سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری یک پیک نیک در میدان جنگ!

زری اماد گفت: پیام نمایشنامه «پیک نیک در میدان جنگ» این است که تا زمانی که می‌توان در صلح و دوستی به سر برد چرا باید جنگ و دشمنی باشد؟

زری اماد کارگردان نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» درباره اجرای این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» نوشته فرناندو آرابال و ترجمه استاد داریوش مودبیان، یک تراژدی کمدی است که در فضای جنگ شکلی رئالیستی به خود می‌گیرد. این اثر از مکتب ابزورد برخواسته است که به نقد ساختار قدرت در حکومت می‌پردازد.

وی افزود: پدر و مادر سربازی به نام زاپو تصمیم می‌گیرند روز یکشنبه پیک‌نیک را در میدان جنگ به همراه پسرشان برگزار کنند. آن‌ها با هر زحمتی خود را به منطقه جنگ می‌رسانند و وسایل پیک نیک خود را پهن و از خاطرات قدیمی خودشان با پسرشان صحبت و لحظات خوبی را رقم می‌زنند.

اماد با اشاره به اینکه شخصیت‌ها در جریان نمایش متوجه می‌شوند که تمام این دشمنی‌ها با دلایل واهی و صرفا بر اساس گفته فرماندهان جنگ طلب ایجاد شده است، بیان کرد: این آگاهی فاجعه نهایی را شکل می‌دهد و همه آن‌ها کشته می‌شوند تا سربازان صلیب سرخی که مدام به دنبال زخمی‌ها و جنازه‌ها هستند، بیکار نمانند. این نمایشنامه اثری در ظاهر سهل و ممتنع، ولی به شدت پیچیده است. با وجود اینکه حدود شصت سال از نگارش آن می‌گذرد، اما همچنان برای مخاطب طرح مسئله می‌کند.

کارگردان نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» با اشاره به اینکه نمایشنامه ماهیت انسانی را به چالش می‌کشد، گفت: پیام این نمایشنامه این است که تا زمانی که می‌توان در صلح و دوستی سر برد چرا جنگ و دشمنی؟ شاید این اثر بنا به زمان زندگی آرابال و شرایط کشور او نوشته شده باشد، اما حرف و ایده آن، مکان و زمان نمی‌شناسد. 

او ادامه داد:ازموقع تولد یا در زمان حال هیچ انسانی برای دشمنی و جنگیدن متولد نمی‌شود، اما این اتفاق در دنیا بنا بر خواسته دولت‌ها و قدرت‌ها شکل می‌گیرد و انسان‌های بسیاری یکدیگر را می‌کشند بدون اینکه طرف مقابل خود را بشناسند. این سوال را هر انسانی باید از خود بپرسد که چرا جنگ و کشتن دیگران؟ چرا بستن چشم ها بر انسانیت آدم ها؟

اماد درباره استقبال مخاطبان از نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» گفت:این نمایش را در سالن تازه تاسیس استاد جوانمرد خانه تئاتر به اجرا بردیم و افتتاحیه این سالن با نمایش ما آغاز شد. تقریبا بسیاری از دوستان و هنرمندان با ساختمان جدید خانه تئاتر بیگانه هستند، اما تماشاگرانی نیز داریم که برای سومین بار برای تماشای نمایش نشسته اند. زیرا این نمایش طنز موقعیت دارد و هیچ تماشاگری پوچ و خالی از سالن نمایش بیرون نمی‌رود اما در مجموع از میزان استقبال مخاطبان از نمایش رضایتی ندارم البته در این زمان حال همه تماشاخانه ها خوب نیست.

کارگردان نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» با اشاره به اینکه این برای من افتخار بزرگی بود تا اولین اجرا را در سالن استاد جوانمرد به اجرا ببرم, ادامه داد: به هر حال بسیاری از گروه‌های نمایشی دوست داشتند در سالن تازه تاسیس خانه تئاتر اجرا بروند، اما خانه تئاتر سخت گیری‌هایی برای اجرای اولین نمایش در سالن استاد جوانمرد داشت که سبب شد تا بسیاری از کار‌ها مورد پذیرش نباشد و نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» از میان ۱۸۰ اثر انتخاب شود. این نمایش دو بازبینی برای سالن استاد جوانمرد و بازیبنی هایی برای خانه تئاتر و یک بازیبنی برای شورای نظارت داشت .

اماد درخصوص انتخاب بازیگران نمایش اظهار کرد: انتخاب بازیگر بدترین قسمت برای یک کار تولیدی است یعنی زمانی که به انتخاب بازیگران می‌رسین شرایط بحرانی را می‌گذرانیم، زیرا بازیگران مطرح زمانی برای اجرا ندارند و یا دستمزد‌های بسیار بالا و غیر قابل باور را مطرح می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا بسیار سخته به انتخاب نهایی برسیم. با توجه به اینکه نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» شخصیت‌هایی را نیاز داشت که برای خود نمایش و بازیگر باشند یعنی افراد آماتور نمی‌توانستند ایفای نقش کنند.

وی افزود: انتخاب من هنرمندان تئاتری بود و خوشبختانه از انتخاب بازیگران خود بسیار راضی هستم. من در نمایش نقش خانم تپان را بازی می کنم. این شخصیت عجیب نیست اما طنز مورد نظر در این شخصیت ها کاملا ایجاد شده است و خوشبختانه تماشاگران شخصیت پدر و مادر این نمایش را دوست دارند.

اماد درباره کارهای آتی خود گفت:  نمایشنامه «پیک نیک در میدان جنگ» را ده سال پیش خوانده بودم و اجرای آن همیشه یکی از خواسته های من بوده است ولی احساس می کردم باید تجربه کافی کسب کنم . اما نمایشنامه بعدی را باید طوری انتخاب کنم که بیشتر از نمایشنامه «پیک نیک در میدان جنگ» دوست داشته باشم. امیدوارم روزی در جهان به جایگاهی برسیم که هیچ چرایی وجود نداشته باشد , فقط عشق و هوای پاک باشد چیزی که در دنیا وجود ندارد.

در خلاصه نمایش آمده است: پدر و مادر سربازی به نام زاپو تصمیم می‌گیرند روز یکشنبه پیک‌نیک را در میدان جنگ به همراه پسرشان برگزار کنند...
کامبیز امینی، شهروز دل افکار، محمد زوار بی‌ریا، رضا جهانگیری، صالح لواسانی و زری اماد بازیگران نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» هستند.

گفتنی است نمایش «پیک نیک در میدان جنگ»  تا تاریخ ۲۷ آذر ماه هر شب ساعت ۱۹ در سالن جوانمرد خانه تئاتر به اجرا می‌پردازد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.