سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در اجلاس سازمان نظام مهندسب ساختمان:

مشکل شهرفروشی به دلیل اقدامات شورا‌ها و شهرداری است/ نوسانات ارزی و طلا بیشتر به دلیل رشد نقدینگی در کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نوسانات حوزه ارز و طلا به وضعیت خارج از کشور ارتباطی ندارد و بیشتر به رشد نقدینگی در کشور مربوط می‌شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه بنده در جریان مناقشه وزارت راه و سازمان نظام مهندسی بودم، اظهار کرد: اما به این موضوع وارد نشدم.

وی تصریح کرد: فلسفه نظام مهندسی برای آن است که کار‌های حرفه‌ای را از امور دیوانی جدا کرد تا کار‌ها بهتر سامان پیدا کند، کار‌های دیوانی ظرفیت اقدامات تخصصی و حرفه‌ای را ندارد.

لاریجانی با اشاره به نگرانی آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره شهرفروشی هم بیان کرد: بعید می‌دانم این مشکل مربوط به نظام مهندسی باشد، از زمانی این مشکل در شهرسازی ایجاد شد که کار به شورا‌ها و شهرداری سپرده شد و آن‌ها ضوابط شهرسازی را رعایت نکردند یا وزارت شهرسازی آن زمان درست کار نکرد.

رئیس مجلس افزود: شهرداری‌ها برای آنکه روی پای خود بایستند شروع به شهرسازی کردند لذا باید برای آن‌ها بودجه خاصی تعیین کنیم تا شهرسازی نکنند.

وی تاکید کرد: وصل شدن شهرداری‌ها به وزارت کشور کار درستی نیست و باید به وزارت راه و شهرسازی وصل شوند.

لاریجانی با اشاره به طرح‌های عمرانی نیمه تمام در کشور هم گفت: طی ۵ سال است که مجلس در بودجه بحث واگذاری را قرار داده اما دولت هیچ اقدامی نکرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: براساس اصل ۴۴ این طرح‌ها بعد از اتمام باید به بخش خصوصی واگذار شود و دیگر آنکه زمانی که تکمیل یک طرح ۲۰ سال به طول می‌انجامد بهتر است از ابتدا به بخش خصوصی منتقل شود که متاسفانه دولت این موضوع را جدی نگرفت.

وی اظهار کرد: حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد و دولت پول برای اتمام آن‌ها ندارد لذا پیشنهاد بنده این است که با توجه به شرایط فعلی و نوسانات ارز، طلا، مسکن و ... در بحث واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی تسهیلاتی برای جذب آنان ارائه شود.

لاریجانی ادامه داد: نوسانات حوزه ارز، طلا و ... خیلی به وضعیت خارج از کشور ارتباطی ندارد و بیشتر به رشد نقدینگی در کشور مربوط می‌شود و دولت نتوانسته آن‌ها را به سمت تولید سوق دهد، لذا این سرمایه‌ها هر روز به سمتی رفته است.

وی ادامه داد: البته جریانات خارجی هم در این میان تلاطم روانی ایجاد می کنند.

لاریجانی تاکید کرد: البته این تسهیلات باید به نوعی باشد که نقدینگی را در کشور جمع کرده و نشاط را در جامعه ایجاد کند.

رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه وضع مهندسی در کشور خوب نیست، گفت: غیر از تعداد اندکی از مهندسان بقیه وضعشان خوب نیست و این یعنی تلف کردن یک پتانسیل مهم و باید یک رونق در بحث ساختمان سازی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بحث ترمیم بافت‌های فرسوده در قانون برنامه ششم توسعه ذکر شده است؛ تصریح کرد: آخوندی به همراه سازمان نظام مهندسی پیشنهاداتی را برای سوق دادن نقدینگی به سمت رونق و تولید ساختمان سازی ارائه کنند و بنده آن را در جلسه شورای اقتصادی سران قوا مطرح می کنم.

لاریجانی بیان کرد: حتما در این مورد در شورا و مجلس تدبیر  و در صورت نیاز قانون هم مصوب می‌کنیم.

رئیس مجلس اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی برای تایید صلاحیت، مجوز می‌دهد و هر کسی برای ساخت مسکن به آن مراجعه می‌کند ولی دلیلی ندارد برای ساخت یک ساختمان کوچک فرد به سازمان نظام مهندسی مراجعه کند.

وی افزود: امکان دارد شما برای کارهای بزرگ نگران باشید اما اکثر کارهای مردم کوچک است و می‌توان برای رسیدگی به آنها شرکت های کوچک مشخص کرد و سازمان نظام مهندسی تنها نظارت کند.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: بسیار روشن است که نظام مهندسی واحد دولتی نیست، البته رئیس سازمان از سوی رئیس جمهور انتخاب می‌شود.

رئیس مجلس خطاب به سازمان نظام مهندسی و وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به نظرم این مناقشه را حل کنید زیرا به اندازه کافی در کشور مناقشه وجود دارد، با نگاه سهل کردن و سامان بخشیدن به اوضاع پیش بروید و تفاوت دیدگاه خود را زیر نظر یک مرجع دیگر حل کنید.

انتهای پیام/

 
 

 

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مهندس ناظر بیکار
۰۲:۳۴ ۲۱ تير ۱۳۹۷
بنده ۲ ساله که بیکارم و بیمه هم ندارم