سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آماده سازی زیرساخت‌های چابهار متناسب با تاکیدات رهبری پیش نمی‌رود

رئیس هیات پارلمانی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: آماده سازی و تکمیل به موقع زیرساخت‌های دو شهرستان ساحلی و بندری چابهار و کنارک متناسب با تاکیدات و نگاه بلند رهبری پیش نمی‌رود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، امیر خجسته رئیس هیات پارلمانی کمیسیون شورا‌ها  اظهار داشت: اعضای کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار در سفر دو روزه از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های چابهار دیدن و مسائل و مشکلات زیرساختی این مناطق بررسی و مرتفع شدن آن‌ها را در مرکز کشور پیگیری می‌کنند.

خجسته  تصریح کرد: در این سفر از منطقه آزاد تجاری- صنعتی، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و ظرفیت‌های تجاری و گردشگری و ترانزیتی دیدن کرده که در همان نگاه متوجه شدیم چابهار وکنارک مشکلات و فاصله زیادی با توسعه دارند.

وی بیان کرد: فرودگاه فعلی کنارک متناسب با جایگاه چابهار و سواحل مکران نیست و باید هر چه سریعتر فرودگاه بین المللی احداث شود.

نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چابهار و کنارک با فاصله حدود ۴۵ کیلومتری از یکدیگر نیازمند ساخت بزرگراه هستند و حداقل دوبانده کردن جاده در اسرع وقت برای کاهش بار ترافیکی از نیاز‌های ضروری است.

وی ادامه داد: راه‌های منتهی به بندر چابهار برای انتقال کالا و مسافر مناسب با ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تنی بندر شهید بهشتی نیست و نیاز است با مطالعه کارشناسی نسبت به دوبانده کردن راه چابهار- نیکشهر به زاهدان و میلک اقدام فوری انجام شود.

وی با بیان اینکه سکونت ۶۳ درصد از جمعیت شهرستان چابهار در مناطق حاشیه شهر زیبنده نام و جایگاه چابهار و سواحل مکران نیست، خاطرنشان کرد: مسئولان برای برقرسانی و حل مشکلات آب، فضای آموزشی و بهداشتی بیش از ۵۰ هزار نفر ساکن در مناطق حاشیه شهر همت کنند.

وی بر ساماندهی مبلمان شهر چابهار و ایجاد پارک و فضای سبز واماکن اقامتی، تفریحی و پذیرایی برای گردشگران تاکید کرد و گفت: چابهار با توجه به موقعیت و آب وهوای مساعد در تمام فصول سال ظرفیت پذیرای هزاران مسافر و گردشگر را دارد.

نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: منطقه آزاد چابهار بعد از گذشت ۲۴ سال نتوانسته امکانات اولیه زندگی نظیر شبکه آبرسانی، مدرسه و مراکز بهداشتی درمانی مناسب برای تیس تنها روستای محدوده منطقه آزاد ایجاد کند.

خجسته گفت: جای تاسف است بیش از هشت هزار نفر ساکن در روستای تیس چابهار از معابر خاکی برای تردد استفاده کنند و مسئولان ذیربط نتوانند برای ساماندهی و توسعه این روستا به ویژه آسفالت معابر و شبکه آبرسانی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: براساس آمار‌هایی که در این سفر ارایه شده واقعا متعجب شدیم که ۴۳۸ روستای چابهار با کمبود شدید آب، مدرسه و خانه‌های بهداشت مواجه هستند و سرانه فضای آموزشی در چابهار حتی به نصف میانگین کشوری نمی‌رسد.

وی احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، ساخت حداقل هزار کلاس درس جدید و استاندارد، برقرسانی به مناطق حاشیه شهر، آماده سازی زیرساخت‌های اینترنت بازارچه مرز ریمدان، احداث فضا‌های ورزشی وبهداشتی، صدور مجوز برای چهار هزار قایق پشت نوبت و تسریع در تکمیل راه آهن چابهار- سرخس را خواستار شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: چابهار باید براساس نگاه بلند مقام معظم رهبری رشد پیدا کند و نباید با مشکلات یادشده مواجه و محروم‌تر از سایر نقاط استان سیستان وبلوچستان باشد.

خجسته  با اشاره به اینکه سرمایه گذاری بزرگی در فولاد، پتروشیمی و کارگاه‌های بزرگ و کوچک چابهار انجام شده است، بیان داشت: موانع و مشکلات پیش روی این طرح‌ها باید برداشته شود تا هر چه سریعتر آماده افتتاح و برای افراد بومی ایجاد اشتغال کنند.

وی ادامه داد: ۵۲ منطقه آزاد در محدوده کشور‌های همجوار ایران و آب‌های اقیانوسی وجود دارد که هر کدام هشت تا ۳۴ درصد رشد اقتصادی ایجاد کرده اند، ولی در ایران اینگونه نیست و مناطق آزاد در تامین زیرساخت‌های خودشان درجا می‌زنند.

رئیس هیات پارلمانی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوانین و مقررات در مناطق آزاد دست و پا گیر است و ۱۴ دستگاه اجرایی عضو شورای مناطق آزاد تاکنون برای برداشتن موانع و مشکلات سواحل مکران ورود پیدا نکرده اند.

خجسته گفت: طبق ماده ۶۵ قوانین مناطق آزاد مدیرعامل منطقه آزاد اختیارات زیادی در حوزه هر منطقه و شهرستان دارد که تاکنون مسئولان به آن عمل نمی‌کنند.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان محلی اظهار داشت: مسئولان محلی می‌توانند با پیگیر‌های مستمر نسبت به حل مشکلات هر منطقه اقدام کنند و درد و رنج مردم را به حداقل برسانند.

انتهای پیام/ع

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.