سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری کارگاه کشت زعفران به روش گلخانه‌ای در مهاباد

کارگاه کشت زعفران به روش گلخانه‌ای در مهاباد برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، مدرس و مسئول برگزاری این کارگاه افزود: برای نخستین بار کارگاه کشت زعفران به روش گلخانه‌ای (بدون آب و خاک) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد برگزار خواهد شد. 

لقمان کوهستانی افزود: این کارگاه دو روزه به منظور ایجاد اشتغال و توجه بیشتر به کشت‌های گلخانه‌ای با توجه به سیاست گذاری‌های مسئولان برای کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه و با همکاری واحد ترویج جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد برگزار می‌شود.

کوهستانی گفت: شرکت کنندگان در این کارگاه دو روزه تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران به روش گلخانه‌ای ایروپونیک (هوا کشت) را به دو شیوه عملی و تئوری آموزش می‌بینند.

وی افزود: در این روش از هرمکانی مانند مرغداری، گاوداری، گلخانه و سالن‌های بدون استفاده مانند پارکینگ و پشت بام می‌توان برای کشت زعفران گلخانه‌ای استفاده کرد.

کوهستانی، با اشاره به مزیت‌های این روش در مقایسه با روش کشت در روی زمین گفت: در این روش در هر مترمربع ۶۰۰ پیاز زعفران کشت می‌شود و میزان تولید ۲۰ تا ۶۰ گرم زعفران است، اما در روش کشت در زمین تعداد پیاز‌ها کمتر از ۸۰ عدد در هر مترمربع بوده و تولید نیز در حدود سه گرم است.

کوهستانی اضافه کرد: ازمهمترین مزیت‌های کشت گلخانه‌ای و هوا کشت استفاده از حداکثر فضا و سطح زیرکشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالا، هزینه کم و مقرون به صرفه و بازدهی در زمان محدود است.

وی افزود: در این نوع کشت برخلاف محیط‌های دیگر کشت زعفران، برداشت به صورت روزانه و در هر ساعتی از شبانه روز امکان پذیر است.

این کارگاه آموزشی روز‌های ۱۴ و ۱۵ اسفند ماه در سالن کنفراس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ج

برگزاری کارگاه کشت زعفران  در شهرستان مهاباد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.