سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گوهرانه/۵

آفت‌های بی‌حجابی در جامعه/ امنیت و حجاب چه ارتباطی با هم دارند؟

حجاب گوهر نابی است که نبود آن در جامعه آفت‌های بی‌شماری را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در بسیاری از جوامع بشری گفتن از حجاب به مثابه چادر یا پوشش کامل سر و بدن است. پوششی که هر کدام از کشورها قانون خاص به خودش را برای آن تعریف کرده و مردم آن موظف هستند که آن را رعایت کنند. حال اگر برخی از جوامع پای در کفش دیگری میکنند و نسخه ای غیره برای همسایه خود می پیچنند بحثی جداست.

باید توجه داشت که ایران کشوری اسلامی و مستقل است، کشوری که قانون آن براساس آیات الهی قرآن و دستورات پروردگار نوشته شده است و پیروی نکردن از آن به نوعی تخلف محسوب می‌شود، همانگونه که در دیگر کشورها پوشش ما برایشان خلاف قانون است.

به همین منظور گفتگو کردیم با حجت الاسلام والمسلمین مصطفی کرمی خطیب و کارشناس دینی تا بیشتر درباره اهمیت پوشش (حجاب) و آفت بدحجابی صحبت کنیم.


بیشتر بخوانید: آیا می‌توان به خانه‌ای رفت که در آن سگ نگه داری می‌شود؟ + فیلم 


حجت الاسلام کرمی در ابتدای این مصاحبه با اشاره به فضای روانی ایجاد شده در راستای بی حجابی در جوامع مختلف، گفت: با جریانی اشتباه در امر حجاب و ترویج بی حجابی یا بدحجابی در کشور تمامی اتفاقات و جو روانی، جنسی  به واسطه همین رعایت نکردن حجاب رقم می‌خورد. برخی از آن‌ها پیامد‌های ظاهری در سطح جامعه دارد و برخی دیگر نیز بار منفی خود را تا سالیان سال در نسل‌های آینده باقی می‌گذارد. با این تعبیر که خشونت، سرد شدن روابط انسانی، زیر سوال رفتن منطق درست و انسانی در جامعه پدیدار خواهد شد. البته باید توجه داشت که بی بندو باری یا به اصطلاح بدحجابی ارتباط مستقیمی با امنیت در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... دارد.  

وی در ادامه با بیان اینکه باید برای رسیدگی به امر حجاب در جامعه همه نهاد‌ها پای کار بیایند، افزود: حجاب یا بهتر است بگوییم پوشش زن و مرد آن چیزی است که ۱۴۰۰ سال پیش در اسلام به آن اشاره شده و به عنوان دستوری الهی به ما هشدار دادند، که اگر بی حجابی و بی بندوباری توسعه پیدا کند آسیب‌های بعد از آن جبران ناپذیر است و تاثیرگذاری آن بر تمامی حوزه‌ها فراگیر خواهد شد.  

حجت الاسلام والمسلمین کرمی در ادامه نباید با حربه لجبازی، قوه قهری  با این هنجار مقابله کرد، اظهار کرد: بی حجابی یا بدحجابی در جامعه به نحوی یک هنجارشکنی اجتماعی است که لجبازی با قانون است. به عقیده من عدم آگاهی مردم از این جریان به این هنجار در جامعه دامن زده است و ما با پدیده‌ای قهری مواجه هستیم.

این خطیب و کارشناس مسائل دینی با اشاره به ظرفیت رسانه‌ها برای اشاعه حجاب اسلامی و استفاده از رسانه مِنبر گفت: استفاده از ابزار رسانه به خصوص رسانه منبر به شرطی است که آن واعظ اشراف کامل بر موضوع داشته باشد. درواقع یکی از شرایط مهم در استفاده از منبر امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام والمسلمین کرمی در پایان یادآور شد: کارشناسان این امر باید کار‌های تحقیقاتی را در تمام حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... درک کنند. خیلی از اتفاقاتی که در جامعه امروزه در حال فروپاشی است به عنوان حجاب و امنیت در جامعه مربوط می‌شود و این همان اصلی است که جامعه را متزلزل کرده است.


بیشتر بخوانید: چرا باید حجاب داشته باشیم؟ 


خداوند در قرآن کریم به پیامبر اکرم (ص) فرمان دادند: «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: روسری‌های بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسب‌تر است، تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده مهربان است. (احزاب، ۵۹)»

آفات بی حجابی و بد حجابی بسیار است، از جمله:

۱. رونق گرفتن چشم چرانی و هوسبازی.
۲. توسعه‌ی فساد و فحشا.
۳. سوء قصد و تجاوز به عنف.
۴. بار داری‌های نامشروع و سقط جنین.
۵. پیدایش امراض روانی و مقاربتی.
۶. خودکشی و فرار از خانه در اثر آبرو ریزی.
۷. بی مهری مردان چشم چران نسبت به همسران خود.
۸.. بالا رفتن آمار طلاق و تضعیف روابط خانوادگی.
۹. رقابت در تجملات.
۱۰. ایجاد دلهره برای خانواده‌های پاکدامن.

انتهای پیام/

برچسب ها: احادیث ، عفاف و حجاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
صالح
۰۹:۲۲ ۱۴ تير ۱۳۹۹
به نظر من باید جلوی فیلم های سینمایی که با رعایت نکردن حجاب به طور کامل شخصیت ها ، فرهنگ بدی را رواج می دهند ، گرفته شود .
نرگس السادات
۲۳:۱۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
حجاب مصونیت است نه محدودیت. به خدا من هم وقتی بد حجابی ها رو می بینم ناراجت می شوم، ای کاش کمی هم به یاد آخرت می افتادند.
نرگس السادات
۱۹:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
برخی از خانم ها فکر می کنند هرچه بی حجابتر باشند، بافرهنگ تر و یا کلاس ترند اما کمال زن در حفظ حجاب و وقار آن و سنگینی اوست.
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
به خدا اصلا امنیت و آرامش روحی روانی نداریم هیچکس به فکر نیست بی حجابی باب شده
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
من افسردگی گرفتم بیماری اعصاب و روان گرفتم دارم عذاب می کشم شکنجه روحی روانی میشم اعصاب و روانم نابود شده بخاطر این بی حجابی ها و بی بند و باری ها
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
جوانان نمیتونن ازدواج کنن با این بی حجابی ها و هنجارشکنی ها و دهن کجی به اسلام باید عذاب هم بکشن و شکنجه روحی بشن
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
کلا روسری ها رو برداشتن ...
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
روسری ها رو کلا برداشتن آرایش بسیار و زینت و زیور آلات و جواهرات عطر و اسپری وای به حال شما وای بر شما خدا به دادتان برسد که چه آخر و عاقبتی در انتظار شماست
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
با این وضعیت بی حجابی و کشف حجاب که در فصل سرما هم هست حالا وای به حال فصل گرما الان که کلا روسری ها رو برداشتن....
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
تمام اون مواردی که ذکر کردید الان سال ها اتفاق افتاده و کسی هم به فکر نیست و کاری نمیکنه این بی حجابی و کشف حجاب و بی تفاوتی به اسلام و بی بند و باری توی کشور برای بعضی ها سود و منفعت داره
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
به خدا من از این بی حجابی ها و کشف حجاب ها و دهن کجی به اسلام افسردگی گرفتم بیماری اعصاب و روان گرفتم اعصاب و روانم نابود داغون شده بخاطر این بی حجاب ها و بی بند و باری ها این ها ظلمه ظلم در حق من و خیلی ها مثل من که داریم عذاب می کشیم
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
حال چه باید کرد؟ چه برنامه ای برای بی حجابی دارند با توجه به اینکه فصل گرما نزدیک می شود حجاب ها بدتر می شود از نذاشتن روسری شروع کردند تا ...یک فکری به حال جوانان ما بکنند فساد دارد جامعه را می گیرد.
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
وقتی موضوعی تاثیرات اجتماعی هم داشته باشد و اثرات سو بر زندگی و اخلاق و اجتماع بگذارد صرفا با موعظه و نصیحت نمی توان با موضوع برخورد کرد. اصولا بعضی ها می دانند حق و درست چیست ولی هوای نفسشان نمی گذارد عمل کنند مانند پزشکی که سیگار می کشد. عده ای هم عمدا و برای مقابله عمل نمی کنند که ممکن است مجموع این ها تعدادشان در ابتدا کم باشد ولی به دلیل تاثیرگذاری بر دیگران آن ها را نیز به جمع خود می افزایند. ضرب المثل است که یک بز گر یک گله را گر می کند. ضمن آن که اکنون شبکه های فاسد مجازی و منابع دیگر دارند به خلاف حجاب و پاکی و طهارت و...به شکل های فریبنده دعوت می کنند. لذا باید حکومت در این مسائل وارد شود و جلوگیری کند و گرنه طهارت اخلاقی و فرهنگی جامعه از بین رفته و مشکلاتی که نویسنده ذکر کرده اند پیش می آید. خلاصه صرفا با کار فرهنگی و نصیحت نمی توان انتظار داشت به این امر مهم عمل شود.
سید رضا
۱۲:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
به خدا قسم ! این بی بند و باری ها ، بی حجابی ها و ناهنجاری های فعلی ؛ در شان یک جامعه اسلامی ، انقلابی نیست ! مسئولین ؛ فکری اساسی کنند !!
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
بدحجابي و فضاي مجازي شده بلاي خانمان سوز زندگي ها
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
خوب جلوی تولید کنندگان گرفته بشه ،اصلا قانونی باشه که بگن خانمهاهمه باید چادر سر کنند و آقایون با لباسهای آستین بلند مثل لباس اداری اینطوری خوبه
چادرم زیباست
۱۰:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
من حجاب رو دوست دارم
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
افرادی در جامعه هستند که دختران با ارایش و تیپ انچنانی را به چشم ... میبینند.بنابراین بهتر است که خانم ها با حجاب باشند.تا از شر این افراد در امان باشند
عمار
۰۹:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
آفات بی حجابی و بد حجابی بسیار است، از جمله:

۱. رونق گرفتن چشم چرانی و هوسبازی.
۲. توسعه‌ی فساد و فحشا.
۳. سوء قصد و تجاوز به عنف.
۴. بار داری‌های نامشروع و سقط جنین.
۵. پیدایش امراض روانی و مقاربتی.
۶. خودکشی و فرار از خانه در اثر آبرو ریزی.
۷. بی مهری مردان چشم چران نسبت به همسران خود.
۸.. بالا رفتن آمار طلاق و تضعیف روابط خانوادگی.
۹. رقابت در تجملات.
۱۰. ایجاد دلهره برای خانواده‌های پاکدامن.
تمامی این موارد و موارد دیگر بزهکاری در جامعه اسلامی یک علت بیشتر ندارد و آن اجرا نشدن دقیق و اصولی قانون و مقررات و احکام بند به بند قرآنی اسلام ناب محمدی ص و آل طیبین و طاهرین معصومین س ع در خانواده ها و جامعه اسلامی قرآنی است . شل گرفتن و بی خیالی و بی تفاوتی و نبود عدالت اجتمایی یا ضعف در عدالت اجتمایی و تقسیم ناصحیح ثروت و نادیده گرفتن جرمهای کوچک کنترل و نظارت نکردن مداوم و اجتناب کردن از امر به معروف و نهی از منکر آخر و هر مسلمانی بگه به من چه ربطی دارد یا مسلمانان بهمدیگر بگویند به تو چه ربطی دارد و هرکس از مسلمانان مسئولیتش را بیخیال شوند و به گردن کسان دیگری از غیر از امت حزب الله انداختن عاقبتش همین میشود که نه زنان جایگاه خودشان را می شناسند و نه مردان مسلمان جایگاهی دارند و آخر و عاقبتش می شود یک خانواده و جامعه اسلامی آب دوغ خیاری آمریکایی صهیونیستی انگلیسی سعودی فراعنه برده و فقیر پرور ناسالم و ستمکار و فاسد و فاسق و بزهکار که هیچ کس به حق واقعی خودش که استاندارد رفاهی اسلامی قرآنی ناب محمدی ص تعریف کرده قانع نیستند . والسلام و صلوات التماس دعا . اللهم عجل لولیک الفرج و العافیت و النصر . لبیک یا رسول الله ص .
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
احسنت خدا خيرت بده