سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کمیسیون حمایت قضایی اتاق بازرگانی فارس؛

افزایش کمسیون های اتاق بازرگانی فارس

فراهم کردن بستر ترویج حاکمیت فکری و معنوی از طریق آموزش، ایجاد فضای رقابتی به حفظ مالکیت فکری در اقتصاد کمک می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سهیلا محبی رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها در نشست با کارشناسان و فعالان این حوزه گفت: در دور نهم اتاق بازرگانی فارس کمیسیون‌های جدید تشکیل می‌شود که بازو‌های مشورتی و اتاق فکر بخش خصوصی هستند.

وی با بیان اینکه حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی از جمله کمیسیون‌های جدید است، افزود: با تعامل فعال با دستگاه‌های متناظر برای تامین حمایت‌های نظارتی، ثبتی، قضایی و ملاحظات اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و متقابل آن بررسی قوانین و مقررات حوزه‌های کسب و کار، تلاش می‌شود موانع تولید برطرف و شرایط برای کسب و کار بهتر آسان شود.

محبی ادامه داد: تا زمان نامناسب بودن تولید و عوامل موثر در آن، نمی‌توان به توسعه پایدار رسید و وظیفه مسئولان استفاده از همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود برای ایجاد توسعه و به تبع آن اشتغال پایدار و برون رفت از مخاطرات اقتصادی بسترسازی است.

رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها با بیان این که کمیسیون حمایت قضایی دو کار گروه دارد افزود: برنامه این کارگروه‌ها با حضور بخش دولتی، خصوصی و متخصصین و اساتید دانشگاه نیازسنجی می‌شود، مسائل و مشکلات شناسایی و براساس آن راهکار‌ها و پیشنهاد‌های اصلاحی ارائه می‌شود.

محبی افزود: در این کمیسیون مشکلات فعالان اقتصادی از جمله مشکلات بانکی، ممنوع خروجی، مسائل تعزیری و صادر نشدن دست چک بررسی می‌شود تا به حداقل برسانیم.

وی درباره مسئولیت‌های اجتماعی و مالکیت فکری و معنوی نیز گفت: قوانین و موارد قانونی در این باره وجود دارد، اما میزان عملیاتی و اجرایی شدن آن جای تامل بسیار است.

رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها افزود: حتی گام‌های اولیه حاکمیت فکری و معنوی با تزلزل برداشته می‌شود و باید بستر و فرهنگ این کار از طریق آموزش فراهم شود و به آن توجه ویژه‌ای کرد.

نجیبی معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری استان نیز در این نشست گفت: تثبیت مالکیت نقش ممتازی برای توسعه پایدار دارد و حقوق مالکیت جز شاخص‌های توسعه در سطح بین الملل محسوب می‌شود.

وی گفت: ما باید کاری کنیم که قانون مطالبه عمومی مردم و صنوف مختلف در جامعه شود.

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری استان گفت: شاید دلیل پایین بودن رتبه ایران در بخش مالکیت فکری و چالش و رتبه پایین ایران این است که بخش خصوصی و یا نهاد‌های اقتصادی بخش دولتی اجرای قوانین مالکیت فکری را به عنوان یک باور عمومی و یک مطالبه عمومی از حاکمیت و دولت در خواست نمی‌کنند و یا ناقص مطالبه کردند.

وی گفت: ابتدا باید فرهنگ تثبیت مالکیت فکری و فیزیکی توسعه پیدا کند تا این موضوع بستری برای اجرای قانون و تثبیت قوانین جدیدتر و جامع‌تر و کامل‌تر شود.

نجیبی افزود: تا زمانی که نسبت به استفاده از دست رنج و ثمره فکری دیگران مثل محصولات فرهنگی واکنشی نشان ندهیم، تصویب قوانین پی در پی هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری فارس گفت: احترام به مالکیت باید به عنوان یک مطالبه عمومی مردمی درآید سپس در این کارگروه، نظام حاکمیت و نهاد‌های دولتی و عمومی و خصوصی تشکل‌های صنفی به عنوان یک مطالبه خاص بین اقشار اقتصادی مطرح شود.

وی افزود: استفاده از حاصل دسترنج دیگران در حوزه مالکیت فیزیکی و معنوی در کوتاه مدت شاید سودآوری داشته باشد، اما در بلند مدت و در نگاه جامعه نبود امنیت ناشی از این رفتار آشکار است.

عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در این نشست گفت: شرکت‌ها در حوزه مالکیت فکری و مسئولیت اجتماعی در در حال انحصار یا رقابت هستند که در حالت انحصار، به حوزه مالکیت فکری توجه نمی‌شود، اما در حوزه رقابتی به مالکیت فکری توجه می‌شود.

وی گفت: اگر ما در بنگاه‌های اقتصادی شرایط رقابتی درست و سالم داشته باشیم می‌توانیم به مالکیت فکری و معنوی در شرکت‌ها نیز بپردازیم.
انتهای پیام/م 

افزایش کمسیون های اتاق بازرگانی فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.