سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری آیین سوگواری حضرت امام حسین علیه السلام بعد از دهه نخست ماه محرم

آیین های مرتبط به مراسم سوگواری حضرت امام حسین علیه السلام و یاران با وفای شهدای کربلا بعد از دهه نخست ماه محرم همچنان برگزار می‌شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام: عشق و ارادت ایرانیان مسلمان به ائمه معصومین(ع)، به ویژه حضرت امام حسین(ع) و واقعه کربلا تنها به برگزاری مراسم آیینی در دهه نخست ماه محرم محدود نمی شود و به شهادت تاریخ می ‌توان این رفتارهای آیینی را در تار و پود زندگی ایرانیان در تمامی روزهای سال به وضوح مشاهده کرد.

 از جمله آیین هایی که بعد از دهه نخست ماه محرم و برگزاری آیین های مرتبط به مراسم سوگواری حضرت امام حسین علیه السلام و یاران با وفای شهدای کربلا در ایران برگزار می‌شود مراسمی است که به روزهای بعد از عاشورا و شب سوم و شب هفتم شهادت حضرت امام حسین(ع) باز می گردد؛ از جمله این مراسم ها می‌توان به آیین ‌های نمایشی «هوره خوانی» و «مویه خوانی» اشاره کنیم.

«هوره خوانی» نوعی آیین نمایشی تلفیقی است که در کنار بهره بردن از حرکات نمایشی از هنر موسیقی نیز به شکلی توأمان بهره می‌ بردکه  مهمترین بسترهای اجرای آیین «هوره خوانی» را در لرستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان می توانیم مشاهده کنیم.

در حقیقت «مویه خوانی» و «هوره خوانی» آیین های کاملا یکسان و یکدست در راستای سرایش اشعار مذهبی در رثای شهادت امام حسین(ع) و همچنین مظلومیت ایشان و یاران با وفایش هستند.

 

انتهای پیام/با


تم و شیون بر شهدای کربلا در هوره خوانی و مویه خوانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.