سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پنتاگون: علیرغم پافشاری ترکیه برای خرید اس-۴۰۰، به همکاری مشترک ادامه می‌دهیم

به گفته دو منبع آگاه در پنتاگون روابط میان واشنگتن و آنکارا ادامه خواهد داشت، حتی اگر ترکیه بر تصمیم خود برای خرید سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ اصرار داشته باشد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، بنا به اعلام دو منبع آگاه در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) روابط میان واشنگتن و آنکارا ادامه خواهد داشت حتی اگر ترکیه بر تصمیم خود برای خرید سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ و حذف از برنامه تولیدی جنگنده‌های اف-۳۵ اصرار داشته باشد.

مایکل اندروز، سخنگوی پنتاگون در امور ناتو و اروپا در این باره گفت: ما روابط استراتژیک خود با ترکیه را تقدیر می‌کنیم و همکاری ما با آنکارا با توجه به برگزاری رزمایش‌های مشترک با نیرو‌های این کشور از جمله رزمایش عقاب آناتولی اهداف متعددی دارد و همکاری دو کشور تنها منحصر به برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ نمی‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره این سوال که آیا تغییر احتمالی در برنامه مشترک تولید جنگنده‌های اف- ۳۵ در صورت انصراف ترکیه از خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰، صورت خواهد گرفت یا خیر گفت اگر آنکارا به زودی قرارداد مربوط به سامانه اس-۴۰۰ را لغو کند، همه تصمیمات می‌تواند تغییر کند. این مقام آمریکایی افزود در این حالت واشنگتن از برنامه همکاری ترکیه در برنامه تولید اف- ۳۵ بار دیگر استقبال کرده و همچنان مذاکراتی با آن‌ها در این زمینه خواهد داشت.

ترکیه پس از اینکه در خرید سامانه دفاع موشکی از آمریکا ناکام ماند، در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت که از روسیه سامانه اس-۴۰۰ خریداری کند. روسیه اعلام کرده است روند تحویل سامانه دفاع موشکی به ترکیه را از تیرماه آغاز می‌کند. آمریکا مدعی است چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های اف-۳۵ خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع از جنگنده را از آمریکا خریداری کند.

هراس آمریکا و سایر کشور‌های عضو ناتو این است که رهگیری جت‌های اف-۳۵ در رادار‌های سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه را کاهش دهد.

گفتنی است پیشتر وزارت دفاع امریکا اعلام کرد واشنگتن تا ۳۱ ژوئیه (۱۰ تیرماه) به ترکیه زمان می‌دهد تا از خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه صرف نظر کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: پنتاگون ، ترکیه ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.