عمر دارند و 500 دستگاه هم وارد سن فرسودگی شده اند.

علیخانی گفت: در حال حاضر باید 500 دستگاه اتوبوس نوسازی و 500 دستگاه هم به سامانه «بی آر تی» اضافه شود و اگر این اتفاق بیفتد سرفاصله ها استاندارد می شود و سفرهای بیشتری پوشش داده می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در باره کندی حرکت اتوبوس های «بی آر تی» با تاکید بر اینکه در حال حاضر«بی آرتی» تهران استاندارد نیست،گفت: «بی آر تی» باید مسیر ویژه داشته باشد و نباید به چهارراه و موانع برخورد کند اما در تهران موانع دارد، با تقاطع ها برخورد می کند و در برخی از جاها با ترافیک تداخل دارد که باعث کندی سرعت آن می شود.

گزارش از شاهین شکوهی


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
شهروند
۱۷:۳۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
تنها اتوبوسها نیستند تبلیغات سراسری بر روی پلهای عابر پیاده از هر دوطرف فضای امنی برای هرگونه مزاحمت فراهم کرده آیا این تبلیغات برخلاف اصول اخلاقی انسانی و قوانین شهری نیست؟ چرا برای کسب منافع مادی امنیت شهروندان را به خطر میاندازند؟
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
از مسئولان خواهشمندم چاره ای بیندیشند
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
بهتره یک گزارش از ایشون گرفته بشه
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
گل گفتید. واقعاً معضلی است
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
وقتی برا مسئولین مردم اهمیت نداشته باشن نتیجه بهتر از این نمیشه
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
بهتره ی نظر سنجی بکنند ببینند چقدر این تبلیغات به درد مردم میخوره. اصلن کسی میاد ملاک انتخابشو این طور تبلیغات فریبنده قرار بده یا نه؟!!! و مورد دیگه اینکه بعد از مدتی رنگ این تبلیغات پودر میشه و وارد نفس مردم میشه. این پدیده به ضرر مردم و به کام دیگران هستش. کلن ب نظر من سبک تبلیغات باید تغییر کنه و از این حالت بچه بازی خارج بشه.
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
بهتره یک گزارش از ایشون گرفته بشه
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
جالب بود
hamed
۰۷:۳۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
واقعا بیشتر از 10 ثانیه نمیشه از پنجره بیرون نگاه کرد
چشم آدم درد می گیره
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
اگر با بررسي دقيق به داخل اتوبوس ها برويد اكران هاي كه برو روي شيشه ها هستند هيچگونه خللي در ديد مسافران از داخل به بيرون ايجاد نمي كنند ، در فصل تابستان كه مسافران كه نشستن بر روي صندلي هاي كه افتاب ايجاد گرما و مزاحمت مي كند خوداري مي كنند و همين برچسب ها باعث سايه و حتي مطبوع شدن هواي داخل اتوبوس ها مي شود پس لطفا يك طرفه به قاضي نرويد در ضمن اگر همين تبليغات و منبع درامد براي شهر قطع شود سازمان اتوبوسراني با كدام درامد مي تواند اتوبوس هاي جديد را جاگيزين اتوبس هاي قديمي كند. گرچه قوانين راهنمايي و رانندگي بايد رعايت شود و حد تبليغات در بدنه اتوبوس ها نيز رعايت گردد
سید علی بهرامی
۲۱:۴۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
من خودم چند بار ایستگاه رو رد کردم و شبها نمی تونم ببینم کدوم ایستگاه رفتم
همش بخاطر تبلیغاتی هست که تمام اتوبوس رو پوشونده دید نداره

خواهش میکنم اصلاحش کنید
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
بيرون ديده ميشه
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
از داخل كاملا بيرون معلومه
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
بابا خودتو كشتي فدات شم عزيزم از داخل بيرون معلومه
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
یک شغل جدید ایحاد میشه شاگرد اتوبوس ! ایسگاه 6 کسی جا نمونه ها
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
نه خوبله رنگ سیاه بزنید به شیشه ها ،اگه اینجوریه ؟ حتما شیشه چیز خوبیه که شیشه میزنن مگر نه با اجر دیوا ر چینیش میکردن،ثبت کنید
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
لطفا یکبار سوار اتوبوسهای بخش خصوصی شهر مشهد بشوید تا کندی حرکت را واقعا درک کنید نا شکری نکنید در مشهد رانندگان اتوبوس همه کار میکنند جز راندن خودرو و حرکت هیچ کس هم نیست اقدامی بکند
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
مسولین هرچه سریعتر این شیشه هارو اصلاح کنند تا مردم ‌اذیت نکشند.
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
گل گفتید. واقعاً معضلی است
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
واقعا راست میگه
من خودم چند بار ایستگاه رو اشتباهی پیاده شدم.
همش بخاطر تبلیغاتی هست که تمام اتوبوس رو پوشونده
تو رو خدا پاکش کنید
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
واقعا راست میگه
من خودم چند بار ایستگاه رو اشتباهی پیاده شدم.
همش بخاطر تبلیغاتی هست که تمام اتوبوس رو پوشونده
تو رو خدا پاکش کنید
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
به خاطر ذهن مشغول خودته بابا از داخل كاملا بيرون معلومه
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
متاسفم
علی اکبر
۱۱:۵۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
آفرین به این که دغدغه مردم رو به خوبی رصد و پیگیری می کنید.
زندان متحرک هم عنوان واقعا درخوری بود.
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
اتفاقا به نظرم این تبلیغات باعث زیبا تر شدن شهر می شود
توی مسیر علم و صنعت به امام حسن ماشینا تبلیغ ندارند و رنگ ماشینا رفته است انگار ماشینای 50 سال پیش هستن و خیلی ظاهر زشتی دارند
رضا
۰۹:۵۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
عجب
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
گل گفتید. واقعاً معضلی است
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
لطفا یکبار سوار اتوبوسهای بخش خصوصی شهر مشهد بشوید تا کندی حرکت را واقعا درک کنید نا شکری نکنید در مشهد رانندگان اتوبوس همه کار میکنند جز راندن خودرو و حرکت هیچ کس هم نیست اقدامی بکند