سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردوغان: از سوریه خارج شوید اگر مرز مشترکی با آن ندارید

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد کشور‌هایی که حرص منابع سوریه را دارند و به دنبال تاراج آن‌ها هستند باید از این کشور خارج شوند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در نشست ناتو به انگلیس سفر کرده است امروز با حضور در جلسه انجمن مسلمانان و شهروندان ترک مقیم انگلیس ضمن شکایت از اینکه اتحادیه اروپا بر قول‌های خود در قبال آنکارا پایبند نبوده است، اعلام کرد: «ترکیه هیچ طمعی به حاکمیت ارضی سوریه ندارد.»

او گفت: افراد حریصی که فکر می‌کردند می‌توانند ترکیه را تادیب کنند، زمانی که در رسیدن به اهداف خود شکست خوردند، ناامید شدند و آتشی که می‌خواستند روشن کنند دامن خودشان را گرفته است. آن‌ها باید از سوریه خارج شوند؛ اسلام یک دین صلح است و هرگز نمی‌توان کلام اسلام را به عنوان یک صفت در کنار تروریسم قرار دهد.

او افزود: همه می‌خواهند ترکیه را برای حضور نظامی در سوریه سرزنش کنند، اما اول به ما بگویند آیا مرز مشترکی با سوریه دارید؟ قطعا نه! پس اینجا هزاران کیلومتر دورتر [از کشورتان] چیکار می‌کنید؟ در حالی که ما مرز مشترکی با سوریه داریم و تا زمانی که منطقه از تروریست‌هایی که ترکیه را تهدید می‌کنند [منظور پ. ک. ک و شاخه‌های آن است که از نظر ترکیه تروریستی هستند] و تروریست‌های داعش که سربازان ما را با خمپاره و موشک هدف قرار می‌دهند، پاک نشود، ایستادگی خواهیم کرد.

اردوغان با تاکید بر اینکه ارتش ترکیه تا حذف کامل تروریست‌ها در سوریه باقی می‌ماند، اظهار کرد کشور‌هایی که حرص [دارایی‌های سوریه] دارند باید از این کشور خارج شوند.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه آنکارا یک سیاست خارجی مستقل دارد، مدعی شد عملیات نظامی که در سوریه انجام شده است برای حفظ امنیت خود بوده و برای آن به اجازه دولت‌های اروپایی و غربی نیاز ندارد.

اردوغان در انتهای اظهاراتش با اشاره به اینکه هیچ کشوری در جهان به اندازه ترکیه میزبان پناهجویان نیست، گفت: نزدیک به ۴ میلیون پناهجو در ترکیه هستند که ما به همه آن‌ها بدون هیچ تبعیضی کمک می‌کنیم. اما اتحادیه اروپا در این زمینه چه کرده است. ما ۳۰ میلیارد دلار هزینه کردیم، ولی اتحادیه اروپا وعده ۶ میلیارد یورویی خود را عملی نکرد. صلیب سرخ جهانی هم تاکنون ۳ میلیارد یورو تامین کرده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.