سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از موتور‌های بومی/ ۲

اوج گرفتن جنگنده‌های بومی با موتور ملی اوج + تصاویر و فیلم

ایران که روزی دانش ساخت بسیاری تسلیحات پیشرفته را بدست آورده بود، امروز توانسته فناوری ساخت موتورهای توربوجت را بومی کند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در بحث قدرت نظامی این روز‌ها جمهوری اسلامی ایران یکی از ابرقدرت‌های منطقه و حتی جهان شده و در زمینه ساخت تجهیزات به چنان پیشرفتی رسیده که تمام قدرت‌های جهان از این قدرت بازدارنده در هراس هستند.
 
ایران که روزی با تکیه بر غرب و با سلاح‌های آن‌ها پنجمین ارتش جهان بود، پس از سال ۵۷ تا جایی تحت فشار قرار گرفت که حتی نمی‌توانست سیم خار دارد وارد کند و کشور با یک تهدید جدی رو‌به‌رو شد، اما از آنجایی که ملت و نیرو‌های مسلح ایران اسلامی همواره مرد روز‌های سخت هستند، این تهدید را به فرصت تبدیل کردند.
 
 
در آن زمان نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران توانستند بسیاری از دانش‌های تولید جنگ‌افزار‌ها را بومی کنند، اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ایران با چنان سرعتی پیش برود که امروز در لبه تکنولوژی حرکت کند و انواع تسلیحات مدرن مانند انواع پهپادها، جنگنده‌ها و سایر ادوات را بسازد، جوانان ایران امروز حتی بیشتر پیش رفته و در زمینه ساخته زیرساخت‌های مورد نیاز یک سلاح مانند ساخت موتور مورد نیاز پرنده‌ها و شناور‌های زیرسطحی هم ورود پیدا کرده‌اند.

ورود ایران به باشگاه ساخت موتور 

جمهوری اسلامی که مدت‌ها بود در زمینه ساخت انواع پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین وارد صحنه شده بود نیاز داشت تا در زمینه ساخت موتور‌های آن‌ها هم اقدامی را انجام دهد، در نتیجه این موضوع را در دستور کار قرار گرفت و در مدت زمان کوتاهی نتیجه‌های بسیار خوبی بدست پیدا آمد.
 
 
جوانان جمهوری اسلامی ایران توانستند در ابتدای راه، موتور توربوجت را برای جنگنده‌های طراحی کنند؛ ساخت موتور‌های هوایی دانش بالایی را می‌طلبد و نیازمند محاسبات دقیقی است که این محاسبات به صورت نظری با بهره گیری از پیشرفته‌ترین رایانه‌های موجود در جهان و متخصصان به نام صورت گرفته و نتیجه آن به صورت عملی نخست بر روی سکو‌های تست موتور و سپس بهره‌برداری بر روی هواگرد خود را نشان خواهد داد، لذا تولید هر نمونه جدید از آن، زمان زیادی را می‌خواهد چرا که کوچک‌ترین اشتباه نیز می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر همانند انهدام موتور و در نهایت هواپیما شود.
 
جمهوری اسلامی ایران که از مدت‌ها در زمینه ساخت هواپیما‌ها ورود پیدا کرده بود حال برای توسعه صنعت هوایی خود دست به کار شد و کار طراحی موتور هواپیما را در دستور کار خودش قرار داد تا این که توانست اولین موتور توربوجت خود را طراحی و بسازد؛ موتوری که قادر بود هم در موتور‌های جنگنده‌های موجود ایران قرار گیرد و هم می‌توانست قلب جنگنده‌های ایرانی، چون قاهر و کوثر باشد.
 
 
در زمینه ساخت موتور هواپیما اظهارنظر‌های فراوانی در کشور وجود داشت، اما سردار دهقان وزیر سابق دفاع در این باره گفت: گلوگاه ما در حوزه هوایی، موتور‌های هواپیما بود که توانستیم آن را بسازیم و در گام بعدی بناست موتور توربوجت سنگین را در کشور بسازیم، چراکه همه زیرساخت‌ها برای این کار فراهم است و اگر این امر صورت بگیرد، توان طراحی و تولید هرنوع جنگنده‌ای را به دست خواهیم آورد، این موضوع افق‌های بیشتری را در مقابل جمهوری اسلامی ایران باز کرد.

اما این آخرین باری نبود که جوانان کشور با تکیه بر دانش داخلی برای تجهیزات بومی موتور ساخته بودند، پیش‌تر هم متخصصان ایران اسلامی موتور‌های BLDC را برای ادوات کشور بومی‌سازی کرده بودند.
 
در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی موتور BLDC پرداختیم که نوعی از موتور‌های سنکرون هستند، این موضوع به این معنی است که میدان مغناطیسی در روتور و استاتور با یک فرکانس ایجاد می­ شوند. انواع الکترو موتور DC بدون جاروبک دارای لغزش به آن مفهومی که در موتور‌های القایی وجود دارد، نمی ­باشند. موتور‌های BLDC در انواع تکفاز، دو فاز و سه فاز وجود دارند. این موتور در صنایع دفاع کشورمان بومی سازی شده و به تولید انبوه رسیده است.
 
موتور BLDC
 
دومین گزارش هم از این مجموعه به بررسی موتور ملی اوج می پردازد که در ادامه متن حاصل از آن را مطالعه می‌کنید.
 

موتور ملی اوج

این موتور یکی از انواع موتور‌های توربوجت ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است که ۳۱ مرداد سال ۹۵ و همزمان با روز صنعت دفاعی در حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و جمعی از مدیران ارشد، دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع رونمایی شد. در این مراسم، موتور توربوجت رونمایی شده اوج نام گرفت.

سردار دهقان درباره این موتور گفت که این محصول یکی از پیچیده‌ترین محصولات هوایی است که بدون هیچگونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانشی و چه در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری طراحی و ساخته شده است.  

مشخصات فنی

هواپیما‌های با وزن ۱۰ تن که موتور اوج بر روی آن‌ها نصب می‌شود می‌توانند تا ارتفای ۵۰ هزارپایی اوج بگیرند. این موتور با دارابودن بیش از ۱۴ هزار قطعه  یکی ازپیشرفته‌ترین موتور‌های سطح جهان است که ساخت آن ایران را در زمره ۸ کشور پیشرفته در زمینه ساخت موتور قرار می‌دهد. موتور اوج در حالت خشک (بدون پس سوز)  ۳۵۰۰ پوند رانش ایجاد می‌کند.

مراحل ساخت موتور ملی اوج

پره‌های این موتور با فناوری ریخته گری دقیق در خلاء ساخته شده که امروزه یکی از دقیق‌ترین فناوری‌های ریخته گری و تراشکاری در دنیاست که با بومی سازی سوپر آلیاژ‌های خاص صنعت هوایی طراحی و ساخته شد.

دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسک‌های توربین، اسپول‌های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی میسر شده که این مورد درباره موتور ملی اوج نیز صدق می‌کند.

پرواز جت آموزشی یاسین 

اوج؛ قلب تپنده یاسین و کوثر

موتور ملی اوج در جنگنده‌های ساخت  صنایع دفاعی کشورمان مانند جت کوثر و جت آموزشی یاسین نیز به کار رفته و به نظر می‌رسد تا مجموعه صنایع دفاعی کشورمان از این موتور بومی در دیگر جنگنده‌های ساخت داخل که در دست طراحی و ساخت است هم بهره ببرند.

پرواز جت جنگنده بومی کوثر

موتور اوج؛ صادراتی مطمئن برای صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران

یکی از جوانبی که همواره باید در تمامی تولیدات بومی و داخل مورد توجه قرارداد، افزایش کیفیت این محصولات برای صادرات به خارج از کشور است که باید در این راه به کشور‌های توسعه نیافته و یا اغلب کشور‌های کمتر توسعه یافته و در حال توسعه توجه کرد چراکه این کشور‌ها به دلیل عدم دارابودن منابع کافی مالی و برخی اوقات هم تحریم بودن از سوی آمریکا و یا کشور‌های اروپایی بازار‌های هدف خوبی برای همه محصولات ساخت کشورمان به خصوص محصولات دفاعی هستند.

بازدید رئیس جمهور از خط تولید جنگنده کوثر و موتور ملی اوج

در زمینه ساخت موتور‌های هواپیما و سایر تسلیحات نیز بدین گونه است و باید با توجه به پایین‌تر بودن قیمت این محصولات و همچنین نیاز به بازار‌های برخی کشور‌های آفریقایی و یا جنوب شرق آسیا می‌توان از محصولاتی مانند موتور ملی اوج برای صادرات به این بازار‌ها استفاده کرد.

موتور اوج در رسانه های خارجی

پایگاه خبری Defence Pk در گزارشی به بررسی موتور ملی اوج و سایر ویژگی‌های آن پرداخت.

همچنین پایگاه خبری The Iran Project هم در گزارش‌هایی جداگانه رونمایی و ویژگی‌های آن را مورد تحلیل و بررسی قرارداد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
اینکه الان دارن میسازند دیکه جای هیچگونه تردید نیست قول میدهم چند سال دیگر بگویند بهترین جنگند ایرانیه
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
من در مسائل علمی و فناوری به اندازه سر سوزن سپاه و ارتش و وزارت دفاع رو قبول ندارم.ولی نخبه های ایران میتونن کاری بکنن و تجهیزات پیشرفته بسازن ولی زیر ساخت در کشور وجود نداره
ناشناس
۰۳:۰۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
موتوریکه درفیلم روشن بود موتور اف 15 ایگله .نه اوج ایرانی.
حسین
۱۵:۰۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
به خدا اگه این صدای موتور مال این فیلم باشه . این صدا صدای پرواز جته تا این موتور !!!!!!
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
موتور جت هم بسازید ما نمیگیم بسازید یکم به فکر مردم باشین نان ملی بسازین
مهدی
۱۳:۱۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
باید باور کنیم موشک و موتور هواپیما میتونیم بسازیم اما قادر به طراحی و ساخن یک خودروی بروز نیستیم؟؟؟؟یا حداقل قادر نیستیم یک بدنه جدید برای پراید طراحی کنیم؟؟یا مثلا قادر نیستیم یک موتور خودرو کاملا ایرانی طراحی کنیم؟؟؟
کیان
۱۳:۱۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
خدا قوت و ماشاالله. برای ایران خودرو و سایپا هم چند تا موتور و گیربکس به روز و مدرن مانند تویوتا درست کنید از شر این خودرو هاب بیکیفیت و گران و خطرناک راحت شویم تا خدمت واقعی به مردم شده باشد ان شاالله.
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
استارت این پروژه از زمان خلبان شهید ستاری کلید خورده زمان دولت آقای احمدی نژاد هم تکمیل شده ولی افتتاحش رو دولت روحانی میکنه
حسین
۱۲:۵۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
سلام
نمیشه موتور پراید هم تولید کنند تا سالی هزاران کشته ندیم
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
تا اقتصاد قوی نداشته باشیم به درد نمیخوره
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
ان شاالله اقتصاد قوی میشه
م
۱۲:۱۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
درود بر ایران و ایرانی . زنده باد سپاه . ارتش . بسیج .
کیانا
۱۱:۱۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
وزیر که گفت شمال استان ینی سیستان وصل شده ..هنوز که خبری نیست وزیر ینی اطلاعات نداره درباره وضع نت ؟؟؟؟؟هنوز قطهههههههههههه
ابوالفضل
۱۱:۱۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
اقا نت سیستان بلوچستان امروز یازدهم هنوووووز قطه. جانه ما کی وصل میشه اخه؟؟؟
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
مشکل اینجاست که مردم سیستان الان نتشون وصل بود.
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
یکی جواب بد اینترنت سیستان بلوچستان رو وصل کنید
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
چرا عملیاتی نمیشه پس ؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
اینترنت سیستان بلوچستان رو وصل کنید
مهدی
۱۳:۲۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
جالبه کسی که به وصل شدن اینترنت رای منفی میده
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
درعجبم موتور هواپیمامیسازیم بعد قطعات پرایدنداریم بدیم دست مردم کدوم باورکنیم بنظرشما؟
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
قطعات نطامی ربطی به تجاری نداره
روسیه بهترین تجهیزان نظامی را میسازد و اصلا در تولید تجاری منجمله اتومبیل موفق نیست
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
موتور پراید دود میکنه
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
یه فکری هم بحال موتور پراید کنید !!
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
لطفا به موتور 206 هم فکر کنید سال 96 خریدم همش اشغاله خسته شدم بسکی همه قطعاتش رو اجباری عوض کردم
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
نت سیستان و وصل کنید دیگه! اهههههه
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
ان شاالله وصلهههههه
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
یارانه معیشتی ک میدین؟ماتوسوخت موتورسیکلت موندیم
حمید
۱۰:۱۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
زنده بادایران.
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
نت سیستان و بلوچستان « ایران »رو با جدید پیگیری کنید
هنوزم قطعه
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
ان شاالله پیگیری میکنیم
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
ساخت موتورهای سنگین توربو جت و توربوفن یک گام تا بی نیازی کامل در صنعت موتورهای هوایی است و کشورمان برای همیشه به این دانشها مجهز و مسلح خواهد ماند.
موفق و پیروزمندانه به خودکفایی باشید.
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
این جنگ افزار ها در جای خود بسیار خوب و ستودنی است و باید دست مریضاد گفت به دانشمندان نظامی کشورمان . اما اگر از جنگ نرم غاقل باشیم بعنوان مثال همین بوی نامطبوی تهران و سایر شهرهای بزرگ که بسیار مشکوک به نظر میرسد می تواند فرضیه نوعی حمله میکروبی باشد و به مرور مردم را آلوده و درگیر کند در این صورت این جنگ افزار ها بلااستفاده و کابردی نخواهند داشت .
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
بوی نامطبوی تهران جنگ نرمه
ایرانی
۰۹:۲۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
اینترنت سیستان و بلوچستان چی شد .خدا یا حق ما خودت از اینا بگیر زاهدان ۹:۲۲
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
پوزه مافیای خودروساز های داخلی را بزنید و وارد عرصه تولید خودرو شوید . بسم الله .
بلبل
۰۷:۴۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
سلام نظرتون درمورد ساخت تور فرامغناطیسی برای جنگنده ها دشمن چیه .....بنظر جالب باشه ....امتحانش ضرر نداره
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
چشم
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
به دادخودروسازي كشوربرسيدومردم رو از اين فرغون سازها نجات بديد.
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
ان شاالله