سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر اینستکس وارد تهران شد

مدیر ساز و کار تجاری اینستکس (ساحات) دوشنبه شب وارد تهران شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پر فیشر مدیر ساز و کار مالی ویژه اتحادیه اروپا و ایران برای گفتگو در مورد نحوه عملیاتی شدن این مکانیزم به تهران سفر کرده است و به همین منظور دیداری هم با روسای نمایندگی‌های سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران داشته است.

به دنبال خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه ایران، دسترسی کشورمان به سوئیفت با محدودیت مواجه شد و به دنبال این امر ابتدا اتحادیه اروپا از ایجاد کانال مالی تحت عنوان اس پی وی سخن می‌گفت، اما با فشار‌های آمریکا شاهد تقلیل آن به کانالی برای تبادل کالا بودیم و به همین منظور هم چندی پیش آلمان، فرانسه و انگلیس به منظور فراهم کردن شرایط برای ادامه حضور تهران در توافق هسته‌ای، وعده راه اندازی سازوکاری به نام اینتسکس را به منظور تسهیل تجارت و تبادل کالا با ایران را داده و آنرا ثبت کردند.

نمایندگان اتحادیه اروپا بار‌ها قول عملیاتی شدن این سازوکار را داده بودند و حال باید دید آیا این سفر که قدمی در جهت عمل به وعده‌های معوقه آن‌ها خواهد بود یا خیر همچنین نباید فراموش کرد که حتی در صورت عملیاتی شدن این سازوکار هم در گامی اول تنها امکان تبادل اقلام دارویی و غذایی فراهم می‌شود.

محمد جواد ظریف در توییتی خطاب به اروپایی‌ها از لبریز شدن صبر ایرانی‌ها گفته بود و بار‌ها به آن‌ها هشدار داده و گفته است که آن‌ها حاضر به دادن تاوان نبوده و می‌خواهند بدون خیس شدن شنا کنند. او تاکید کرد که ایران نمی‌تواند تا ابد منتظر عمل آن‌ها به وعده هایشان بماند، علاوه براین بهرام قاسمی سخنگو وزارت خارجه کشورمان هم درنشست خبری خود با گلایه از اروپایی‌ها گفت که انتظار داریم اروپایی‌ها با سرعت و دقت کار را پیش ببرند و باید سرعت العمل بیشتری در اقدامات خود به خرج بدهند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم از اروپایی‌ها خواسته است، باتوجه به عمل تهران به وعده هایش، آن‌ها هم درکنار عمل به تعهدات سیاسی به تعهداجتماعی خود هم پایبند بوده و به آن‌ها جامه عمل بپوشانند
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۲۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
دلمان به هیچ چیز خوش نیست درد ما درمانش سآزوکار مالی با غرب نیست درمانش کنترل تورم و افزایش حقوق است که با این ساز و کار به هیچکدام نخواهیم رسید تازه احتمال بیکاری هم هست
محمدرضا
۱۱:۰۱ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
طرف مقابل وقی میبینه هرکاری میکنه هر بدعهدی ای میکنه ولی ما میگیم به همه چی پایبنیدم معلومه بازم بیشتر بدعهدی میکنه!
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
هرچه آقا میفرماید اروپا هم مثل آمریکاست دست برنمیدارند !!!!!!!!!!
امیر
۰۸:۱۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
هیچ کس از گرسنگی نمرده
من یکی از دوستداران اصلاح طلبها هستم خواهش میکنم از مسئولین که این کار رو همین الان قیچی کنن تا بیش از این ضرر نکرديم

میدونم به فکر مردم هستید ولی این کاملا ضرره شما باتفکر بیشتری در این مرحله اقتصادی راهکارهای بهتری میتونیم پیدا کنیم
شاید شما دنبال تکنولوژی اروپا باشید خیلی عالیه چون اونا ۵۰ سال از ما جلوترن ولی میتونیم بدون اینکه نفتو بدیم به تکنولوژی اونا برسیم نفت اگه نباشه صنعت اروپا و آمریکا میخوابه و به خاطر همینه که با سیاست های کثیف آمریکا رو دور کردن که بیا واسطه شن از ایران نفت رو بز بخرند و سود ببرند
خواهش میکنم مسئولین آگاه باشند.ممنون که توجه مینمایید
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
موافقم
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
چند ساله وعده دادن اتحادیه اروپا میخواد برای دور زدن تحریما تو تهران دفتر بزنه ولی همه اش پوچ بود
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
اين دشمن اقتصادي هست نه دوست مردم ايران نبايد بهش اعتماد کرد
جواد
۱۰:۴۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
دقیقا همینطور است
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
اروپا همون آمریکاست اما با روتوش .
جواد
۰۷:۱۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
اروپاییان قابل اعتماد نیستند بابا ول .کنید این مسخره بازیها را
ناشناس
۰۶:۵۵ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
همه چیز را دادیم هیچ چیزی عایدمان نشد
ناشناس
۰۵:۴۴ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
به نام خدا
موضوع: اعتراض به اینستکس
سلام علیکم
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. مگر یادمان رفته که امام راحل (ره) فرمود: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر.»
خلف صالح او امام خامنه ای فرمود: «آن ها اگر (برجام را) پاره کردند ما (آن را) آتش می زنیم.» پس چرا دولت با وجود خروج آمریکا از برجام پس از گذشت نزدیک به ده ماه هنوز منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها است؟ آن هم وعده ای که از SPV به اینستکس تنزل یافت. اروپایی ها همان طور که خود اعتراف کرده اند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، فقط به ایران وعده کمک های انسان دوستانه یعنی غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان ما را تحت فشار می گذارند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم.
باز به این جملات امام خامنه ای توجه فرمایید: «حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، ... تضمین به دست بیاورید، تضمین واقعی، تضمین عملی، والا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [اما] به یک شیوه‌ی دیگر.»
بار دیگر در جلسه با حضور هیأت دولت فرمودند: «در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من می خواستم به ترزا مِی سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [اما] او به من سفارش کرد درباره‌ی سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن‌وقت تلفن می زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می کند. اینها را بایستی این‌جوری و با این چشم نگاه کرد؛ بدند اینها، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ی اروپایی‌ها - نه به‌خاطر سیاستهای امروزشان ‌- به‌خاطر ذات خبیثی که حکومتهای اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمیخواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم.»
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
سلام کتاب جدیدتان کی چاپ میشه
محمد
۰۳:۳۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
از اینها بغیر از تحقیر و بد عهدی چیزی نصیب مان نمی شود
داود
۰۱:۴۴ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
به امید خدا
ناشناس
۰۱:۴۱ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
والله اينا قابل اعتماد نيستن اخه چقدر بايداز اينا ضربه بخوريم تا باورمون بشه
شهروند
۰۱:۲۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
آیا قصداعتمادسازی دارد یاوعده میدهد زمان میخرد.بدعوت عراقچی برای ایجاداعتمادآمده امیدوارم فریبکاری نکند وعده توخالی ندهدآیا شرکتهای اروپایی که ایران راترک کردندمدیران آن شرکتها همراهش هستند یاتنهایی آمده اگرتنهایی آمده امیدی نیست.
علی
۰۱:۲۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
برجام که براي ما هيچ سودي نداشت ببينيم اين چيه
بهنام
۰۱:۰۴ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
تا کی باید به این وعده ها و امتیازات الکی دلخوش کرد .از آفتاب تابان صبح پس از تحریم که خیری ندیدیم .این یکی هنوز برادری‌اش را ثابت نکرده در فکر امتیاز گرفتن از ایران است.خدا به ما رحم کند با این تیم و مسئولان خوش خیالمان........
سعید فروزان
۰۰:۵۱ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
رهبر میگه اطمینان نیست ، باز هم با پرروئی صحبت از اینستکس و روابط میکنند
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
جاسوسی بیش نیست برای رصد افکار واذهان واظهارات مردم و تاثیر تحریم ها بر اوضاع اقتقادی ایران آمده همین
محمد
۲۳:۴۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
چیزی شبیه(نفت در مقابل غذا)
قباد
۲۳:۴۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
قصد توهین به تیم مذاکره کشورمان را ندارم اما اگر این مذاکره را به بنده که یک فرد عادی جامعه می باشم محول می کردند اگه تیم ما یک قدم را برمی داشتیم قدم بعدی را زمانی طی می کردیم که طرف ما یعنی اروپا و امریکا یک قدم برای رفع تحریم بر می داشتند. به همین سادگی!!!!
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
سلام هم وطن عزیزم، قصد جسارت ندارم ولی وقتی بیرون گودیم مذاکره به این سادگی نیست و وقتی بیرون گود هستیم خیلی اگرها به ذهن می رسد.
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
اروپا و آمريکا هيچ وقت قابل اعتماد نيست
آریایی
۱۷:۴۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
تو محل ما یک مثل هست که ؛ می خواهند شخصی را به دلیلی مجازات کنند به او می گویند مختار هستی یکی از این مجازات را انتخاب کنی 1_ چهل عددپیاز رابخوری 2_چهل ضربه شلاق3_چهل تومان جریمه بدهی . او چهل پیاز را انتخاب می کند و بیشتر پیازها را می خورد اما در خوردن پیازهای آخر کم می آورد و می گوید شلاقها را بزنید چون دارم از تندی پیازها می میرم و به اینصورت شروع به اجرای شلاق می کنند وبیشتر شلاقها را به او می زنند که در ضربه های آخر با آه وناله می گوید دارم می میرم پس چهل تومان را میدم.و حکایت مابا غربیها در مذاکراتمان شده این حکایت !!!!!! ما که چهل پیاز و چهل چوب را از اونها خورده ایم خدا کنه دولت تدبیر و امید دیگه چهل تومن رو نده!!!!!!!!!!
محمد
۱۸:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
شما درست می گی چون رهبر معظم هم همان زمان همین را فرمودند
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
مسؤولان یکبار به وعده های کشورهای برجامی دل بستند دستاوردی نداشت حالا دوباره دارن دل میبندند به وعدهای سر خرمن بخدا قسم این ساز و کار مالی هیچ دردی از مردم دوا نخواهد کرد دولت برای کم رنگ کردن نافرجامی برجام در بین مردم داره ازین سازوکار حمایت میکنه
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
خدا بداد ما برسه