سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رهبر معظم انقلاب:

اگر ناموستان محفوظ است، به خاطر فكه و شلمچه است +فیلم

یادمان شهدای شلمچه و فکه نماد مقاومت و ایستادگی هستند و محفوظ بودن ناموس ایرانی مدیون دلاوری‎های رزمندگان در این مناطق است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در طول 8 سال دفاع مقدس که رزمندگان جان بر کف ایران سلامی با جان و دل از مرزهای وطن پاسداری کردند، مرزهای جنوبی و غربی بیش از سایر مرزهای کشور مورد هجوم دشمن بعثی قرار داشتند.

«شلمچه» روستایی در شمال غربی شهر خرمشهر قرار گرفته و در دوران دفاع مقدس یکی از مناطق اصلی دفاعی رزمندگان ایرانی بوده و سمبل مقاومت و ایستادگی به شمار می‌رود.

این روستا از شمال به حسینیه، از جنوب به اروندرود، از  شرق به خرمشهر و از غرب به خط مرزی ایران - عراق محدود و منتهی می‌شود و جزو محورهای اصلی تاخت و تاز نیروهای ارتش بعث بوده و در واقع محور اصلی رسیدن نیروهای عراقی به شهر خرمشهر به حساب می‌آمده است.

در طول سال‌های جنگ تحمیلی 8 عمليات در  منطقه شلمچه صورت گرفت و  مهمترين این عملیات‌ها  «کربلای 5 » و همچنین عملیات « بیت المقدس 7 »  بود که تعداد زیادی از رزمندگان دفاع مقدس  در این عملیات‌ها به شهادت رسیدند.

بعد از عملیات «بیت‌المقدس »که منجر به پس گرفتن خرمشهر از نیروهای بعثی شد، منطقه شلمچه همچنان در دست ارتش عراق بود و این منطقه در نهایت در دی ماه سال ۱۳۶۵ به دست نیروهای ایرانی آزاد شد.

رزمندگان بسیاری پس از رسیدن به جبهه‌های دفاع مقدس خود را به شلمچه می‌رساندند و در کنار سایر همرزمان به دفاع از این آب و خاک می‌پرداختند و البته در موارد متعددی نیز زیر هجوم آتشی که دشمن بعثی بر سر نیروهای ایرانی فرو می‌ریخت به شهادت می‌رسیدند.

پس از پایان جنگ تحمیلی، منطقه عملیاتی شلمجه به یادمان شهدایی تبدیل شد که همه ساله کاروان‌های راهیان نور برای تجدید بیعت با شهدا  و آرمان‌های مقدسی که به خاطر آن به شهادت رسیدند، به آنجا می‌روند و یاد و خاطره شهدا را نیز گرامی می‌دارند.

طی عملیات کربلای 5 که توسط یکی از خائنین به نظام لو رفته بود، 400 تن از فرماندهان ایرانی به شهادت رسیده و رزمندگان در مدت 15 شبانه روزی که عملیات در حال انجام بود، بیش از 2 هزار و 650 تن از نیروهای عراقی را اسیر کردند و جالب است بدانید که  صدها نفر از اسرای فوق را افسران و فرماندهان نظامی عراقی در برمی‌گرفتند.

تعداد شهدای ایرانی در عملیات به بیش از 7 هزار نفر رسید و بیش از 53 هزار نفر نیز در این عملیات مجروح شدند و بر اساس آمارها 3 هزار و 522 نفر هم جاویدالاثر شدند.

رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود ضمن برشمردن شلمچه و فکه به عنوان سمبل مقاومت، محفوظ ماندن ناموس ایرانی‌ها را مدیون شجاعت و دلاور مردی‌های رزمندگان در شلمچه و فکه برمی‌شمرد.

ویدئویی که در ادامه مشاهده می‌کنید مربوط به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص منطقه عملیاتی شلمچه و فکه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهدا ، شلمچه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.