سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت آسیب شناسی انتخابات شوراها/ باید یک نهاد ملی در مجلس برای نظارت بر انتخابات شوراها تشکیل شود

 

عضو کمیسیون شوراها گفت: لازم است که نهاد ملی در مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر انتخابات شوراها تشکیل شود.

علیرضا بیگی عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیشنهاد سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر ایجاد نهادی ملی برای نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا، اظهار کرد: لازم است که در انتخابات شورا‌های شهر و روستا با آسیب شناسی تغییراتی ایجاد شود.

وی افزود: شورا‌های اسلامی شهر و روستا تداخل‌های بسیاری با وزارت کشور دارند و عملاً آن انتظاری که از این شورا‌ها برای اثربخشی می‌رود، حاصل نمی‌شود.

بیگی تصریح کرد: انتخاب شهرداران با رای اعضای شورا‌های شهر و روستا صورت می‌گیرد و ممکن است یک شهردار به واسطه یک رای بر کنار شود، لذا شهرداران ماهیتی که باید را پیدا نمی‌کنند.

عضو کمیسیون شورا‌ها بیان کرد: اگر شهرداران با رای مستقیم مردم انتخاب شوند، اقدامات شهرداری‌ها با سلامت و نظم بیشتری پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: مجلس باید بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا نظارت کند به نحوی که بتواند از آن‌ها حمایت کند، در حالی که اکنون شورا‌های شهر بودجه خود را از وزارت کشور دریافت می‌کنند و نهاد تامین کننده بودجه می‌تواند بر رای و تصمیم اعضای شورا‌ها تاثیر بگذارد.

بیگی افزود: لازم است که نهاد ملی در مجلس شورای اسلامی برای نظارت در انتخابات شورا‌ها تشکیل شود تا فعالیت‌های آن‌ها را رصد و بر مصوبات ناظر باشد، به این ترتیب مجلس می‌تواند به عنوان نهادی ملی به دغدغه‌های کلان پرداخته و بسیاری مسئولیت‌ها را به شورا‌ها واگذار کند تا این نهاد‌ها نیز جایگاه ویژه تری پیدا کنند.

عضو کمیسیون شورا‌ها بیان کرد: وقتی کارت شناسایی شورا‌های شهر را فرمانداری‌ها مشخص می‌کنند، نمی توان انتظار داشت که اعضای آن‌ها بر خلاف میل فرمانداران عمل کنند.

وی در پایان گفت: باید یک نهاد ملی در مجلس اسلامی شکل گیرد تا بر انتخابات، تعیین صلاحیت‌ها و تطبیق مصوبات شوراهای شهر و روستا با قانون نظارت داشته باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.