سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر فرهنگ افغانستان:

خشونت و افراط گرایی تهدید مشترک منطقه است

عاون وزیر فرهنگ افغانستان در نخستین اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی گفت: باید به وجود فرهنگ‌های مختلف به دیده فرصتی برای مقابله با تهدیدها نگریست.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «سید حسین فاضل آغاسنچارکی»، معاون وزیر فرهنگ افغانستان در نخستین اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی گفت: باید به وجود فرهنگ‌های مختلف به دیده فرصتی برای مقابله با تهدیدها نگریست.

وی اظهار داشت: افراط گرایی، خشونت ورزی و رقابت‌های ناسالم در منطقه ما، تهدید مشترک برای همگان است که می‌توان با گفتگو، مفاهمه، شناخت تاریخی از یکدیگر و احترام متقابل با آن مقابله کرد.

سنچارکی با تشکر و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران بابت میزبانی این اجلاس، آن را فرصت مغتنمی برای کشورهای منطقه و همسایه دانست که با گفتگو و تعامل باعث همگرایی، همدلی و یکپارچگی شوند.

وی افزود: بحث درباره فرهنگ و داشته‌های فرهنگی باید با ظرافت همراه باشد؛ زیرا ارزش‌ها و داشته‌های فرهنگی در هر سطحی، قابل احترام است و اگر دنبال کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین فرهنگ‌ها باشیم، در بیراهه گام برداشته‌ایم و از این مقصود چیزی حاصلمان نخواهد شد.

این مقام افغان تاکید کرد: مدنیت‌های بزرگ، ارزش‌ها و عناصر بزرگ فرهنگی را در خود شکوفا ساخته‌اند و به نواحی اطراف و خرده‌ فرهنگ‌ها‌ تأثیر گذاشته‌اند؛ اما اینها نباید موجب فخرفروشی فرهنگ‌های بزرگ و سرافکندگی خرده‌فرهنگ‌ها باشد.

فاضل سنچارکی ادامه داد: تجربه تاریخی ملل جهان نشان داده که تعامل جز از مسیر مفاهمه و توسل به فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی مشترک، ایجاد نمی‌شود و از راه‌های رقابت‌های ناسالم مانند استفاده از تروریسم به عنوان یک ابزار تهدید، لشکرکشی و تهاجمات نظامی، نه تنها راه به جایی نخواهیم برد، بلکه شاهد سرخوردگی خواهیم بود؛ بر این اساس گفتگوهای فرهنگی می‌تواند سبب زندگی مسالمت‌آمیز در منطقه باشد و نیاز مشترک همه ماست.

معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان همچنین گفت: هنگام سخن گفتن از تنوع فرهنگی در آسیا، از یک باغ صحبت می‌کنیم؛ باغ بزرگ و سرسبز فرهنگ آسیایی. ریشه‌های در خاک فرورفته این باغ چنان در هم تنیده‌اند که جدا کردن آنها از همدیگر سبب نابودی باغ می‌شود و رسیدگی به هر یک از درختان آن، سبب باروری همه خواهد شد و ما این باغ باشکوه را همواره با درختان بارور و شکوفا می‌خواهیم و راه‌اندازی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، مصداق توجه ما به این باغ است.

وی افزود: آسیا، مهد پرورش مدنیت‌های بزرگ و بستر فعالیت‌های ادیان بزرگ ابراهیمی و بستری برای شکوفایی آیین‌های غیرابراهیمی مانند آیین زرتشتی و بودایی بوده است که در تمامی آنها جز زیبایی، چیز دیگری نیست و امیدواریم آینده این گفت‌وگوهای فرهنگی مرزهای دور و نزدیک را درنوردد و دهکده صلح و آرامش را برای تمام بشریت بسازد.

سنچارکی خاطرنشان کرد: مرد بزرگ آسیا، علامه اقبال لاهوری در شعری گفته است؛ «آسیا یک پیکر آب و گل است / ملت افغان در آن پیکر دل است» این سخن‌سرا در این شعر روی یکپارچگی سخن گفته و همه آسیا را از یک پیکر و آب و گل دانسته است و جایگاه افغانستان را هم در آن بازگو کرده است.

وی یادآور شد: کشور افغانستان، ادیان و فرهنگ‌های متعدد از قومیت‌های گوناگون را در خود جای داده است و این تنوع همیشه در معرض تهدید و تعرض بوده و جنگ و ترور آن را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این مقام افغان تصریح کرد: افراط ‌گرایی، خشونت‌ورزی و رقابت‌های ناسالم، تهدید مشترک برای همه ماست که می‌توان با گفتگو، مفاهمه، شناخت تاریخی از یکدیگر و احترام متقابل، با آن به مقابله پرداخت.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.