سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان، استان پیشتاز در حوزه توسعه راه غرب کشور

همدان از استان های پیشتاز در حوزه توسعه راه ها و زیر ساخت های ارتباطی در غرب کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ یکی از نیاز های اصلی و مهم برای توسعه در هر منطقه توجه ویژه به زیر ساخت ها و کریدورهای ارتباطی و جاده ای است. چرا که هر نوع توسعه به ویژه اقتصادی و گردشگری  رابطه تنگاتنگی با زیر ساخت های ارتباطی دارد.

امروزه گسترش راه و به تبع آن حمل و نقل یکی از نیازهای اولیه جوامع برای توسعه بوده ایران نیز پس ازپیروزی  انقلاب اسلامی در جهت  توسعه و گسترش عدالت اجتماعی،اقدامات متعددی برای گسترش حمل و نقل در تمام نقاط کشور، به ویژه در مناطق روستایی و محروم داشته است.

به صورتی که تا  قبل از سال1357 مجموع راه‌های اصلی و فرعی کشور حدود 36 هزار کیلومتر بود و در حال حاضر مجموع راههای اصلی و فرعی کشور به بیش از یک میلیون کیلومتر رسیده است و در شبکه ریلی کشور نیز در حال حاضر 6 هزار و 100 کیلومتر شبکه اصلی و بیش از 2 هزار کیلومتر شبکه فرعی راه آهن وجود دارد وبا توجه به توان متخصصان داخلی سالانه 600 کیلومتر راه آهن احداث می‌شود که در آینده نزدیک به هزار کیلومتر امکان افزایش دارد.

در حوزه راه  روستایی نیز طول راه‌های روستایی آسفالت شده که محور اساسی در راه‌های ارتباطی بودند در سال 58 به میزان 200 کیلومتر بوده که اکنون این میزان به بیش از 100 هزار کیلومتر رسیده است که یک حرکت ارزشمند است.

طول راه‌های روستایی ساخته شده در سال 57، 8 هزار و 200 کیلومتر بوده و اکنون به بیش از 120 هزار کیلومتر رسیده است که در این راستا نیز بعد از پیروی انقلاب اسلامی قدم‌های بزرگی برداشته شده است.قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ روستایی از طرح بهسازی و آسفالت معابر برخوردار نبود که بعد از پیروزی انقلاب تاکنون 13 هزار کیلومتر از معابر روستاها آسفالت و بهسازی شده است.

مجموعه عوامل فوق در استان همدان به عنوان استانی تاریخی و گردشگری چشمگیر و قابل توجه است. همدان استانی در غرب کشور با وسعتی نزدیک به 20 هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ  بر یک میلیون 700هزار نفر هفدهمین استان پر جمعیت کشور است، که همچون اکثر استان های غربی طمع تلخ محرومیت  را در بیشتر حوزه ها  چشیده و به برکت انقلاب اسلامی و به خصوص در دو دهه اخیر توانست  به سرعت در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت کند.

یکی از محور های مهم برای توسعه به خصوص برای استانی مانند همدان با پیشینه تاریخی و تمدنی غنی، راه و زیر ساخت های ارتباطی می باشد.

استان همدان همچون سایر استان های غربی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از کمترین امکانات و زیر ساخت های ارتباطی برخوردار بود اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی و پس از گذشت نزدیک به 40 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی این استان بالغ بر 5450کیلومتر  راه دارد که 2972 کیلومتر راه  آسفالته و شوسه روستایی و 2480کیلومتر راه های اصلی شامل بزرگ راه ها، آزاد راه و راه های اصلی است.

همدان استان پیشتاز در ساخت بزرگراه

مدیریت توسعه و ساخت راه های استان همدان با بیان اینکه 5هزار 438 کیلومتر راه در استان همدان وجود دارد، بیان کرد:  از این میزان بیش از 3365 کیومتر راه روستایی است که  2700 کیلومتر آن آسفالته و مابقی خاکی و شوسه است.

نادیان با اشاره به اینکه استان همدان وضعیت مطلوب و قابل قبولی در توسعه راه های روستایی دارد، خاطر نشان کرد: 80 درصد راه های روستایی در استان آسفاللت شده است در مقایسه با آمار کشور وضعیتی قابل قبول دارد.

وی با بیان اینکه  توسعه راه های روستای همدان در کشور بی نظیر است، بیان کرد: درصد بهرمندی روستاهای استان  از راه های آسفالته به نسبت جمعیت 94 درصد است که خود وضعیت استان را در بهبود وضعیت راه ها نشان می دهد.

نادیان در ادامه بیان کرد: این در حالی است که بهسازی راه ها روستایی در کشور به نسبت جمعیت 65 درصد است.

مدیریت توسعه و ساخت راه های استان همدان با اشاره به عملکرد  اداره کل مسکن و شهر سازی  در حوزه راه ها، خاطر نشان کرد: طبق دستور العمل وزراتی موظف به آسفالت  روستا های بالای 50 خانوار هستیم که این امر در همدان  برای خانوداه ای بالای 20 خانوار درحال انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان  یک هزار کیلومتر راه اصلی وجود دارد گفت: سهم آزاد راه های استان از این مقدار تنها 85 کیلومتر است که در محور همدان - ساوه واقع شده است.

نادیان با بیان اینکه بیش از 590کیلومتر بزرگراه در استان همدان وجود دارد، بیان کرد: محور های همدان – ملایر، همدان – رزن، همدان – اسدآباد و همدان – کرمانشاه و تمامی خروجی های همدان از به سمت استان های مرکزی، سنندج، کرمانشاه  به صورت بزرگ راه هستند.

مدیریت توسعه و ساخت راه های استان همدان با اشاره به احداث بزرگ راه های در دست ساخت دراستان همدان خاطر نشان کرد: بیش از 120 کیلومتر  بزرگراه در محور های پرحادثه و حادثه خیز استان در دست مطالعه و ساخت است.

وی در ادامه بیان کرد: محور های نهاوند - آورزمان، نهاوند- بروجرد، ملایر- توره، ملایر- بروجرد و کبودراهنگ- شیرن سو از محور های بزرگ راهی در دست ساخت است.

نادیان با بیان اینکه کریدور شمالی استان از 3 راه اصله تا سه راه آورزمان در کبودراهنگ گفت: محور تویسرکان – کنگاور،اسدآباد قروه از محور های دیگری است که در طرح بزرگ راهی استان همدان قرار دارد.

وی به مهمترین پروژه بزرگ راهی استان همدان اشاره کرد و گفت: محور ملایر- بروجرد از پرترافیک ترین و خطرناک ترین محور های استان به طول15 کیلومتر از طرح های در دست اجرا است که 6 کیلومتر آن با اعتبار بالغ بر 8 میلیارد تومان در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

مدیریت توسعه و ساخت راه های استان همدان با بیان اینکه این برای  پروژه مجموعا 22 میلیارد اعتبار در نظر گرفته شده است، افزود:  9 کیلومتر باقی مانده این محور دردست ساخت می باشد که تا هفته دولت آماده بهره برداری خواهد شد.

وی به محور نهاوند - آور زمان – ملایر اشاره کرد و گفت:  این محور به طول 42 کیلومتر و 6 میلیارد اعتبار در دست مطالعه و ساخت می باشد.

نادیان  با بیان اینکه 8 کیلومتر از این محور عقد قرار داد شده است، گفت: 4 کیلومتر از این محور با اعتبار بالغ بر 6 میلیارد در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید و 4 کیلومتر باقی مانده در هفته دولت به بهره بردای خواهد رسید.

مدیریت توسعه و ساخت راه های استان همدان  ادامه داد: برای ساخت مابقی پروژه منتظر تخصیص اعتبار و عقد قرار هستیم.

وی با بیان اینکه همدان در ساخت بزرگراه از استان های پیشرو در کشور است، خاطر نشان کرد: استان همدان نسبت به مساحت خود و استاندارد کشوری دو برابر جلوتر است.

نادیان با بیان اینکه خوشبختانه تمامی راه های خروجی استان 4 خطه می باشد، خاطر نشان کرد: محور ملایر بروجرد امسال بهسازی و  بهره برداری می شود.

افتتاح 6 پروژه راه با اعتبار 85 میلیارد در دهه فجر

مدیریت توسعه و ساخت راه های استان همدان  با اشاره به شایعاتی درباره نا ایمن و غیر استاندارد بودن آزاد راه همدان تهران گفت: آزاد راه همدان - ساوه از استاندارد های روز برخوردار است و مهمترین عامل بروز حوادث و صوانح عامل انسانی است.

وی با اشاره به وجود 70 نقطه حادثه خیز در استان همدان خاطر نشان کرد: متاسفانه 70 درصد تصادفات  ناشی از عوامل انسانی است و تنها 10 درصد ناشی از جاده و راه می باشد.

نادیان گفت:بیش از 38 کیلومترراه در قالب 6 پروژه و اعتبار 85 میلیارد تومان در دهه فجر به بهربرداری رسید.

آزاد راه همدان - تهران ایمنی ترین جاده استان

سرهنگ عزیزی رئیس پلیس راه استان همدان  با اشاره به توسعه راه ها و ساخت بزرگ راه ها در استان بیان کرد: خوشبختانه با ساخت و تکمیل ازاد راه همدان تهران بخش قابل  توجهی از تصادفات و ترافیک کاسته شده است.

وی ادامه داد: در آزاد راه همدان – ساوه و در محدود حوزه انتظامی استان همدان پلیس با 2 پایگاه و 7 دوریبن فعال  از 14دوربین موجود، آماده خدمت رسانی به مردم است.

رئیس پلیس راه استان همدان با اشاره به 4 خطه کردن محور همدان ملایر گفت: کاهش تصادفات و تلفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت از مزایای چهار خطه کردن جاده های استان است.

وی به نقاط حادثه خیز استان همدان اشاره کرد و گفت: محورهای همدان بیجار،گردنه آورزمان،گردنه اسدآباد از محور های پر تععد و حدثه خیر استان است.

سرهنگ عزیزی در ادامه با بیان اینکه محورهای ذکر شده باید چهار خطه شوند گفت: آزاد راه همدان تهران یکی از مسیر های ایمن استان و کشور است که زمان سفر را به مرکز تا 3 ساعت کاهش داده است.

رئیس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه متاسفانه برخی محور های استان حادثه خیز و پرترافیک است،تاکید کرد: محورهای های آور زمان، اسدآباد ملایر بروجرد باید هر چه سریعتر اصلاح و بهسازی شوند.

 

فعالیت بیش از 590 راهدار در استان همدان

معاون ادراه کل راهداری استان همدان باشاره به وجود 5450 کیلومتر جاده در استان همدان، خاطر نشان کرد: در جاده های استان همدان بیش از 34 باب رهدارخانه ثابت و سیار  به خصوص در مسیر های برفگیر و گردنه ها وجود دارد.

وی در ادامه افزود: از این میزان 85 کیلومتر آزاد راه، 598 کیلومتر بزرگراه، 318 کیلومتر راه اصلی، 751 کیلومتر راه فرعی، 2653 راه آسفالت روستایی و 319 راه خاکی شوسه روستایی می باشد

پرورشی با اشاره به توسعه راههای استان همدان در چند دهه گذشته، بیان کرد: بیش از 530 نیروی انسانی با 290 دستگاه و انواع ماشین آلات راهداری مشغول خدمت رسانی به مردم و مسافران هستند.

معاون ادراه کل راهداری استان همدان با اشاره به عملیات های گسترده راهدرای استان همدان در بهروری و بهبود سطح عبور و مررو در سطح جاده استان خاطر نشان کرد: بیش از 60 هزار تن شن وماسه و 15هزار تن نمک در راهداخانه های استان ذخیره شده است.

 

8 پروژه ملی حوزه راه درهمدان

مدیر شرکت ساخت و زیر بناهای کشور در استان همدان با اشاره به دو کنار گذر عربی و شرقی همدان، گفت: کنار گذر غربی همدان  از پلیس راه همدان- تهران آغاز می‌شود و تا صالح آباد ادامه می‌یابد و زمینه اتصال سه استان را به هم فراهم می‌کند.

 مسعودصیفی در ادامه با اشاره به اهمیت این کنار گذر بیان کرد: کنارگذر غربی همدان با کوتاه کردن طول مسیر گردشگران استان‌های غربی از غار علیصدر و کاهش بار ترافیکی ورودی به شهر همدان بسیارموثر و تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه طول این پروژه  28 کیلومتر است، بیان کرد: تا کنون عملیات عمرانی 10 کیلومتر از مسیر انجام شده  است که بیش از 16 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر شرکت ساخت و زیر بناهای کشور در استان همدان با بیان اینکه در در صورت ایجاد شرایط مناسب فاز نخست پروژه به طول 13 کیلومتر تا خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد، گفت: تا کنون 45 میلیارد برای این پروژه هزینه شده و در سال جاری بیش 37 میلیارد دیگر تامین اعتبار شده است.

صیفی با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: با احداث این کنار گذر 5 استان غرب کشور برای رسیدن به مرکز کشور 15 کیلومتر مسیر کمتری را طی می کنند.

وی با اشاره به توقف اجرای کنار گذر شرقی همدان گفت: این پروژه با طول27 کیلومتر به دیلی کمبود منابع مالی و تخصیصی اعتبار متوقف شده است.

مدیر شرکت ساخت و زیر بناهای کشور در استان همدان به پروژه های ملی در دست ساخت استان همدان در حوزه راه اشاره کرد و گفت:  8 پروژه ملی به طول 240کیلومتر در استان همدان در دست اجرا است.

صیفی ادامه داد: محور های همدان - بیجار، همدان - ملایر، همدان - سنندج، تویسرکان - کنگاور، کنار گذر اسدآباد، کنار گذر شرقی همدان، کنار گذر غربی همدان، پل سد تالوار از طرح های ملی در دست اجرا در استان همدان می باشد.

زیر ساخت های ریلی همدان به وضعیت مطلوب نزدیک است

وی به زیر ساخت های ریلی در استان همدان اشاره کرد و گفت: استان همدان با دو خط ریلی همدان -  تهران - سنندج و ملایر - کرمانشاه - خسروی  آینده مناسبی در حوزه ریلی خواهد داشت.

مدیر شرکت ساخت و زیر بناهای کشور در استان همدان گفت: پروژه راه آهن تهران -همدان - سنندج به طول 410 کیلومتر است که قطعه تهران -همدان سال گذشته به طول 260 با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

صیفی ادامه داد: پروژه راه آهن همدان - سنندج نیز به طول 150 کیلومتر عملیات اجرای آن آغاز شده است.

وی به اتصال خط ریلی همدان - ملایر اشاره کرد و گفت: خط راه آهن غرب کشور با عبور ازاراک - ملایر - نهاوند و نهایتا کرمانشاه به مرز خسوری خواهد رسید.

مدیر شرکت ساخت و زیر بناهای کشور در استان همدان  با یبان اینکه با افتتاح راه‌آهن ملایر- همدان راه مواصلاتی غرب به شمال غرب کشور هموار خواهد شد گفت: اتصال خط ملایر به همدان هر چه بیشتر در توسعه و پیشرفت اقتصادی، گردشگری و صنعتی همدان موثر است.

صیفی خاطر نشان کرد: استان همدان با داشتن بیش  از350 کیلومتر خط ریلی و دو خط ریلی رشد قابل قبولی در این حوزه داشته است.

انجام بیش از 1600پرواز از فرودگاه همدان 

مدیر فرودگاه همدان از آغاز پرواز همدان- کیش خبر داد و گفت: طی دو سال گذشته بیش از 50 پرواز خارجی از فرودگاه همدان انجام شده است.

سهراب کلوندی در ادامه بیان کرد: در همین بازده زمانی  بیش از 500 پرواز داخلی نیز از فرودگاه همدان انجام شده است.

 وی به انجام پروازی های حجاح از فرودگاه همدان اشاره کرد و گفت: فرودگاه همدان در سال جاری میزبان 3 هزار 448 نفر از حجاج  در قالب 25 کاوران و 46 پرواز از استان های همدان و کردستان بوده است.

مدیر فرودگاه همدان به انجام بیش از هزار پرواز غیر مسافربری از فرودگاه همدان اشاره کرد و گفت:  در 2 سال گذشته بیش از 1600 پرواز از فردودگاه انجام شده است.

کلوندی به پروژه های عمرانی انجام شده در فرودگاه همدان اشاره کرد و گفت: ترمینال حجاج، برج فرودگاه همدان با 97 درصد پیشرفت و اجرای سطوح روشنایی باند از طرح های اجرایی در فرودگاه همدان است که تا سال آینده به بهربرداری می رسد.

با توجه به موقعیت ویژه و منحصر به فرد استان همدان در غرب کشور که شاهراه ارتباطی 6 استان است و با توجه به اینکه تا کنون در زمینه های زیر ساخت و جاده ای رشد داشته است،اما باید گفت برای رسیدت به وضعیت مطلوب در این زمینه هنوز فاصله ی زیادی است که مسئولین مربوطه در این باره باید تدابیر مناسب و در خور همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین که میزبان اجلاس گردشگری آسیایی 2018 نیز است، بیاندیشند.

ناگفته نماند با موقعیت خاص و ژئوپلتیک همدان که موجب شد این استان به عنوان شاهراه ارتباطی استان های جنوب و غرب کشور، شرق به غرب و جنوب غرب کشور  مطرح شود، همچنین وجود واحدهای بزرگ صنعتی  ازجمله ذوب آهن اسدآباد، فولاد ویان، صنایع پتروشیمی، صنایع مصالح ساختمانی  و همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدوری غرب کشور و آزاد راه کربلا  به نظر می رسد که توسعه زیر ساخت های ارتباطی همدان ، بررسی و رسیگی بیشتر دستگاه های مربوطه را می طلبد که در صورت تحقق وعده و  با توچه به موقعیت منحصر به فرد در منطقه غرب کشور آینده روشن را پیش روی خود خواهد دید.

بی شک این رشد و توسعه مرهون انقلاب و نظام مقدس اسلامی است که با توجه به مناطق کمتر توسعه یافته ظرفیت های پنهان این مناطق را کشف و رشد و توسعه  را در زمینه های اقتصادی، صنعتی و گردشگری فراهم می آورد.

گزارش از علی درخشان اطهر

انتهای پیام/ د.ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.