سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثیر گلهای آپارتمانی بر روحیه افراد

گلهای آپارتمانی علاوه بر سلامت جسم ، اثرات مثبت زیادی بر روحیه انسان می گذارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، امروزه با تغییر سبک زندگی و آپارتمانی شدن منازل فقدان گل و گیاه در خانه های ایرانی کاملا مشهود است و استفاده از این گیاهان می تواند روش جایگزینی برای ادغام زندگی ما با طبیعتی سبز باشد.

گیاهان آپارتمانی از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و روش نگهداری هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است، دسته ای از این گیاهان سایه دوست و گروهی نیز برای رشد و بقاء به نور زیاد نیاز دارند.

از دیگر تفاوت های آنها این است که برخی برای رشد نیازمند آب فراوان و تعدادی نیز در برابر کم آبی مقاوم هستند.

مردم ایران در سالهای اخیر علاوه بر استفاده از گلهای آپارتمانی بومی به خرید گیاهان آپارتمانی سایر کشورها نیز تمایل نشان داده و همین امر سبب واردات گونه های مختلف این گلها به ایران شد.

بنفشه آفریقایی از گیاهانی است که بومی قاره آفریقا و کشور تانزانیاست اما در ایران طرفداران بسیاری دارد.به طور کلی ۲۰۸ گونه بنفشه آفریقایی در دنیا وجود دارد که مورد توجه افراد با سلایق مختلف قرار گرفته است.

برگ انجیری ، فیتونیا، بنجامین ، دیفن باخیا و سانسوریا از جمله گلهای آپارتمانی برگ سبزی هستند که بیش از سایر گلهامورد توجه و علاقه ایرانی ها نواقع شدند.

تنوع گلهای آپارتمانی و تاثیرات متفاوت آن بر انسان

آقای محمدی روانشناس زیست محیطی با اشاره به تاثیر نگهداری این گلها بر روحیه افراد گفت: این گیاهان علاوه بر این که محیط پیرامون خود را زیبا میکنند باعث افزایش خلاقیت ، کاهش روحیات منفی و کم شدن حواس پرتی در بین افراد جامعه میشوند.

وی افزود: روحیه انسان حتی با نگاه کردن به این گلها تغییر می کند و با هر دفعه دیدن، اتصال عصبی مثبتی در مغز فرد بوجود می آید.

محققان دریافتند افرادی که با گیاهان در ارتباط هستند اضطراب و خستگی کمتری را نسبت به اشخاص دیگر متحمل می شوند و ارتباط با گل و گیاه سبب ایجاد مثبت اندیشی در انسان می شود .

انتخاب گلهای آپارتمانی با رنگهای مختلف از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است. گلهایی که رنگ ملایمی همچون صورتی ، نیلی و آبی ملایم دارند حس شخص را به سمت آرامش سوق می دهند و گیاهانی که رنگ گرم و تندی مانند قرمز ، سبز و بنفش دارند باعث افزایش حس سرزندگی و هیجان در انسان می شوند.

تاثیر شگفت انگیز گلهای آپارتمانی بر سلامت خانواده

گیاهان آپارتمانی که دارای قابلیت تصفیه هوا هستند دی اکسید کربن ، میکروب ها و آلاینده های موجود در هوای پیرامون ما را گرفته و اکسیژن وارد محیط می کنند و علاوه بر این با افزایش رطوبت و کاهش گرد و غبار مشکلاتی مانند خستگی، سرفه، گلو درد و سرما خوردگی را تا ۳۰ درصد کاهش می دهند.

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد بیمارانی که در اتاق خود گل و گیاه دارند یا از طریق پنجره به تماشای گیاهان می پردازند زودتر از سایرین بهبود می یابند.

وقتی انسان با موجود زنده همانند گل ارتباط دارد و به آن رسیدگی می کند و در عین حال شاهد تغییرات ظاهری همچون قد کشیدن، جوانه زدن و گل دادن آن است، احساس شادابی و طراوت بیشتری می کند.

جایگاه مازندران در صنعت گل و گیاه کشور

مردم مازندران در سالهای اخیر با گسترش صنعت گل و گیاه رتبه نخست کشور در زمینه تولید گلهای آپارتمانی را کسب کردند و علاوه بر تامین بازار داخلی سال گذشته موفق به صادرات انواع گل و گیاهان زینتی به ارزش ۲۴ میلیون دلار به کشورهای حاشیه دریای خزر شدند.

در حال حاضر ۶ هزار نفر در مازندران در عرصه گل و گیاه مشغول به فعالیت هستند.

سارا فرهمندراد

انتهای پیام/ م

برچسب ها: عکس طبیعت ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.