سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

ناگفته هایی از پرواز آسمانی اِی تی آر بر قله دنا

در این گزارش به ناگفته هایی از پرواز آسمانی اِی تی آر بر فراز قله دنا پرداخته شده است.

 به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایر لاین‌ها و صنعت هوایی ایمن‌ترین صنعت حمل ونقل دنیا محسوب می‌شود و با اینکه رخداد هر گونه سانحه‌ای چه در این بخش و چه در بخش جاده‌ای محل نقد و توجه دارد اما سوانح جاده‌ای به رغم کثرت رخدادشان به اندازه سوانح هوایی مورد توجه و بررسی قرار نمی‌گیرند.

 هر چند جان باختن حتی یک نفر از هموطنانمان بر اثر سوانح این چنینی بسیار غم انگیز است اما این موضوع در مقایسه با تعداد تلفات جانی ناشی از صنعت حمل و نقل جاده‌ای بسیار غیر قابل قیاس است.باید اذعان کرد که حوادث هوایی در کشور بسیار به ندرت صورت می‌گیرد اما این موضوع نباید ایمن بودن این صنعت را زیر سوال برده و همت مسئولان ذی ربط را در به صفر رساندن و یا تقلیل حوادث هوایی به کمترین حد ممکن ،متوقف کند.

براساس آمار پایگاه اینترنتی شبکه ایمنی هوانوردی، از سال 1945 میلادی تا 8 ژانویه 2018 ؛ آمریکا، روسیه و برزیل در صدر بالاترین سوانح هوایی قرار گرفته اند.همچنین در پنج ماهه نخست سال 2016 میلادی 60 سانحه هوایی در جهان رخ داده است که از این تعداد، بالاترین سهم را آمریکا با 13 مورد، و یک مورد هم جمهوری اسلامی ایران به نام خود به ثبت رسانده اند.

بعد از آمریکا، بیشترین سوانح هوایی مربوط به روسیه (پنج مورد)، کلمبیا، کانادا و مکزیک (هر کدام سه مورد)، برزیل، ایتالیا، اندونزی، اکوادور، عراق (هر کدام دو مورد) بوده است.

کشورهای ایران، آرژانتین، آفریقای جنوبی، استرالیا، اسپانیا، افغانستان، ژاپن، دانمارک، سودان، سومالی، سوئد، فرانسه، قبرس، قزاقستان، گینه، مصر، مالزی، میانمار، نامیبیا، هند، نپال، بنگلادش و جزیره گوادلوپ نیز شاهد یک بار سانحه هوایی بوده اند.

آخرین سانحه هوایی کشور مربوط به سه سال گذشته است که هواپیمای مسافربری ایران 140 سپاهان در تهرانسر به زمین خورده و منجر به جان باختن 49 نفر از هموطنانمان شد. اکنون نیز هواپیمای اِی تی آر آسمان در توابع شهرستان سمیرم و در ارتفاعات دنا کوه به زمین خورده و متاسفانه منجر به جان باختن 66 نفر شده است.

اگرچه هنوز تا یافتن جعبه سیاه و بازخوانی آن به منظور کشف راز سقوط ،نمی توان دلیل متقنی برای این سانحه دلخراش ذکر کرد اما می توان با تشریح جزئیات و زیر ذره بین بردن ساختار این هواپیما به ناگفته هایی اشاره کرد که ممکن است ضمن شفاف سازی ،عامل بازدارنده ای در برابر تکرار مجدد چنین حوادثی باشد.از اینرو مصاحبه ای با مسئولان ذی ربط داشته ایم که به شرح ذیل است.

مدت زمان بازخوانی جعبه سیاه  مشخص نیست/نمی دانم دستگاه دیپلماسی ورود می کند یا نه ؟

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی، اظهار کرد: ابتدا باید علت بروز سانحه هوایی هواپیما ATR 72 تهران – یاسوج با در نظرگیری تمامی پارامترها مورد بررسی قرار گیرد تا با نتایج به دست آمده از بروز سوانح آتی جلوگیری به عمل آید.

وی در خصوص ایمن بودن مسیر ها و صنعت هوایی کشور تصریح کرد: اگر مسیرها و صنعت هوایی کشور ایمن نبود ایکائو (سازمان هوانوردی غیر نظامی بین‌المللی که هماهنگ کننده استانداردهای بین‌المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان است) مجوز لازم جهت انجام  پرواز های بین شهری و بین المللی را برای صنعت هوایی کشور صادر نمی کرد. سانحه  هوایی تهران – یاسوج دلیل بر نا ایمن بودن مسیرها و ناوگان هوایی کشور نیست چراکه هم اکنون پرواز شهرهایی مانند مشهد با به فروش رسیدن تمامی صندلی های آن هر روز در حال انجام است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آخرین سانحه هوایی کشور که در آن ،هواپیما مجبور به فرود اضطراری شده  وضمن حفظ جان تمامی مسافران ،هواپیما با ایمنی کامل به زمین نشسته است،مربوط به چه زمانی می شود، گفت: بررسی یک سانحه هوایی و یا فرود اضطراری یک پرواز نیازمند آنالیز تمامی پارامتر های تاثیرگذار در این موضوع است به همین علت سازمان هواپیمایی کشوری بدون در نظرگیری بررسی های کارشناسی دست به نتیجه گیری نخواهد زد.چرا که شرایط هر پروازی با پرواز دیگر متفاوت است.

جعفرزاده درباره حضور تیم کارشناسی 7 نفره فرانسوی که برای شرکت در جلسات کمیته بررسی سانحه هوایی تهران – یاسوج قرار است وارد تهران شوند ،مطرح کرد: طبق مقررات ایکائو هر کشوری که دچار سانحه هوایی شود باید از کشور سازنده هواپیما مورد نظر ،تقاضا کند تا در کمیته بررسی سانحه شرکت داشته باشد.هدف از این قانون شناسایی علت بروز حادثه به منظور جلوگیری از بروز سوانح هوایی در آینده است.

وی درباره ورود دستگاه دیپلماسی در صورت به واقعیت پیوستن احتمال نقض فنی پیش آمده در قطعات خریداری شده برای تعمیر هواپیمای آسمان که  حدود 6 سال در شیراز زمین گیر بوده و پس از خرید قطعات از کانادا به تازگی وارد ناوگان هوایی کشور شده بود ،تصریح کرد: براساس سیاست های سازمان هواپیمایی کشوری باید تمامی عوامل به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد .سازمان هواپیمایی به عنوان متولی اجازه نتیجه گیری براساس فرضیات را ندارد.این موضوع یک فرض است و نباید براساس حدس و گمان به تحلیل پرداخت.واقعا نمی دانم.

رضا جعفرزاده در خصوص مدت زمان بازخوانی جعبه سیاه هواپیما بیان کرد: مدت زمان مشخصی برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیما و اینکه چقدر زمان می برد در دست نیست.اما امکان بازخوانی در کشور وجود دارد.

اگر قطعات تعمیر شده آسمان از بازار آزاد تهیه شده باشد،دستمان به جایی بند نیست

علیم یار محمدی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار  راه و شهرسازی، در این باره می گوید:براساس پروتکل های بین المللی در بروز چنین حوادثی باید نماینده کشور سازنده هواپیما(در این حادثه فرانسه )،نماینده مجمع جهانی ایکائو (سازمان هوانوردی غیر نظامی بین‌المللی که هماهنگ کننده استانداردهای بین‌المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان است) و کارشناسانی از خود کشور سانحه رخداده (در این حادثه ایران) برای بررسی دقیق مسئله و بازخوانی جعبه سیاه حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعداد کارشناسان خارجی دعوت شده برای حضور در بررسی دقیق سقوط هواپیمای آسمان بیش از 7 نفر نیستند،گفت:بازخوانی جعبه سیاه فرایندی 2 تا 3 ماهه است و امکان بازخوانی آن در داخل کشور وجود دارد.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره ورود دستگاه دیپلماسی در صورت به واقعیت پیوستن احتمال نقض فنی پیش آمده در قطعات خریداری شده برای تعمیر هواپیمای آسمان که به این علت مدت زمان زیادی زمین گیر شده بود،تصریح کرد:اگر قطعه خریداری شده وارداتی جزو اقلام تحریم شده باشد و به همین علت به تهیه آن از بازار آزاد اقدام کرده باشیم هیچ تضمینی برای پیگیری و احقاق حق وجود ندارد.

یارمحمدی ادامه داد:اما اگر قطعات خریداری شده وارداتی غیر تحریمی بوده و از مبادی دولتی تهیه شده باشد قطع به یقین امکان پیگیری وجود دارد.

گفتنی است؛صبح روز یکشنبه ساعت 8 صبح هواپیمای ATR 72 متعلق به شرکت آسمان، تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد پس از گذشت حدود یک ساعت هواپیما از صفحه رادار خارج شد و این هواپیما در منطقه دناکوه سمیرم در جنوب اصفهان از رادار خارج شد و بعد از گذشت 2 ساعت خبر سقوط این هواپیمای 25 ساله منتشر شد. این پرواز 60 مسافر و 6 خدمه داشت که تمام خدمه و مسافران آن جان باختند.

این هواپیما حدود 6 سال در شیراز زمین گیر بوده و پس از تعمیرات و خریداری قطعات از کانادا دوباره وارد ناوگان هوایی کشور و شرکت آسمان شد.

گزارش: سبحان قالیباف - پریسا مهریان

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
یک عده تحقیق کردن به این نتیجه رسیدن که خلبان قله رو ندیده وصاف برخوردمیکنه به قله
امیرحسین
۲۲:۱۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
هواپیما مجبوره تو اون هوای بد پرواز کنه اگه پرواز نمیکرد که مردم واسه یه ساعت تاخیر فرودگاه رو رو سرشون خراب میکردن
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
هواپیما 25 سال از عمرش گذشته بود و فرسوده شده بود
ناشناس
۰۶:۲۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
روحشون شاد یادشون گرامی
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
باید ناوگان هوایی بروز رسانی شه
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
خدا به خانواده های این عزیزان صبر بده
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
چرا مسئولین اطلاع رسانی نمیکنن درباره این موضوع
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
مسئولین باید بیشتر رسیدگی کنن
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدایا بلا و مصیبت رو از کشورم دور کن
مریم
۲۳:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
حوادث کشورمون ومصیبت ملی زیادشده به خاطراینکه ناوگان حمل ونقل عمرخودش کرده وکهنه است ریل هابایدتعویض بشه نوسازی بشه قطارها همینطور هواپیماها کشتی هامون بایدبه روز بشن وگرنه اوضاع همینه به یک شخص مدیر ومسئول هم ربط نداره اگرزلزله اینقدرخسارت جانی میده چون خانه هامون یاقدیمیه یا استاندارساخته نمیشه نتیجش هم میشه مرگ ومیرزیاد
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
روح رفتگان شاد
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدایا چقدر مصیبت
مصطفی
۲۳:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
اولا روحشان شاد . ثانیا هواپیمایی بعد ۶ سال خونه نشینی بیاد فقط بخاطر پول بهتر از اینم نمیشه .
بيدار
۲۲:۲۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
ناوگان هوايي بايد نوسازي شه حتي شركت بين المللي مثل هما هم داغونه و با استرس انجام ميشه چه برسه شركتهاي كوچيك مثل اسمان!!!
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
به نظر شما این عجیب نیست که یک هواپیمای سبک با 60 نفر مسافر، 2 نفر مامور پرواز داشته باشد.
اسكندرمنصورى
۲۰:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
به ارزوى اينكه هيج وقت براى كسى چنين حوادثى پيش نیاد
کیمیا
۲۰:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
روحشون شاد.به نظر من یکی از پر استرس ترین سفر ها سفر با هواپیما هست.من که خوشبختانه پرواز هوایی نداشتم و هیچ وقت نخواهم داشت
کیمیا
۲۰:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
روحشون شاد.به نظر من یکی از پر استرس ترین سفر ها سفر با هواپیما هست.من که خوشبختانه پرواز هوایی نداشتم و هیچ وقت نخواهم داشت
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
کی میخوان این هواپیماهای ملخی رو جمع کنن آخه
عباس
۲۰:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
این هواپیما تا حدود یکسال گذشته در محور تهران-بجنورد نیز تردد داشت ولی خدا رو شکر با پیگیری مسئولان استانی و درخواست مردم دیگ در این مسیر استفاده نشد.همون موقع هم حدس میزدم این هواپیما یا تو این مسیر سقوط میکنه یا مسیر یاسوج...این نوع هواپیما یکی هم نیست فکر میکنم چند تا ای تی آر دیگ هم شرکت آسمان داره
پری
۱۹:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
6سال پیش از شرکت آسمان گرفتن دست دوم ولی 4سال پیش همین هواپیما می خواست سقوط بکنه به خاطر خرابیش
Ali
۱۹:۲۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
مشکل ما اینه که بجای اینکه بخوایم با بهبود اوضاع جاده ها تصادفات جاده ای رو کاهش بدیم سوانح هوایی رو با اون میسنجیم و میگیم خب سوانح هوایی به نسبت سوانح جاده ای کمتر هست پس خیلی هم اوضاع خراب نیس.هیچوقت دنبال بهبود اوضاع نیستیم.شاید تصادفات جاده ای مون خیلی زیاده که سوانح هوایی به نسبت اون کمتر بنظر میاد
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
این چه قیاسی است؟!؟!
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
اینا قبل ازناپدیدشدن صحبتی نداشتن؟
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
روحشون شاد
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
روحشون شاد خدا به خانواده هایشون صبر بده
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
روحشون شاد خدا به خانواده هایشون صبر بده
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
سلام واقعیت ایناست که همه سیتمهایکه که با کامبیوتر وهوشمند هستند کار میکنند خطرناک هستند به خصوص خودروهای جدید وهرکدام ممکن است مانند بمب متحرک باشند
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا به داد دل مادر و پدرهایشون برسه
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
نمیشه تو ایران یه روز مرگ نباشه اولی پلاسکو بعدی کشتی یه حالا هم این هواپیماهه بعدیشم حتما نوبت ما هست
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
تصادف قطار هم خیلی غم انگیز بود
داریوش
۱۷:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا رحمتشون کنه،صبر به خونوادهاشون بده سخته داغ عزیز
داریوش
۱۷:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا رحمتشون کنه،صبر به خونوادهاشون بده سخته داغ عزیز
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
روحشون شاد یادشون گرامی
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
باید هواپیماهای جدید خریداری شه
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا رحم کنه
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
روحشون شاد
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
باید پیش بینی های لازم برای پیشگیری از حوادث این چنینی در نظر گرفته شه
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا لعنت کند تحریم کنندگان ایران را
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
چرا باید این هواپیما پرواز کند در صورتی که مشکل فنی داشته
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
نقض فنی داشته
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
سازمان هواپیمایی کشوری باید از وزارت راه و شهرسازی جدا شود.
حوزه کاری سازمان هواپیمایی با سایر بخش های این سازمان تناسبی ندارد ، برای نمونه هم بخش راهسازی که با آسفالت و قیر سروکار دارد زیر نظر این وزارتخانه است و هم سازمان هواپیمایی. این دو بخش چه تناسبی با یکدیگر دارند که باید زیر نظر یک سازمان باشند. تفاوت این دو بخش از لحاظ فاصله فیزیکی دقیقا به اندازه فاصله زمین تا آسمان است !!! و از نظر سطح علمی و فنی به اندازه فاصله زمین تا کهکشان با یکدیگر تفاوت دارند
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
راستی جعبه سیاه کشتی سانچی به کجا رسیده؟؟ آخر معلوم شد مشکلش چی بوده؟؟
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
آمریکا و روسیه در صدر حوادث هواپیمایی هستند
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
دلت خون باد دنا آغوشت برمیهمانانت گرم نبود....باز دم عید باز حادثه ها مثل اینکه ما روی خوش نخواهیم دید بلابگردان خدایا....
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
دلت خون باد دنا آغوشت برمیهمانانت گرم نبود....باز دم عید باز حادثه ها مثل اینکه ما روی خوش نخواهیم دید بلابگردان خدایا....
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خونوادهاشون که داغون شدن.این حوادث واقعا تو روحیه کل جامعه تاثیر بدی میزاره.من که.این چن روزه حالم حسابی ریخته بهم
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
6سال یه ماشین صفربزاری کنارازهم میپاشه چرا این هواپیما پرواز داشته
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
ناوگان هوایی باید نوسازی شه
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
آمار تلفات بسیار بالاست درصد بالای از این خوادث ناشی ازکیفیت پاییین خودروهااست که چه بلایی بر برسر ملت نمیارن مثل آلودگی هوا خدمات پس از فروششان - بی کیفیتی خودرو وبسیاری از مصائب ومشکلات دیگر مثل مصرف سوخت بی حد واندازه اش
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
ضعف مدیریتی است،چرا وقتی اوضاع جوی نامساعد است،اجازه ی پرواز میدن؟
بنده خدا
۱۱:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
این نوع هواپیما را در مناطق سردسیر باید با احتیاط استفاده کرد اگر چه می گویند خیلی ایمن هست شاید سنسورهایش که ارتفاع را برای خلبان تعیین می کند یخ زده بوده. امید وارم به هر حال خدا صبر به خانواده ها بدهد و غم اخرشان باشد.و خداوند این افراد را رحمت کند.
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
ما چند سانحه هوایی داشتیم؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدایا خودت به خانواده هاشون صبر بده
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خیلی غم انگیز است تسلیت به خانواده های داغدار جانباختگان حادثه دنا
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خیلی سخته در هواپیمایی باشی که نقص فنی داشته باشه و در اسمان بلا تکلیف باشی خدا کمک کنه
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
من که هیچ علاقه ای به سفر با هوپیما را ندارم
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خیلی غم انگیز است بعد از گذشت دو روز هواپیما پیدا شده و خانواده هایی که هنوز چشم به راه عزیزانشون هستند پیکرشون را تحویل نگرفتن خدا صبر بده
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا به خانواده هایشون صبر بده
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا به خانواده هایشون صبر بده
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا صبر بده
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
من از وقتی خبر جانباختن هموطنان عزیزمون در حادثه هواپیمای تهران یاسوج را شنیدم در غم از دست دادن این عزیزان اشک امان را بریده خدا به خانواده هاشون صبر بده
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
روحشون شاد
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
مکان فرودگاه یاسوج مناسب نیست!
بهتر است محل فرودگاه در فاصله ای دورتر و حداقل صد کیلومتری از قله های دنا باشد خلبان هرچقدر ماهر و متبحر باشد ولی بالاخره یکبار مانند این حادثه ناگوار به نوک قله برخورد میکند.
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
آسمانیها آسمانی شدند
agahi90.ir
۰۹:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا بیامرزه و به خانواده هاشون صبر بده
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا جانباختگان حادثه هوایی آسمان را بیامرزد روحشون شاد
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا جانباختگان حادثه هوایی آسمان را بیامرزد روحشون شاد
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
من که تا حالا سفر هوایی نداشتم و استفاده نخواهم کرد
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خوب کاری کردی همش استرسه و باید 2 برابر قیمت پول بلیط بدی ... اصن وضعی
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
روحشون شاد یادشون گرامی باد
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا رحم کنه
امیر
۰۷:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
6 سال غیر فعال بوده؟ آیا پس از تعمیر اولین پروازش بود؟ آیا بدون مسافر پرواز آزمایشی را انجام داده بود ؟