سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

آیا تشکیل کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیه کنندگی به نفع سینماست؟

چندی پیش اعضای کمیته ارتقای نظام تهیه‌کنندگی در سینما معرفی شدند؛ اما آیا این یکپارچه‌سازی تاثیری مثبت بر سینمای ما دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند روز قبل، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در احکامی جداگانه اعضای کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیه کنندگی در سینما را معرفی کرد.

در متن این حکم آمده است: «با اعتقاد به اینکه نظام مقتدر تهیه کنندگی می‌تواند امنیت سرمایه و توسعه بازار و تضمین حقوق مالکیت معنوی را زیر چتر خلاقیت، نوآوری و گشایش حوزه‌های موضوعی در افق ارزشی حاکم بر جامعه به واقعیت تبدیل کند، امید است با استقرار نظام توانمند تهیه کنندگی حرفه‌ای به گونه‌ای عمل شود که ضمن درک دغدغه‌های ناشی از منافع ملی به قواعد و مناسبات حرفه‌ای اعتبار بیشتری بخشیده شود.»

حال در همین ارتباط و با هدف ارزیابی این موضوع، با چند تن از سینماگران کشورمان به گفتگو نشستیم تا نظر آنها را درباره این اتفاق و تاثیری که تشکیل کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیه کنندگی می تواند بر سینمای ما داشته باشد، بدانیم. در ادامه می توانید این گفتگوها را بخوانید؛

 

علیخانی: از ورود آدم‌های بی‌ربط جلوگیری خواهد شد

عبدالله علیخانی تهیه‌کننده سینما گفت: زمانی که حوزه تهیه کنندگی چند تکه بود همه کار آن ها مشکل داشت و هر اتفاق بد و خوب در سینما به تهیه کنندگان تحمیل می‌شد و قطعاً با تشکیل چنین کمیته‌ای و حرکت بر اساس قانون، شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

وی افزود: حوزه تهیه‌کنندگی در کنار هم آسیب نخواهد دید؛ اما اگر به صورت جداگانه فعالیت داشته باشند شکننده و ضربه پذیر می‌شوند، مشکلات و اختلافاتشان روز به روز بیشتر می‌شود و این درست نیست.

این تهیه کننده اضافه کرد: در حوزه تهیه کنندگی به جایی رسیده بودیم که گروه های مختلف برای پز دادن در داشتن اعضای بیشتر،  دست هرکسی را گرفته و به این حوزه می آوردند.

وی ادامه داد: به شخصه از تشکیل این کمیته راضی ام؛ چون تفرقه از بین می رود، فعالیتشان به خوبی کنترل می شود، رانت از بین می رود، از ورود آدم هایی که این کاره نیستند جلوگیری خواهد شد، به رسمیت شناخته می شوند، مسئولان به حرف و خواسته شان گوش می دهند و در کل به ارتقای سینمای ایران کمک شایانی خواهد شد.

 

راهکارهای کارگردان «مشکل گیتی» برای حل مشکلات سینما

بهرام کاظمی تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: این سال‌ها بحث یکپارچه سازی تهیه‌کنندگان مطرح است؛ اما اینکه به نتیجه برسد یا نرسد باید صبر کرد و دید، اما اگر بشود اتفاق خوبی خواهد بود.

وی افزود: البته در صورت تشکیل کمیته واحد صنف تهیه‌کنندگی باید دید سیاست‌های ارشاد مقابل این یکپارچه‌سازی برای بخش تولید چیست. به عنوان نمونه با چه محوری می توان معضل تولیدات بالا و کمبود سالن را حل کرد.

این کارگردان تصریح کرد: در حال حاضر با مشکل توانمندسازی بخش خصوصی روبرو هستیم. اگر تهیه کنندگان یکپارچه شوند و بتوانند بخش خصوصی را تقویت کنند، گام بزرگتری را بر می دارند؛ چون این بخش در این سال ها به شدت ضربه خورده است.

وی اذعان داشت: مشکل بعدی تجمیع حوزه های تولید، پخش و سالن داری است که با یکپارچه سازی حوزه تهیه کنندگی می توان این فضا را تخصصی تر یا تعدیل کرد.

وی گفت: یکی از راه های توانمندی بخش خصوصی و منافع تهیه کنندگان تفکیک سه بخش تولید، پخش و سالن داری است که امیدوارم با یکپارچه شدن بخش تهیه کنندگان این اتفاق محقق شود.

 

محسنی نسب: هرکس آقازاده و رانتی داشت توانست کارت تهیه کنندگی بگیرد

محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما درباره به وجود آمدن کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیه کنندگی گفت: شش نهاد ادعا دارند که تهیه کننده سینمای ایران هستند و هیچکدام آن یکی را قبول ندارد. با این شرایط به وجود آمدن چنین کمیته ای خوب است؛ چون به یکپارچه شدن تهیه کنندگان کمک می کند.

وی افزود: این تکه تکه شدن تهیه کننده ها قدرت را هم از آنها گرفته و عواقب منفی زیادی را گریبانگیر سینما کرده است. یکی از این معایب ناعادلانه تقسیم شدن بودجه تولید یک فیلم است یعنی حدود هفتاد درصد آن به دو بازیگر تعلق می گیرد و مابقی به حدود صد نفر از کسانی که در ساخت یک اثر درگیر هستند.

این تهیه کننده اضافه کرد: تصمیم گیرنده های اکران سینمادارها هستند و این موضوع نیز مشکلات فراوانی را به دنبال داشته است که با یکپارچه شدن تهیه کنندگان این مشکل نیز از بین خواهد رفت.

وی تصریح کرد: عیب بعدی اینکه متاسفانه از این بازار آشفته تکه تکه بودن حوزه تهیه کنندگی، هرکس آقازاده و رانتی داشت توانست کارت تهیه کنندگی بگیرد. به عنوان نمونه احسان علیخانی که حتی پروانه ساخت فیلم بنامش نبود و رزومه ای در سینما ندارد، به راحتی کارت تهیه کنندگی می گیرد، اما اگر تهیه‌کنندگان یکپارچه باشند شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم و امنیت شغلی به وجود خواهد آمد.


انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.