سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه فرهنگی؛

«نشانه‌ها» در تماشاخانه شهرزاد/ روایت مبارزات آیت الله مدرس علیه پهلوی در یک فیلم

تعطیلات آخر هفته فرصتی برای بودن کنار خانواده و تجربه یک فضای فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تعطیلات آخر هفته همواره فرصت مناسبی است تا در کنار دوستان و اعضای خانواده لحظات شاد و مفرحی را سپری کنیم و کمی از مشغله‌های کاری هفته و ساعات پرترافیک خیابان‌ها در امان باشیم. در این بین تماشای یک فیلم خوب یا دیدن یک اجرای تئاتر مناسب می تواند گزینه خوبی برای پرکردن اوقات فراغت باشد؛ اما اگر تصمیم دارید بیشتر در خانه وقت خود را سپری کنید خواندن یک کتاب یا گوش کردن به موسیقی را از دست ندهید. ضمن اینکه هر کدام از شبکه های سیما هم برنامه های خاص خود را دارند و شما می توانید با فیلم های سینمایی آخر هفته همراه شوید.

سینمایی آخر هفته

«آستیگمات» فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجیدرضا مصطفوی و نویسندگی پیام کرمی و مجیدرضا مصطفوی محصول سال ۱۳۹۶ است.

مجیدرضا مصطفوی نویسنده و کارگردان فیلم آستیگمات پیش از این فیلم، فیلم سینمایی «انار‌های نارس» را در کارنامه دارد.

خلاصه داستان: مردی بعد از جدایی چند ساله از خانواده برگشته و می‌خواهد خانه اش را از زن و پسر و عروس و نوه اش پس بگیرد. پسرش که در زیرزمین خانه زالو پرورش می‌د‌هد و می‌خواهد از این راه ثروتی بهم بزند، سعی می‌کند زن و مرد را آشتی دهد تا در خانه بمانند، اما مادرش می‌خواهد با مردی دیگر ازدواج کند.

در این بین نوه زن هم در مدرسه برای معلمش مشکلاتی به وجود می‌آورد که کل زندگی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هم خانوادۀ پسر و هم خانوادۀ معلم به خاطر این موضوع بهم می‌ریزد. این بخشی از خلاصه فیلمنامه «آستیگمات» است.

«آستیگمات» نخستین بار در پنجمین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اکران در سینما‌های ایران را تجربه کرد.

محسن کیایی، هادی حجازی فر، سیامک صفری، نیکی کریمی و بهنوش بختیاری بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. اما از نکات جالب این فیلم حضور دو تن از پرکارترین بازیگران سال جاری سینمای ایران است.

تئاتر آخر هفته

نمایش «نشانه‌ها» به نویسندگی و کارگردانی مانلی شجاعی‌فرد در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می‌رود.

فیروزه فیاض بخش تهیه کننده این نمایش است و مازیار فکری ارشاد مدیریت پروژه و مشاوره کارگردان را برعهده دارد. تاکنون حضور مهدی کوشکی، مرتضی اسماعیل کاشی، رویا بختیاری، مهدی بوسلیک، محمدحسین صفری و شراره رنجبر به روی صحنه می‌روند.

«نشانه ها» کنکاشی است در جریان زیست بشری در گذر زمان. فلسفه زندگی و در انتها رسیدن به ایستگاه مرگ تعاریف متعددی دارد که در قالب یک نمایش نمی‌گنجند. نمایش "نشانه ها" بخش کوچکی از این تعاریف را در قالب ساختار‌های جدید نمایشی در معرض دید مخاطب می‌گذارد. پرسشی که "نشانه ها" مطرح می‌کند این است که چرا انسان برای رسیدن به مرگ و نیستی چنین رقابت پرشتابی را در پیش گرفته است؟ آدم‌ها در این مسابقه قادرند تا هرچه در مسیرشان قرار می‌گیرد و با منافع شان همسو نیست را کنار بزنند. این همه شتاب در مقابل چه چیز؟ هیچ! آدم باشیم و آدم بمانیم

نمایش «نشانه ها»  آبان و آذر ماه امسال در سالن شماره یک پردیس شهرزاد روی صحنه می‌رود.

کتاب آخر هفته

رمان «لبخندی برای سوفیا» نوشته‌ محمدرضا مرزوقی داستانی تاریخی است که وقایع مهاجرت لهستانی‌ها به ایران را برای نوجوانان بازگو می‌کند.

این رمان با ورود لهستانی‌ها به بندر انزلی آغاز می‌شود. سوفیا که قهرمان این داستان است پس از مدتی وارد رابطه‌ عاطفی با پسری ایرانی می‌شود و وقایع داستان از انزلی تا تهران ادامه پیدا می‌کند.

در بخشی از این اثر می‌خوانیم: «قرار بود اول بروند اراک که از آنجا گندم بیاورند. گفتند تمام جاده‌ها را نیروهای شوروی قرق کرده‌اند. تازه اگر به دست آن‌ها نمی‌افتادند ممکن بود گرفتار انگلیسی‌ها بشوند. انگلیسی‌ها شاید غارتشان نمی‌کردند، اما مثل نکیر و منکر دائم سوال و جواب می‌کردند و تا اشکالی توی کارشان نمی‌تراشیدند، دست برنمی‌داشتند. می‌گفتند گندم خوبی توی اراک عمل آمده که به داد مردم گرسنه رسیده بود، اما تمام گندم‌های دنیا هم کفاف مردمی که تو محله‌های پایین شهر و شهر های دور و اطراف گرفتار شده بودند نمی‌داد. از خیابان شاپور به پایین گرسنگی بود و فقر.»

فیلم تلویزیونی آخر هفته

فیلم سینمایی «مدرس» به کارگردانی محمدرضا ورزی، جمعه ۹ آذر ماه ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

این فیلم زندگی و مبارزات سید حسن مدرس در بحبوحه اوضاع سیاسی و اقتصادی ایران در زمان حکومت پهلوی را نشان می‌دهد.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.