سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

غافلگیری چندباره شهرداری تهران با بارش رحمت الهی/ هشدار رئیس قوه قضاییه به مدیران سهل‌انگار هم کارساز نشد


شهرداری تهران پس از تجربه بارش‌های نوروز امسال باز هم در مدیریت آب‌های سطحی دچار چالش جدی و غافلگیری شد.


به گزارش خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با آغاز فصل بارش‌ها شهرداری‌های مناطق تهران تمام امکانات فردی و لجستیکی خود را به کار گرفته‌اند تا امسال همانند سال‌های گذشته مدیریت شهری در فصل بارش‌ها با آبگرفتگی مسیل‌ها و سرریز شدن انهار غافلگیر نشود، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد غافلگیر شدن چندباره شهرداری تهران بعد از بارش رحمت الهی بود.

این غافلگیری هر سال مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کرده و می‌کند، آبگرفتگی‌های متعدد در نقاط مختلف تهران عبور و مرور شهروندان را مختل و ترافیک سنگین ایجاد می‌کند، به گونه‌ای که تمام محاسن بارش باران در پایتخت تحت الشعاع این موضوع قرار می‌گیرد.

همین موضوع سبب شد تا در ابتدای پاییز و زمانی که بارش‌ها هنوز آغاز نشده بود حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا به مدیران شهری هشدار دهد که نباید بارش رحمت الهی موجب بروز مشکلات برای شهروندان شود.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به طور جد به مدیریت شهری این تذکر را داد که هیچ‌گونه کوتاهی در امور خدمت رسانی به شهروندان در فصل بارش‌ها پذیرفته نیست و نباید زندگی شهروندان در فصل بارش‌ها دچار چالش جدی شود.

وی گفت: یک ماه از پاییز را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم خداوند پاییز و زمستان امسال را با بارش رحمت الهی قرار دهد. یادمان نرود در روز‌های پایانی سال گذشته و ابتدای امسال سیلاب‌هایی رخ داد که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد که بخشی از این مشکلات ناشی از ترک فعل مدیران و اقدامات لازم بود. در همین راستا رئیس قوه قضاییه به دستگاه‌های متولی گفتند که باید آخرین بار باشد که برکات الهی بر‌ای مردم مشکل ایجاد می‌کند.

اسماعیلی تصریح کرد: در مقام تذکر به مسئولان ذی ربط اعلام می‌کنم که با هدف پیشگیری از حوادث بازنگری در حوزه مسیل‌های رود‌ها و رفع تجاوزات حوزه رودخانه‌ها و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها در اسرع وقت اقدام کنند و وظایف خود را انجام دهند تا شاهد حوادث دیگری نباشیم.

آبگرفتگی به قدری شدید بود که اجازه نداد شهروندان از هوای دلچسب پاییزی و پاک (هنگام و بعد از بارش باران) لذت ببرند. سردار محمد رضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این ارتباط با اعلام وقوع آبگرفتگی در ۵ نقطه پایتخت، گفت: جاده قدیم تهران-کرج در محدوده پل کفش ملی در هر دو مسیر ترافیک سنگین گزارش شده و به دلیل آبگرفتگی عبور و مرور در این مسیر با کندی در حال انجام است.

سردار مهماندار افزود: در محور آزادگان مسیر جنوب به شمال و در باند کندرو ورودی جاده قدیم کرج آبگرفتگی رخ داده است و تردد در این محور به کندی انجام می‌شود.

وی با اشاره به آبگرفتگی در آزادراه تهران-کرج و در مسیر شرق به غرب ورودی آزادگان به سمت جنوب تصریح کرد: در بزرگراه آزادگان در مسیر شمال به جنوب و جنوب به شمال در محدوده زیر پل جاده مخصوص کرج نیز شاهد آبگرفتگی هستیم.

با این وجود اما تهران با آبگرفتگی‌های متعدد روبه رو شد و حتی در بعضی نقاط شهروندان برای عبور از خیابان‌ها تا زانو در آب رفتند. شهرداری مناطق ۲۲ گانه پایتخت برای مدیریت بارش‌ها و جلوگیری از آبگرفتگی انهار، مسیل‌ها و جوی‌ها در کنار آن‌که از شهروندان می‌خواهند با نریختن زباله داخل مسیر گذر آب یاری‌گر مدیریت شهری برای جلوگیری از آبگرفتگی مسیر‌ها باشند، شهرداری نیز نیرو‌های خدمات شهری را به صورت مقیم در مناطق حساس که پیش‌تر گزارش آبگرفتگی اعلام شده است اعزام می‌کند تا همزمان با شروع بارش‌ها آبگرفتگی معابر را به صورت دستی رفع کند.

حال پرسش اول این است که مدیریت شهری به جای به کارگیری نیروی انسانی و درخواست از شهروندان برای نریختن زباله در انهار و مسیل‌ها آیا نمی‌تواند نقاط حساس و آبگیر را با اصلاح هندسی ترمیم کند تا در آن مناطق آبگرفتگی رخ ندهد؟

 نکته دیگر این است که مدیریت شهری به گونه‌ای صحبت از غافل گیری می‌کند که گویا در چله تابستان بارش‌ها اتفاق افتاده و مدیریت شهری انتظار بارش در این بازه زمان را نداشته است.

  یکی از مسیر‌هایی که همواره در زمان بارش‌ها دچار آبگرفتگی می‌شود پل طبقاتی صدر در منطقه یک تهران است.

حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تمهیدات مدیریت شهری منطقه برای کنترل و کاهش آبگرفتگی سطح معابر با اشاره به انجام لایروبی‌های مستمر کانال‌ها و انهار گفت: با توجه به پیش بینی‌ها و اقدام‌های انجام شده از سوی مدیریت شهری منطقه (لایروبی کانال‌ها و مسیل‌ها)،  از زمان شروع بارش‌ها هیچ‌گونه گزارشی از آبگرفتگی در معابر این منطقه دریافت نشده است.

شهردار منطقه یک تهران با اشاره به نواحی ده گانه این منطقه گفت: ۶۴ نقطه حساس در منطقه یک تهران که امکان بروز آبگرفتگی در آن‌ها وجود دارد شناسایی شده است و در تمامی این نقاط نیروهای خدمات شهری مستقر شده‌اند تا در زمان شروع بارش‌ها با استفاده از ادوات و تجهیزات آبگرفتگی احتمالی برطرف شود.

موسوی ادامه داد: از زمان شروع بارش‌ها تا پایان روز دوشنبه، شهرداری منطقه با بکارگیری ۵۰۰ نفر از نیروی خدمات شهری تمام آبگرفتگی‌ها نقطه‌ای در سطح معابر منطقه را برطرف کرد.

وی با تأکید بر نقش شهروندان در جلوگیری از بروز آبگرفتگی در سطح معابر گفت:  از شهروندان درخواست می‌کنم تا از ریختن زباله در انهار پرهیز کنند، زیرا یکی از دلایل کاهش دبی انهار میزان زباله‌هایی است که در انهار، مسیل‌ها و رود دره‌ها ریخته می‌شود.

یک منبع آگاه در مدیریت شهری منطقه یک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت آب گرفتی پل صدر در زمان بارش‌ها گفت: متاسفانه زمانی که این پل ساخته شد، شبکه انتقال آب‌های سطحی برای آن پیش بینی نشد.

این منبع آگاه افزود: زمانی که حجم بارش‌ها افزایش پیدا می‌کند آب از لایه بالایی به بخش همکف پل صدر انتقال می‌یابد و آنگاه بخش همکف کشش انتقال حجم آب را ندارد و در این نقطه است که ما شاهد آبگرفتگی و آب ماندگی هستیم.

وی افزود: راهکاری برای جلوگیری از این آبگرفتگی وجود ندارد، زیرا نمی‌توان کار عمرانی در پل صدر انجام داد و آبگرفتگی نقطه‌ای پل صدر باید با استفاده از نیرو‌های انسانی برطرف شود.

منبع آگاه با تأکید بر اینکه باران رحمت الهی است، گفت: باید بپذیریم که شبکه انتقال آب برای دیروز و امروز نیست و تنها تاسف ما این است که انهار معابر پایتخت حجم آب ورودی بالا را ندارد.


بیشتر بخوانید: تمهیدات شهرداری تهران همزمان با آغاز بارش باران در پایتخت


یکی دیگر از معابری که همواره در فصل بارش‌ها در آن پدیده آبگرفتگی و آب ماندگی مشاهده می‌شود، میدان آزادی است که تا امروز شهرداری منطقه هیچ اقدام موثری در جهت رفع آب ماندگی این محدوده انجام نداده است.

علی مفاخریان شهرداری منطقه ۹ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت آبگرفتگی محدوده میدان آزادی با اشاره به اینکه آبگرفتگی محدوده میدان آزادی به دلیل حجم بارش‌هاست، گفت: در حال حاضر عوامل خدمات شهری منطقه ۹ تهران در محدوده میدان آزادی حضور دارند و با کمک نیروهای آتش‌نشانی با استفاده از پمپ در حال تخلیه آب از اطراف میدان آزادی هستند.

شهرداری منطقه ۹ تهران با تأکید بر اینکه میدان آزادی موقعیتی تشتکی دارد، ادامه داد: هنگام بارش باران، تمام آب‌های جاری از بزرگراه محمدعلی جناح از شمال به جنوب به میدان آزادی انتقال پیدا می‌کند و در گودی این میدان متوقف می‌شود.

مفاخریان افزود: در منطقه ۹ هیچ‌گونه مشکل لایروبی انهار وجود ندارد و مشکل آبگرفتگی معابر این منطقه (میدان آزادی) به دلیل پایین بودن سطح کشش کانال‌های زیرزمینی است که موجب بالازدگی و پس زدگی آب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی با شروع فصل بارش‌ها در میدان آزادی دچار آبگرفتگی خواهیم بود، گفت: در حال حاضر طرحی برای احداث کانال ضلع شمال به جنوب ارائه شده است و تا زمانی که این کانال احداث نشود، شاهد این آبگرفتگی هستیم.

نکته قابل تأمل این است، آیا مدیریت شهری برای جلوگیری از آبگرفتگی در مناطق حساس پایتخت چاره‌ای دیگری جز به کارگیری نیرو‌های خدمات شهری و درخواست از شهروندان برای همکاری با مدیریت شهری ندارد و نمی‌تواند بودجه‌ای برای اصلاح هندسی برخی از معابر پایتخت برای جلوگیری از آبگرفتگی اختصاص دهد؟

صفا صبوری دیلمی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح علل آبگرفتگی میدان آزادی با اشاره به اینکه میدان آزادی در طراحی اشکال دارد، گفت: از گذشته برای هدایت میزان آب ناشی از بارش‌های فصلی که از بلوار محمد علی جناح وارد میدان آزادی می‌شد فکری نشده است.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران افزود: طراحی جدید میدان آزادی در دستور کار است و با به سرانجام رسیدن آن در سال آینده ما در این محدوده (میدان آزادی ) دیگر شاهد آبگرفتگی نخواهیم بود.

صبوری دیلمی ادامه داد: شیب میدان آزادی به گونه است که آب‌های ناشی از بارندگی به سمت مرکز میدان هدایت می‌شود و از آن‌جا وارد انهار دیگر می‌شود و این شکل هدایت آب اگر با حجم زیادی انجام شود، پس زدگی و جاری شدن آن‌ها به خیابان  را شاهد خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد که با طراحی جدید میدان آزادی شیب زمین به گونه‌ای تغییر کند که آب‌های جاری از میدان آزادی خارج شود.

اصغر عطایی مدیر کل امور خدمات شهری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح آبگرفتگی معابر پایتخت که با شروع بارش‌ها در برخی از مناطق گزارش شده است با اشاره به حجم بالای بارش‌ها گفت: کمتر شاهد هستیم ظرف مدت ۳ تا ۴ روز این حجم از بارش‌ در پایتخت رخ دهد و نکته قابل تأمل این است که آمارها نشان می‌دهد میانگین بارش‌ها در تهران  تنها در مدت یک ساعت تا ۲۰ میلیمتر بوده است.

مدیر کل امور خدمات شهری شهرداری تهران تصریح کرد: ما اگر به آمار مناطقی که در آنجا سیل رخ داده است نگاه کنیم مشاهده خواهیم کرد که میزان بارش ۳۰ میلیمتری منجر به وقوع سیل شده است.

عطایی تأکید کرد: این آمار  نشان می‌دهد میزان بارش  ۲۰ میلیمتری ظرف مدت یک ساعت در تهران آمار بالایی است.

عطایی با اشاره به آبگرفتگی در برخی از نقاط پایتخت گفت: آبگرفتگی و آب ماندگی در برخی از نقاط پایتخت را قبول دارم و باید به این نکته توجه داشت که حل مشکل آبگرفتگی برخی از معابر نیاز به فعالیت عمرانی دارد و برای اصلاح هندسی باید برخی از فعالیت‌های عمرانی اساسی باشد.

وی با اشاره به مناطقی مانند میدان آزادی، اتوبان امام علی (ع) و آزادگان گفت: مناطق ذکر شده از جمله مناطقی هستند که باید برای حل مشکل آبگرفتگی آن‌ها فعالیت‌های عمرانی انجام شود و باید به این نکته نیز اشاره کرد برای حل مشکل آبگرفتگی منطقه‌ای مانند میدان آزادی  چند نوبت مناقصه برگزار شد که برای آن مشتری پیدا نشد که امروز شهردار به همراه معاونان خود در مرکز کنترل ترافیک حاضر شدند و از وضعیت ترافیکی در بارش صبح امروز گزارش دریافت کردند.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به بازدید صبح امروز پیروز حناچی شهردارتهران از مرکز کنترل ترافیک پایتخت گفت: شهردار تهران همزمان با شروع بارش‌ها به همراه معاونان خود در مرکز کنترل ترافیک حاضر شد و از نزدیک شاهد حجم ترافیک معابر پایتخت بود.

عطایی در واکنش به گفته برخی از شهرداران مناطق که اعلام می‌کنند ما با شروع بارش‌ها غافلگیر می‌شویم و علت آبگرفتگی غافلگیری است، گفت: من این صحبت شهرداران برخی از مناطق را قبول ندارم  و بروز هر گونه آبگرفتگی نشان از ناهماهنگی بین دستگاه‌های مدیریتی در حوزه خدمات شهری است.

وی با اشاره به انهار عرضی موجود در پایتخت گرفت: ما در پایتخت بیش از ۱۰ کیلومتر نهر عرضی داریم که روزانه نزدیک به یک هزار تن لجن از این شبکه‌های فرعی خارج می‌شود که حجم زیادی از این لجن‌ها مربوط به فعالیت برخی از اصناف است.

مدیر کل امور خدمات شهری شهرداری تهران تصریح کرد: مسیل‌ها و انهار در پایتخت پاکسازی شده است، اما باید توجه کنیم که حجم بارش ۱۶ میلیمتری ظرف مدت یک ساعت حجم بالایی است که منجر به بروز آبگرفتگی در برخی از معابر پایتخت  می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
کوچکیان
۱۲:۵۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
من خودم بارها دیدم کارگران زحمت کش شهرداری هنگام جارو زدن همه اشغالهارو هنگام جارو کشی بسمت جوی اب هدایت میکنن یکبار هم دیدم سمت پارک وی برگها رو ی اکیپ شهرداری جارو میکنه میریزه تو جوب پایین تر سمت ونک ی اکیپ مسیرهای گرفته شده رو دارن تمیز میکنن و آشغالها رو میکشن بیرون که یاد کارتون پت و مت افتادم
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
قبل از فصل باران باید خروجی اب را از زباله پاک میکردند .ملت هم مقصرند .چرا زباله پرتاب میکنید .شما ها که از تمیزی کشورهای دیگه میگویید .چرا خودتون رعایت نمیکنید .بعد مشکل سیلاب برایتون بوجود میاید .زمین خدا را کیثف نکنید .اگر ایمان دارید !!!؟؟؟؟
ارمین
۲۲:۱۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
انهار یعنی چی!
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
ایرانیان ساعتها نطق در مورد تمیزی کشورهای دیگه میکنند و بعد وقتی به خودشون میرسه .رعایت نمیکنند .مردم ان کشورها زباله در خیابان .جاده .دریا جنگل پرتاب نمیکنند .چونکه میفهمند دودش در چشم خودشون میره .باعث جمع شدن پشه و سرایت بیماری میشه .
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
چنان مجازاتشان کنید که نمونه اش در تاریخ خلقت وجود نداشته باشد
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
بعد از کرباسچی فقط یه شهردار درست و درمون داشتیم اونم عزلش کردن!!!! الان فی الواقع شهرداری تعطیله!!!
محمدی
۱۹:۲۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
آقای رئیسی اینا کی به فکر مردمند باید حتما مجازات بشن ما در لرستان ازترس بارندگی وسیل خوابمان نمی برد وهیچ لایروبی هم انجام ندادند
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
قوه قضاییه زمان شهردار اسبق که نمایشگاه کتاب شهر آفتاب رو آب برداشت،زمانی که آب کانال اومد توی متروی صادقیه،زمانی که تونل توحید نشت آب داشت.....اینجور موقع ها هشدارش نمیومد؟
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
اون زمان رئیس قوه قصاییه شخص دیگری بودند
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
خدایی بعضی از مدیران شهری کلا تو خواب هستند باید تنبیه بشن فک کنم اگه یه روز کامل بارون بیاد همه غرق بشیم سمت باغستان شهریار انگار سیل میومد آنقدر شدت آب تو خیابان زیاد بود
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
مشکل اینا تغییر نام خیابونهاست نه آبگرفتگی معابر
متین
۱۵:۵۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
این مشکلات همیشه هست و متاسفانه شهرداری کاری انجام نمی دهد