سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اجازه ندهیم انگلیس اولویت مناسباتمان با اتحادیه اروپا را تعریف کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: نباید اجازه دهیم انگلیسی‌ها در مناسبات ایران با اتحادیه اروپا فرصت‌سوزی کنند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اهداف سفر «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس به کشورمان، اظهار کرد: معمولا مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جریان دقیق سفر‌های مقامات خارجی به کشورمان قرار نمی‌گیرند چرا که وزارت امور خارجه آمدوشد‌های متعددی دارد.

وی با بیان اینکه ما باید به این مسئله واقف باشیم که انگلیس همواره نقش فرصت‌سوزی را در مناسبات ایران با اتحادیه اروپا داشته است، ادامه داد: تاریخ مناسبات ایران و اتحادیه اروپا از دهه ۱۹۹۰ تاکنون این مسئله را بیشتر نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها دستور کار‌های همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا را تغییر دادند و دستور کار‌هایی را مطرح کردند که عملا مذاکرات را از اولویت‌های ایران دور کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم انگلیس اولویت مناسبات ما با اتحادیه اروپا را تعریف کند، متذکر شد: در گذشته انگلیسی‌ها یکسری موارد را به مناسبات ما تحمیل کردند که فرصت سوزی بود.

وی افزود: اوج فرصت‌سوزی‌های ایران از سوی انگلیس به دهه 90 میلادی بازمی‌گردد که یکی از قابل انتقادترین مناسبات خارجی ایران بود که با گفت‌وگو‌های انتقادی اجازه داده نشد مسائل مهمی در ابعاد اقتصادی، فناوری، مالی و ... بین ایران و اتحادیه اروپایی شکل بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه در دیدارهای مقامات کشورمان با جانسون باید توجه ویژه‌ای به منافع و امنیت ملی کشور شود، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران حدود ۸۰ میلیارد دلار موافقت‌نامه بعد از برجام منعقد کرده که بخش عمده‌ای از این موافقت‌نامه‌ها با کشور‌های اروپایی است و باید در این دیدار‌ها در اولویت باشد و به میزانی که کشور‌های اروپایی از جمله انگلیس در تسهیل ورود سرمایه خارجی و فناوری به ایران همکاری کنند به همان میزان می‌توانیم حسن نیت آنان را بسنجیم، اما اگر مسائل و موضوعات دیگری را مطرح کنند، قطعا حاکی از آن است که انگلیسی‌ها باز هم سعی دارند در مناسبات ایران فرصت‌سوزی کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.