سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قسمت سوم/

یک بام و دو هوای سیاست موتورهای جست‌و‌جو در انتشار محتوای ضد شیعی و غیراخلاقی

موتورهای جست‌و‌جو و شبکه‌های اجتماعی با ترویج محتوای غیراخلاقی و ضد شیعی، افکار و علایق مردم سراسر جهان را تغییر می دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه سرمایه داری صهیونیزم بین الملل، به دلیل برخورداری از دسترسی نامحدود به ارکان مدیریت فضای مجازی، گردش اطلاعات در فضای مجازی را به نفع خود و با روش‌های گوناگون مهندسی می‌کنند. آنان با ترویج اطلاعات مدنظر خود از یک سو و ممانعت از گردش وسیع اطلاعات نامطلوب، افکار عمومی را به نفع خود کنترل می‌کنند.


قسمت اول : انحصار رسانه‌ای، تأثیر شبکه صهیونیسم بین‌الملل بر افکار عمومی و مبانی فرهنگ استفاده از فناوری

قسمت دوم : از سلطه ارتش تاریکی بر افکار عمومی تا سرقت قانونی اطلاعات کاربران سراسر جهان +تصاویر


مهندسی اطلاعات گاهی در قامت فهرست پیشنهادی موتور‌های جست‌و‌جو و شبکه‌های اجتماعی است و گاهی حذف محتوای مضر برای دستگاه استکباری. برای اثبا مدعا، اسناد و مدارک لازم ارائه می‌گردد.

شبکه‌های اجتماعی 

شبکه‌های اجتماعی با ظرافت فراوانی، افکار، علایق و رفتار کاربران خود را مهندسی می‌کنند. البته هر شبکه و پیام رسان با توجه به نوع استفاده کاربران اقدام به چنین کاری می‌کند. به عنوان نمونه توئیتر با مهندسی اطلاعات در قابلیت هشتگ (#)، اینستاگرام در جست‌و‌جوی واژگان، فیسبوک در پیشنهاد صفحات، یوتیوب با ترند فیلم‌ها، تلگرام با مهندسی بازدید و غیره، هر کدام به نحوی این کار را انجام می‌دهند. جهت اثبات مدعا، مستنداتی ارائه می‌شود.

یکی از پرکاربردترین روش‌های مرسوم در شبکه‌های اجتماعی برای مهندسی اطلاعات، حذف محتوای مؤثر انقلابی است. برخورد حذفی با نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی (اروپا و آمریکای شمالی)، حذف تیزر فیلم محمد رسوال الله (ص) توسط یوتیوب، حذف محتوای مربوط به جریان انقلابی و مقاومت از جمله نمونه‌های فراوان این سبک مهندسی اطلاعات توسط موتور‌های جست‌و‌جو است.


در برخی موارد نیز با مهندسی پیشنهاد، اطلاعات را آنگونه که می‌خواهد ترویج می‌کند. به عنوان مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام، کاربر لاجرم با محتوای غیر اخلاقی مواجه خواهد شد (حتی اگر به دنبال آن نباشد). تقریباً در صفحه ابتدایی جست‌و‌جوی واژگان و بدون نوشتن حتی یک حرف، کاربر با تصویر غیر اخلاقی مواجه می‌شود.

البته اینستاگرام به ارائه تصویر غیر اخلاقی بسنده نکرده و بعضاً محتوای مطلوب سیاسی، اجتماعی و حتی سبک زندگی خود را برای بازدید به کاربران پیشنهاد می‌دهد.

توئیتر نیز با سوء استفاده از قابلیت هشتگ و ترند، منویات خود را پیش می‌راند. جالب است بدانیم درحالی که یک محتوا قرار است توسط هشتگ در سراسر جهان منتشر شود، کاربران در برخی کشور‌ها با جست‌و‌جوی آن واژه در هشتگ، هیچ محتوایی نمی‌بینند. از این روش به فیلتر حبابی تعبیر می‌شود.

شاید یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای مهندسی افکار در یوتیوب، مدیریت فهرست پیشنهادی است. غالب کاربران تصور می‌کنند هنگامی که واژه‌ای را در یوتیوب جست‌و‌جو می‌کنند، این نرم افزار فیلم‌ها را بر اساس تعداد بازدید، تاریخ بارگذاری، حروف الفبا، مدت زمان فیلم و شخصیت شناسی، فهرست می‌کند. این تصورات هیچ یک صحیح نبوده و در میدان عمل، یوتیوب محتوا را بگونه دیگری می‌چیند. با جست‌و‌جوی واژه اسلام در یوتیوب، با محتوا‌های غالباً ضد اسلامی مواجه می‌شویم. فیلم‌های پیشنهادی یوتیوب، بر اساس تعداد بازدید، تاریخ بارگذاری، مدت زمان فیلم و حروف الفبا چیده نشده است. برای بررسی صحت ادعای گوگل مبنی بر چینش محتوا بر اساس شخصیت شناسی، همین واژه در چند دستگاه دیگر جست‌و‌جو شد که نتایج پیشنهادی در کمال شگفتی در دستگاه‌های مختلف یکسان بود؛ بنابراین فیلم‌های مرتبط با واژه اسلام، بر اساس شخصیت افراد چیده نشده است.

 موتور‌های جست‌و‌جو 

از آنجایی که موتور‌های جست‌و‌جو محبوبیت بسیار زیادی در جهان داشته و تقریباً کاربران برای یافتن هر چیزی از این ابزار استفاده می‌کنند، در مهندسی اطلاعات نقش بسزایی دارند. بیشترین کاربرد و محبوب‌ترین بخش‌های موتور جست‌و‌جو، قسمت جست‌و‌جوی وب، تصاویر و فیلم‌های آن است. مدیران موتور‌های جست‌و‌جو با استفاده از روش مدیریت دعوت و پیشنهاد و بر خلاف مدعای معروفشان در مدل جست‌و‌جوی واژگان به نام «SEO»، اقدام به مهندسی افکار، علایق و رفتار می‌کنند.

در قسمت جست‌و‌جوی وب، یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای مهندسی اطلاعات، پیشنهاد واژگان به ازای نوشتن حروف و کلمات است. به صورتی که با نوشتن یک حرف معمولا، گوگل سعی می‌کند تا محتواهای پربازدید نوشته شده با آن حرف را نمایش دهد که این مورد اکثر با پیشنهاد محتواهای غیر اخلاقی همراه می‌شود.

جالب است بدانیم بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰، به دلیل فیلتر شدن فهرست پیشنهادی گوگل در ایران، جست‌و‌جو‌های غیر اخلاقی در کشورمان به شدت کاهش پیدا کرد. پس از رفع فیلتر این قابلیت در سال ۱۳۹۰، جست‌و‌جو‌های غیر اخلاقی مجدداً افزایش پیدا کرد.

در جست‌و‌جوی تصاویر نیز گوگل و یاهو، تصاویر را به صورت مدیریت شده و بر خلاف روش‌های علمی مرسوم پیشنهاد می‌کنند. به عنوان مثال با جست‌و‌جوی واژه «وهابی» به صورت فارسی و انگلیسی، با این تصایر مواجه می‌شویم:

اما با جست‌و‌جوی واژه شیعیان به صورت فارسی و انگلیسی، تصاویر به صورت زیر چیده می‌شود:

ناگفته پیداست که گوگل برادران اهل سنت را با لباس‌های سفید و در نماز جماعت همراه با نظم نشان می‌دهد. در حالی به ازای جست‌و‌جوی واژه شیعیان افرادی سیاه پوش، نامنظم، خشونت طلب و همراه با تصاویری از قمه زنی و عزاداری و امثال آن به نمایش در می‌آید. همچنین در حالی که تروریست‌های وهابی جنایت‌هایشان در عالم مشهور است، هیچ تصویری از بمب گذاری، عملیات تروریستی، خشونت طلبی و دیگر مطالب مرتبط از آن‌ها نشان داده نمی‌شود و صرفاً به نمایش تصاویری حاکی از تمسخر علمای وهابی اکتفا می‌شود.

در واژه عاشورا نیز هنگام جست‌و‌جوی فارسی، صرفاً با تصاویری از پوستر‌ها و بنر‌ها مواجه می‌شویم و در صورتی که عبارت «ashura» را بنویسیم، با تصاویری منزجر کننده از قمه زنی روبرو می‌شویم:

مهندسی اطلاعات در برخی موارد با استفاده از قوانین حریم خصوصی و یا قوانین استفاده از خدمات انجام می‌شود و در برخی موارد برخلاف قوانین و مقررات و کاملاً غیر قانونی صورت می‌پذیرد. حذف بسیاری از صفحات و محتوای مربوط جبهه مقاومت خصوصاً حزب الله لبنان در شبکه‌های مختلف اجتماعی با استناد به قوانین و مقررات انجام می‌شود. در مورد مهندسی غیر قانونی اطلاعات نیز می‌توان به عملکرد گوگل در چینش محتوا اشاره کرد. همانگونه که بیان شد، گوگل برخلاف ادعای خود مبنی بر چینش محتوا بر اساس قواعد «سئو»، اطلاعات را بنا بر کسب حداکثری منافعش به کاربران پیشنهاد می‌دهد. به همین دلیل اتحادیه اروپا این شرکت را در خرداد ماه سال ۱۳۹۶، به مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار جریمه کرد. اگرچه در برخی موارد می‌توان با استفاده از قواعد «سئو»، مطلب و یا پایگاه داده‌ای را در صدر موارد پربازدید قرار داد، اما اولاً در تمامی موضوعات (محتوای ضد استکباری، محتوای مؤثر درباره امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و غیره) نمی‌توان چنین کاری انجام داد، ثانیاً در صورت مغایر با اهداف دستگاه سلطه، به سرعت از گردونه بازدید و بازنشر خارج می‌شود.

گزارش از معصومه شیری

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
اینستاگرام باید فیلتر بشه ولی گوگل نه
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
فضاي مجازي کلا اسيبه برا خانواده ها
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
دشمن دشمن است و دشمنی می کند و گلایه ای از او نیست.گلایه از کسانی است که از دشمن انتظار دوستی دازند و دشمنیش را باور ندارند.
دوستان اینستاگرام برای مارک زاتربرگ لعنت الله علیه است.چه انتظاری دارد دشمنان ما در گوگل،مایکروسافت،اینتل،شرکت های بازی سازی و تقریبا تمام شرکت های نامی آمریکایی اروپایی نفوذ دارند یا حتی مانند dellمالک آنها هستند.اگر جز این کنند جای حیرت دارد.
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
اي داد
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
خیلی عالی بود .. مرسی