اما مشاهدات جدید از تغییر رویه این شرکت کمی نگران کننده است، بهنظر میرسد مایکروسافت در مقابله با برخی رقبای خود مانند اندروید کمی دچار مشکل شده و حال مدیران این شرکت تصمیم گرفتهاند برای زنده ماندن در بازار رقابت، در مسئاله مهمی مانند امنیت که بسیار هزینهبر است، تخفیفهایی قائل شوند. اما پیش از پرداختن به این موضوع، شاید این نکته برای همه سوال باشد که آیا ویندوز و اندروید رقیب یکدیگر هستند؟ مایکروسافت با تولید ویندوزفون تلاش خود را در تولید یک سیستمعامل موبایلی امتحان کرد، اما در این راه شکست سنگینی را از اندروید و iOS متحمل شد، با این وجود هرچند ویندوز و اندروید پلتفرمهای جداگانهای دارند، اما رقیبهای جدی برای یکدیگر هستند.
در سالهای اخیر رشد استفاده از سیستمعامل اندروید بسیار چشمگیر بوده و همین موضوع نگرانیهای زیادی برای مدیران مایکروسافت بهوجود آورده است، دلیل این اتفاق آن است که برنامههای اندروید روزبهروز تکامل بیشتری مییابند و حال میتوان گفت تمامی کارهای روزمره یا حتی اداری نیز با برنامههای اندرویدی قابل انجام است، بههمین جهت دور از انتظار نیست که بهزودی با کاهش شدید کاربران ویندوز مواجه شویم. از طرفی کاهش سهم بازار نرمافزارهای مایکروسافت و افت درآمد این شرکت نیز ممکن است غول نرمافزاری دنیا را با مشکلات بسیار جدی مواجه کند.
یکی از مهمترین دلایل شکست ویندوز برابر اندروید ارزانبودن نرمافزارهای اندرویدی در مقابل برنامهای گران قیمت ویندوز است، علاوهبر آن ظرفیت درآمدزایی از این نرمافزارها موجب شده تا بسیاری از شرکتها حتی بهصورت رایگان برای اندروید برنامه تولید کنند که این حالت برای ویندوز همانند اندروید مرسوم نیست. به همین جهت برنامههای اندرویدی با بهترین کیفیت، ارزانترین خدمات و امنیت کافی ساخته و عرضه میشوند. این سیستمعامل با تلفنهای هوشمند همواره در دسترس است و در هرلحظهای کاربرد دارد و این خود یکی دیگر از دلایل برتری اندروید و تلفنهای هوشمند نسبت به ویندوز و رایانههای شخصی است. البته ویندوز قابلیتهای منحصربهفردی دارد که موجب میشود تلفن هوشمند نتواند به طور کامل جای رایانههای شخصی را پرکند و تا زمانی که سیستمهای رایانهای هستند، ویندوز و مک نیز قابلیت تقابل دارند، اما شاید تعداد کاربران آنها بسیار کاهش پیدا کند.
درهر صورت مایکروسافت و گوگل با سیستمعاملهای خود رقابتی جدی برای ارائه خدمات بیشتر و باکیفیتتر دارند که به این آسانی پایان نمییابد.
آگهیها و سایتهایی که نرمافزارهای تولیدی مایکروسافت را با قیمتی بسیار ارزان و تخفیفهای باورنکردنی بهفروش میرسانند در حال افزایش است، بهطور مثال در حالت عادی کسانی که به بخش خرید برنامه آفیس حرفهای ۲۰۱۹ دسترسی دارند میتوانند با پرداخت ۴۳۹ دلار این مجموعه نرمفزاری را خریداری کننداافزاری را خریداری کنند. اما بسیاری از سایتهای خارجی همین برنامه را با قیمت ۱۸۹ دلار بهفرش گذاشتهاند، یعنی ۵۷ درصد تخفیف، به این ترتیب با پرداخت مبلغ لینک دانلود و کلید فعال سازی نرم افزار برای خریدار ارسال میشود. از طرفی برخی سایتها حساب کاربری ۵ نفره آفیس ۳۶۵ با ۵ ترابایت فضای ذخیرهسازی را با تنها با یک و نیم یورو بهفروش گذاشتهاند و این درحالی است که خود مایکروسافت حساب کاربری ۶ نفره آفیس ۳۶۵ با یک ترابایت فضای ذخیرهسازی را با ۹۹ دلار بهفروش میرساند. به این ترتیب حساب کاربری آفیس ۲۶۵ با نزدیک به ۱۰۰ درصد تخفیف در حال فروش است و نکته مهم آن است که مایکروسافت با این فروشهای غیرقانونی مقابله نمیکند.
در حال حاضر صدها سایت، حسابهای کاربری ارزان ویندوز ۱۰، آفیس و دیگر برنامههای مایکروسافت را حراج کردهاند، این اتفاق میتواند میلیاردها دلار به درآمد مایکروسافت ضرر وارد کند، اما مایکروسافت واکنش خاصی به این موضوع نشان نمیدهد، این شرکت در سایت رسمی خود توضیح داده که تمامی حسابهای کاربری تقلبی ارزان قیمت، از خلعهای امنیتی بهره میبرند و امکان فاش شدن اطلاعات شخصی، ابتلا به تروجان یا ویروس و یا عملکرد ناقص نرمافزار با این حسابهای کاربری افزایش مییابد. اما آیا تنها انتشار یک اخطار ساده در مقابل ضرر میلیاردی وارد شده به این شرکت، امری عادی است؟
شرکت مایکروسافت در سالهای آخر مدیر عاملی استیو بالمر سختترین دوران خود را گذراند، پس از آن در سال ۲۰۱۴ ساتیا نادلا جایگزین بالمر شد، شرکت آمریکایی مجددا به راه رسیدن به اهداف خود بازگشت و حالا شرکتی متفاوت است. ایجاد یک هسته لینوکس برای ویندوز ۱۰ یا اضافه شدن ویژگیهای شبیه به اندروید به این سیستمعامل تا چند سال پیش بدعتی نابخشودنی برای مایکروسافت بود و حالا موجب پیشرفت این شرکت شده است. نادلا پیش از رسیدن به سمت مدیرعاملی در بخش سامانه ابری و سرمایهگذاری مایکروسافت فعالیت میکرد، این یعنی او به خوبی قوائد تجارت را میداند و رشد ارزش و درآمد مایکروسافت طی این چند سال نیز این موضوع را تائید میکند. اما گاهی کیفیت فدای درآمد میشود، نکته واضح آن است که تامین امنیتی ویندوز و دیگر نرمافزارهای مایکروسافت برای میلیونها کاربر آن بسیار هزینهبر است، به همین جهت بهنظر میرسد مایکروسافت در این قسمت کمکار شده و تمرکز خود را برروی رشد دیگر بخشهای این شرکت گذاشته است.
عدم پیگیری فروش حسابهای کاربری ارزان قیمت اولین دلیل این فرضیه است، زمانیکه کاربران اکانتهای تقلبی را خریداری میکنند نمیتوانند برای بروز مشکلات امنیتی، مایکروسافت را مقصر بدانند، پس تعهد مایکروسافت در این بخش کاهش مییابد، از طرفی آخرین مطلب با موضوع امنیت که در بلاگ مایکروسافت منتشر شده، مربوط به آوریل ۲۰۱۸ است، یعنی بیش از یک سال پیش و این برای شرکتی مانند مایکروسافت بسیار عجیب است. اما نکته جالب آن است که برای دادن گزارش برنامههای تقلبی مایکروسافت زمانی که به بخش Counterfeit Software Report وارد میشوید، لیست برنامههایی که نسخه تقلبی آن موضوع گزارش کاربران است به ویندوز ۸ و آفیس ۲۰۱۳ ختم میشود، یعنی اثری از ویندوز ۸.۱، ویندوز ۱۰، آفیس ۲۰۱۶ و دیگر برنامههای جدید مایکروسافت نیست، به این ترتیب این بخش از سال ۲۰۱۳ تاکنون بهروزرسانی نشده و حتی مشخص نیست که به گزارش کاربران رسیدگی میشود یا خیر.
بهنظر میرسد مایکروسافت با کاهش رسیدگی به بخش امنیت بهدنبال افزایش کاربران و در نهایت گسترش کسبوکار خود در بخشهای متفاوت است، تمام کاربرانی که با خرید قانونی یا غیرقانونی کلید فعال سازی به برنامههای مایکروسافت متصل میشوند، به صورت رسمی میتوانند از قسمتهای مختلف این برنامهها استفاده کنند، یعنی به سرور مایکروسافت متصل شده و کاربر رسمی این شرکت میشوند، به این ترتیب گسترش کاربران مایکروسافت در نهایت به سودآوری و گسترش زمینه فعالیت این شرکت منجر میشود که هدف اصلی ساتیا نادلا است. اشتراکهای غیر قانونی به میزانی که تصور میشود برای صاحبان کسبوکار مضر نیست و میشود در نهایت هدف بزرگتری را در پی این حسابهای کاربری بهاصطلاح غیرقانونی جستوجو کرد.
این اتفاقی مرسوم در کسبوکارهای امروزی است، بهطور مثال برخی شبکههای پخش فیلم، سریال یا مسابقات ورزشی، هزینههای اشتراک گران قیمتی دارند، در عین حال بسیاری از سایتهای استریم به طور رایگان برنامههای این شبکهها را ۲۴ ساعته پخش کرده و کسی جلودار آنها نیست، گاها مدیریت خود این سایتهای استریم به عهده شبکههای اصلی است که با امنیت پایین و کسب درآمد از تبلیغات، سودآوری بیش از اشتراک ماهیانه کاربران دارند. اما کاربران باید مدقب باشند تا خلعهای امنیتی گریبانگیرشان نشود، سرویسهای غیرقانونی رایگان یا ارزان در هر صورت به طور کامل ایمن نیست و استفاده از آنها توصیه نمیشود.
گزارش از عبدالله مطیع
بیشتر بخوانید:هوآوی P30 رکورد سرعت فروش پرچمداران این شرکت را شکست
انتهای پیام/