سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح پایش لاکپشت‌های تخمگذار در استان بوشهر اجرا می‌شود

طرح پایش لاکپشت‌های تخمگذار در مناطق لانه گزینی و مستعد استان بوشهر با تلاش کارشناسان محیط زیست اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: این طرح در سواحل پارک ملی نایبند، جزایر پارک ملی دیر- نخیلو و سواحل اثر طبیعی ملی جزیره خارگو اجرا می‌شود و لاکپشت‌های منقار عقابی که جزء گونه‌های به شدت در معرض خطر انقراض هستند، علامتگذاری می‌شوند.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز گفت: طرح پایش با همکاری کارشناسان محیط زیست استان و گروه‌های مردم نهاد و دانشگاه‌های معتبر اجرا خواهد شد.

محمدامین طلاب ادامه داد: در پارک ملی دریایی نایبند علاوه بر پایش، حفاظت از لانه‌های لاکپشت‌های دریایی نیز انجام می‌گیرد.

وی افزود: بیشترین جمعیت لاکپشت‌های لانه گزین در دو جزیره اُمُ الگرم و نخیلو در پارک ملی دیر- نخیلو، تخمگذاری می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: مهمترین عوامل تهدید لاکپشت‌های دریایی تخمگذار در استان توسعه و ساخت و ساز در سواحل و ناامن شدن محل تخمگذاری آن‌هاست و مهمترین علت مرگ و میر آن‌ها در آب‌های کم عمق ایرانی خلیج فارس، گیر افتادن در تور‌های صیادی و خفگی ناشی از آن بوده است.

لاکپشت‌های دریایی از رده خزندگان هستند و علاوه بر خونسرد بودن، با شش تنفس می‌کنند و برای تنفس پس از چند دقیقه، مجبور به آمدن به سطح آب و هواگیری هستند.

صید نکردن در مناطق تغذیه‌ای و تخمگذاری لاکپشت‌های دریایی و اصلاح ادوات صید و روش‌های بهره برداری شیلاتی می‌تواند در کاهش تلفات این جانوران مهم که شاخص سلامت دریا‌ها هستند، موثر باشد.

انتهای پیام/ک

توسعه و ساخت و ساز در سواحل مهمترین عامل تهدید لاکپشت‌های تخمگذار در استان بوشهر

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.