سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سند پیشنهادی گریفیتس به طرف‌های یمنی شرکت کننده در مذاکرات

در سند پیشنهادی فرستاده ویژه سازمان ملل به اقدامات و زمینه سازی‌های امنیتی و سیاسی در چارچوب یک ساز و کار مشخص برای متوقف ساختن جنگ در یمن اشاره شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد این شبکه به سند تعیین چارچوب سیاسی و امنیتی که مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن آن را به طرف‌های یمنی حاضر در مذاکرات سوئد تحویل داده، دست یافته است.

الجزیره افزود: در این سند به اقدامات و زمینه سازی‌های امنیتی و سیاسی در چارچوب یک ساز و کار مشخص برای متوقف ساختن جنگ در یمن و حفظ روابط با کشور‌های همسایه اشاره شده است. بر اساس این سند، گفتگو درباره اقدامات سیاسی و امنیتی و توافق در مورد تشکیل دولت انتقالی در یک بسته واحد آماده می‌شود و متضمن بند‌های زیر است:

نخست: برقراری آتش بس فراگیر و پایان کامل جنگ در خاک یمن و مناطق مرزی عربستان.

دوم: برداشتن گام‌های مشخص برای خروج زمانبندی شده شبه نظامیان و یگان‌های نظامی از مواضع خود تحت نظارت یک کمیته نظامی و ایجاد ساز و کار تحویل سلاح سنگین از جمله موشک‌ها و پهپاد‌ها به دولت.

سوم: اقدامات و زمینه سازی‌های لازم برای دوره انتقالی شکل گرفته بر اساس اصل شراکت که شامل تشکیل قوه مجریه طبق ساز و کار‌های مشخص است.

چهارم: تعیین ساز و کار‌های آغاز روند انتقال سیاسی بر اساس اصل شراکت که احزاب سیاسی و جامعه مدنی را شامل می‌شود.

پنجم: احترام به فرآیند انتقال قانونی قدرت و رفع موانع در مسیر فعالیت نهاد‌های دولتی.

ششم: برگزاری همه پرسی قانون اساسی و انتخابات در پایان دوره انتقالی زمان‌دار.

(شایان ذکر است مارتین گریفیتس امروز در کنفرانسی مطبوعاتی ارائه هرگونه طرحی را به طرف‌های مذاکره کننده یمنی در سوئد درباره شهر‌های تعز و الحدیده تکذیب کرد.)

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، سازمان ملل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.