سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرمت بادگیر خانه تاریخی رمضانی

بادگیر خانه تاریخی رمضانی (حاج غلامعلی) سه قلعه مرمت شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ عرب مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: در این مرحله از مرمت، سبک‌سازی، برداشت اندود فرسوده دیواره‌ها و اصلاح و بازسازی جداره‌ها، بازسازی قاب‌ها و نمای دهانه‌های بادگیر طبق الگوی موجود، کلاف بندی و مقاوم سازی تیغه‌ها با تخته الوار‌های مناسب، استحکام بخشی و اجرای دیوار تقویتی و اجرای اندود خاک و گچ قسمت‌های داخلی بادگیر، مرمت رخ بام و مقاوم سازی ساقه بادگیر و مرمت تزئینات، بام سازی و اجرای کاهگل انجام شد.

وی افزود: علاوه بر اقدامات مرمتی برای بادگیر‌ها ساخت سرویس بهداشتی، اجرای دیواره دور تا دور بنا، اجرای اندود گچ فضا‌های داخلی و اجرای تاسیسات هم انجام شد.

عرب گفت: این اقدامات مرمتی ۴ ماه  طول کشید و ۳۰ میلیون تومان برای آن هزینه شد.

 مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان با بیان اینکه بادگیر‌ها به عنوان سمبل‌های معماری ایرانی نقش بسزایی در زیبایی فضای شهری دارند گفت: پیش از این دو بادگیر خسروی متعلق به خانه خسروی با مشارکت مالک و بادگیر میرعلی آقا در خانه تاریخی ضیائی مرمت شده بود و مرمت بادگیر خانه حسام الدیوان سه قلعه، بادگیر‌های خانه‌های تاریخی یزدانی و رفیعی نیز در اولویت مرمت هستند.

 بادگیر‌ها برج‌هایی بر بام خانه ها، بالای آب انبار‌ها و دهانه معدن‌ها هستند که برای تهویه، باد مطلوب را گرفته و آن را به داخل اتاق‌های اصلی ساختمان، آب انبار یا سرداب هدایت می‌کنند.

خانه تاریخی رمضانی سه قلعه سال ۸۹ با شماره ۲۹۹۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام /ط ا

بادگیر خانه تاریخی رمضانی سه قلعه مرمت شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.