سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حفظ و ترویج خوشنویسی نیازمند اختصاص یارانه است

جمعی از اساتید برتر خوشنویسی ایران معتقدند حفظ و ترویج خوشنویسی نیازمند اختصاص یارانه و حمایت و پشتیبانی بیشتر از سوی مسئولان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، نمایشگاه خوشنویسی با عنوان دست‌خط در شهر‌های مریوان و سنندج به ترتیب روز‌های ۲۴ و ۲۶ مهر با حضور تعدادی از اساتید برتر کشور در این عرصه برپا می‌شود به همین منظور جمعی از این اساتید امروز چهارشنبه وارد سنندج شدند.

سیدرضا بنی‌رضی، از اساتید برتر خوشنویسی کشور در نشستی با خبرنگاران استان اظهار داشت: هر چیزی از جمله هنر بعد از احساس نیاز داشتن آن ایجاد می‌شود و تا زمانی که این نیاز وجود داشته باشد به حیات خود ادامه می‌دهد.

او اضافه کرد: وقتی نیاز بشر در ارتباط با هر هنری منتفع شود به طور طبیعی تضعیف می‌شود.

او افزود: در قرون گذشته قصیده‌سرایی بسیار رواج داشت چراکه یکی از نیاز‌های آن دوره‎ها به شمار می‌رفت و از قرن هفتم و هشتم این نیاز به شیوه‌های دیگری برآورده شد و همین منجر به کم رونق‌شدن قصیده‌سرایی شد.

این استاد خوشنویسی با اشاره به اینکه خوشنویسی برای انتقال کلام وحی از صدر اسلام ایجاد شد، گفت: بتدریج خط فارسی هم، چون نستعلیق و شکسته نستعلیق برای انتقال ادبیات بوجود آمد.

بنی‌رضی یادآور شد: با توجه به تغییرات و تکنولوژی‌های ایجاد شده طبیعی است که خوشنویسی سنتی که مضون محور بوده تضعیف شود.

او اظهار داشت: خوشنویسی سنتی بتدریج دارد کاربرد خود را از دست می‌دهد و این واقعیتی است که همه ما باید آنرا بپذیریم البته در این بین بی‌توجهی متولیان فرهنگی به این هنر هم در این اتفاق بی‌تاثیر نبوده است.

این استاد خوشنویسی افزود: در کشور‌های همسایه ایران نمایشگاه‌های هنری به ویژه خوشنویسی با حضور رئیس جمهور و دیگر مسئولان ارشد مملکت افتتاح می‌شود که بیانگر حمایت و پشتبیانی آن‌ها از این هنر است.

حفظ خوشنویسی مستلزم اختصاص یارانه است

بنی‌رضی اظهار داشت: برای حفظ و نشر خوشنویسی، حکومت باید یارانه به آن اختصاص دهد و از آن حمایت کند.

او با بیان اینکه نسبت به فضای خوشنویسی در حال حاضر احساس یاس می‌کنم، اضافه کرد: افراد نخبه واستعداد‌های برتر جامعه امروز جذب خوشنویسی نمی‌شوند و بیشتر افرادی که در هیچ هنری نتوانستند خود را نشان دهند وارد این عرصه می‌شوند.

این استاد خوشنویسی یادآور شد: هنوز قرآن ملی با خط ایرانی در کشوری که مهد هنر خوشنویسی است وجود ندارد و همچنان خط عثمان‌طه که جزو خطوط درجه سه است مورد استفاده قرار می‌‎گیرد.

جریان‌سازی در حوزه خط و خوشنویسی ایرانی

مدیر برنامه گروه دست‌خط هم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کار اجرایی این گروه از ۲ سال پیش آغاز شده است، اظهار داشت: گروه از چهار نفر شامل استاد غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، مجتبی ملک‌زاده و سید رضا بنی رضی تشکیل شده است.

محمدرضا جعفری افزود: استاد امیرخانی در خط نستعلیق، استاد شیرازی در کتیبه‌نویسی، استاد بنی رضی هم در خط شکسته، ثلث و نسخ ایرانی در کشور سرآمد هستند.

او با اشاره به اینکه نمایشگاه اساتید مطرح خوشنویسی کشور به طور دوره‌ای برپا می‌شود، گفت: نمایشگاه اساتید برتر خوشنویسی کشور تاکنون در استان‌های کرمان، شیراز، سمنان، قزوین و موزه بانک ملی ایران برپا شده است و از امروز هم درکردستان برپا می‌شود.

جعفری یادآور شد: برپایی این نمایشگاه‌ها می‌تواند منجر به بروز استعداد‌های خاص و جذب افرادی مستعد به خوشنویسی شود.

او اضافه کرد: ۱۸ اثر از استاد امیرخانی و ۱۵ اثر از دیگر اساتید برتر کشور انتخاب شده و در شهر‌های مریوان و سنندج به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیر برنامه گروه دست‌خط افزود: استاد امیرخانی امروز معیار و ملاک خوشنویسی معاصر ایران است و افراد زیادی پیرو سبک او هستند.

جعفری اظهار داشت: برپایی نمایشگاه دست خط در سراسر کشور جریان‌سازی در حوزه خط و خوشنویسی ایرانی است.

او یکی از برنامه‌های نمایشگاه‌های خوشنویسی برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با حضور اساتید صاحب سبک در این عرصه و علاقمندان است، یادآور شد: ۲۳ آبان هم نمایشگاه دست خط در شهرستان محلات استان مرکزی برپا می‌شود.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: یارانه ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.