سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری دیشب مطرح شد؛

طهرانچی: با روند فعلی در خیلی از رشته‌های اساسی در آینده با بحران متخصص روبرو خواهیم شد/ امسال در مجموع بین ۱۰ تا ۲۰ درصد شهریه را افزایش داده‌ایم


گفت و گوی ویژه خبری دیشب چهارشنبه ۱ خرداد با موضوع بررسی چالش‌ها و برنامه‌های پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یک خرداد ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی چالش‌ها و برنامه‌های پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا با اشاره به اینکه ظرفیت دانشگاه آزاد در مقطع دکتری همانند سال قبل قریب به ۱۰ هزار دانشجو است که در ۲۸۰ رشته از میان داوطلبینی که حدود ۶۰ هزار نفر هستند، وارد مرحله مصاحبه خواهند شد، گفت: لذا ظرفیت به طور اساسی خیلی کم نشده است.

وی با اشاره به اینکه قانون‌مداری سرلوحه کار دانشگاه آزاد است افزود: امروزه در اقتصاد دانش بنیان دوره دکتری گستردگی دارد، به طوری که این مقطع می‌تواند پیرامون خود حلقه‌هایی را ایجاد کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اقتصادهای جدید به شدت به افزایش آموزش عالی بستگی دارند خاطرنشان کرد: ما مقطع دکتری را فقط برای شغل هیئت علمی تربیت می‌کنیم این در حالیست که این رویکرد غلط است، باید به فکر ارتقای کارآفرینی و تربیت متخصص برای اقتصاد دانش بنیان و حمایت از این اقتصاد باشیم.

طهرانچی با اشاره به اینکه مطابق قانون وقتی ظرفیت رشته‌ای کمتر از ۴ برابر میزان افرادی که قبول می‌شوند باشد به صورت اتوماتیک آن رشته‌ها بدون آزمون می‌شود گفت: وقتی مطلوبیت رشته‌ای در میان مردم از بین می‌رود آن رشته را بدون کنکور می‌کنیم لذا کنکور یک فضیلت است.

وی ادامه داد: کشاورزی ما کشاورزی مناسب برای مزرعه و گلخانه نیست، امسال همه رشته‌های کشاورزی بدون آزمون هستند و از کنکور خارج شده است لذا نیازمند تحول کارآمد در حوزه رشته های کارشناسی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه کنکور باید حذف شود ولی واقعیت این است که با این روند در خیلی از رشته های اساسی در آینده با بحران متخصص روبه‌رو خواهیم شد افزود: ما در وزارت علوم، در دولت و معاونت علوم باید مشاغلی را خلق کنیم که مردم آینده فرزندان خود را بتوانند به خوبی ببینند لذا قدری نسبت به تبیین آینده بد عمل کرده ایم.

طهرانچی با اشاره به اینکه کشاورزی که برای کارمندی تربیت شود آینده ندارد افزود: نسبت دانشجو به استاد کم شده است لذا با طرح تحول در حال اصلاح کشاورزی هستیم؛ در بحث کشاورزی بازار و آینده خوبی داریم و اگر مسائل به درستی تبیین شود، رشته ها کارآمد می شود.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد نیازمند تحول هستیم ادامه داد: با اتحادیه های مختلف صنعتی وارد بحث شده ایم تا دانشجو بتواند دو روز به داخل کارخانه برود و برای آن صنعت تربیت شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دنیا به سمت افزایش آموزش عالی پیش رفته است گفت: در کشورهای توسعه یافته نسبت جمعیت به آموزش عالی ۵۱% شده است این در حالی است که ما به جای اینکه به ۵۱ درصد جمعیت جوان شاغل در آموزش عالی خود را نزدیک کنیم فرصت را از خودمان گرفته‌ایم.

طهرانچی با اشاره به اینکه مار رویه ای را انتخاب می کنیم که حتی خلاف برنامه ششم توسعه است گفت: باید مسیر را تغییر دهیم و بدانیم که به چه سمتی پیش می رویم.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دانشجو کم می شود و عمدتاً این کاهش در مقطع کاردانی و کارشناسی است تصریح کرد: مطابق قانون دولت باید هزینه ۸۰ هزار دانشجو را تقبل کند اما متاسفانه بدهی را دولت به ما تحمیل کرده است و دخل و خرج واحدهای کوچک جور درنمی‌آید لذا باید به سمت اقتصاد شهری پیش برویم تا در این زمینه موثر باشیم.

وی ادامه داد :سال آینده سی و هشتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد است لذا گزارش خواهیم داد که چند دانشگاه در چند شهر در اقتصاد شهری موثر بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در موقعیتی هستیم که سبد غذایی مردم در حال تهدید است، گفت: فرآیند افزایش شهریه را سعی کرده‌ایم نسبت به رشته‌های مختلف و شهرهای مختلف با مدل کاملا متفاوت در پیش بگیریم، در مجموع بین ۱۰ تا ۲۰ درصد امسال شهریه را افزایش داده ایم.

طهرانچی در ادامه برنامه با اشاره به وضعیت اقتصادى و حقوق اساتید دانشگاه آزاد اسلامى، خاطرنشان کرد: استادیارهاى جوان ما در آموزش عالى حقوقشان بسیار پایین است و به نظر بنده طرح ٤٠٠هزار تومان +درصد، کمک بسیار زیادى به این افراد مى کند اما این طرح به أستاد تمام ها ضرر مى رساند.

وى افزود: در مجموع ما شرایط سختى را در اقتصاد داریم و انشالله در پایان خردادماه احکام جدید را اعمال مى کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامى با اشاره به موضوع تامین بودجه دانشگاه آزاد اسلامى، تصریح کرد: امروزه تا ٢٧درصد بودجه دانشگاه از غیرشهریه تامین مى شود، لذا به نظر مى آید که بتوانیم با اعمال طرح هاى جدید اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

طهرانچی یادآور شد: ما امروز موفق شدیم که حدود ١٠هزار زمین پژوهش را بارگزاری کنیم و از مهر سال ٩٨، تمام دانشجویان دانشگاه آزاد در این قالب، ١٠درصد پژوهش هاى خود را شروع مى کنند.

وى اضافه کرد: در حال حاضر به سراغ بخش خصوصى رفتیم و عمده این اتفاقات و برنامه ها را با بخش خصوصى پیش مى بریم و امیدواریم که در تعامل با صنعت، دانشجویان به این باور برسند که علم مى تواند مشکلات را حل کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامى با اشاره به جایگاه دانشگاه آزاد در رفع مشکلات، عنوان کرد: دانشگاه آزاد فقط یک دانشگاه نیست بلکه یک شبکه اقتصادى و اجتماعی است و ما مسئولیت اجتماعى مان در برخورد با مسائل بسیار جدی است.

طهرانچی گفت: دانشگاه آزاد برخلاف تصور عموم، از لحاظ زیرساخت بسیار قوى است و ما حدود ١٤٠هزار دستگاه مدرن آزمایشگاهى داریم که آن را به صورت یک شبکه درنظر گرفتیم.

وى خطاب به مجرى برنامه بیان کرد: عادت کردیم که وزارتخانه اى تصمیم بگیریم اما آموزش عالى نیاز به یک تحول جدى دارد که باید تصمیمات جدى گرفته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامى با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد جامعه را درک مى کند، اظهار کرد: دانشگاه آزاد در تماس با جامعه است و سریع جامعه را درک مى کند. لازم به ذکر است که شاهد ما کیفیت و کارآمدی است و برای مردم کار می کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.