سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر تنها مرکز اسناد مردم نهاد نهاوند:

نگهداری بیش از ۱۶ هزار اسناد فرهنگی تاریخی در نهاوند

مدیر مرکز مردم نهاد اسناد و آرشیو نهاوند گفت: تنها مرکز مردم نهاد فرهنگی اسناد و آرشیو غرب کشور با بیش از ۱۶ هزار اسناد  نهاوند در  شهرستان نهاوند قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سجاد سیف اظهار داشت: این مرکز آرشیو اسناد و  مدارک فرهنگی و تاریخی نهاوند در سال ۱۳۸۲ با عنوان  زیرمجموعه انجمن پژوهشگران فرهنگ و هنر و تاریخ نهاوند در غرب کشور با هدف کمک به کار پژوهش و تحقیق در مورد تاریخ نهاوند فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

وی گفت:  هسته اولیه آن را ۶ استاد برجسته دانشگاهی با هدف رشد و ارتقای فرهنگ پژوهش در تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله نهاوند در غرب ایران آغاز کردند که بعدها به یک مرکز اسناد و آرشیو غنی در غرب کشور تبدیل شد.

سیف افزود: تاکنون بیش از ۲۲۰نفر از اساتید دانشگاهی، دانشجویان و دانش آموزان به عضویت در این انجمن و مرکز اسناد و آرشیو درآمده اند و این مرکز در حال حاضر  دارای بیش از ۱۶هزار سند فرهنگی و تاریخی  شامل ۶۰۰ جلد کتاب ویژه تحقیق و پژوهش درباره تاریخ و فرهنگ نهاوند و ۱۰ هزار عکس قدیمی از ۱۲۰ سال گذشته تاکنون شامل عکس های تاریخی شاهان قاجار در سفر به نهاوند، تصاویر مسئولان و بمباران های نهاوند در دوران دفاع مقدس، عکس مناظر طبیعی، حوادث قبل از انقلاب، همایش ها، کنگره ها و سراب های نهاوند است.

مدیر مرکز اسناد و آرشیو نهاوند اظهار داشت: بیش از ۳ هزار نسخه انواع نوار ویدئویی قدیمی و جدید انواع حلقه سی دی و نوار کاست، عکس و پوستر و اسناد تاریخی و مقالات پژوهشی در این مرکز موجود است.

سیف خاطرنشان کرد: مزیت اصلی این مرکز با عنوان تنها مرکز اسناد و آرشیو فرهنگی و تاریخی در استان و حتی غرب کشور این است که به صورت مردم نهاد اداره می شود البته مکان فعلی آن در اداره ارشاد شهرستان است و از مردم درخواست داریم اسناد خود را به این مرکز تحویل دهند.

وی گفت:  این مرکز آرشیوی و تاریخی مردم نهاوند آثار و اسناد خود را برای ساخت فیلم های مستند به صورت رایگان و با حفظ روحیه برای ساخت چندین فیلم مستند درباره نهاوند در اختیار کارگردانها و تهیه کنندگان قرار داده است.

مدیرمرکز آرشیو اسناد نهاوند بیان کرد:  شهرستان نهاوند از دیرباز با داشتن فرهنگ و تاریخ پرآوازه خود از زمان یکجانشینان تپه گیان و حتی قبل از آن تا امروز در عرصه تاریخ ایران خودنمایی کرده و نامش بر سر زبان‌ها بوده است.

سیف اظهار داشت: از نکات برجسته این مرکز مردم نهاد بودن  ارائه خدمات رایگان و مهمتر از همه کمک خبرنگاران بوده که عکس مطلب و دستنوشته های خود را به این مرکز دادند و مطبوعات ۱۰۰ سال اخیر را برای مرکز آرشیو جمع آوری کردند.

انتهای پیام/س

بیش از ۱۶ هزار اسناد فرهنگی تاریخی در نهاوند نگهداری می شوند

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.