سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانش آموزان پژوهشگر در جستجوى ارزش پذيری

گفتگو با دانش‌آموزان پژوهشگری که با وجود سن پایین، ایده‌های بزرگی داشتند اما به گفته خودشان به اندازه کافی حمایت نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از دغدغه کنکور، بزرگترین چالش دوران تحصیلى دانش آموزان؛ نبود توجه کافی به ایده هایشان است. ایده‌هایی که به گفته آنها حداکثر به عنوان پژوهش، پایش به دفتر مدیریت مدرسه کشیده می‌شود، اما عاقبتی جز چک نویس شدن و برگه باطله بودن ندارد. البته برخی دانش آموزان معتقدند که به ایده‌ها و پژوهش هایشان در منطقه توجه می‌شود و اگر خوش شانس باشند یک جایزه نصیبشان می‌شود.

 با سه دانش آموز که یکی از آن‌ها به تازگی وارد دانشگاه شده، گفتگویی داشتیم. دانش آموزانی که برخلاف سن کم و باوجود مشکلات عدیده در مسیر پژوهشی شان، بی‌درنگ و با انگیزه به دنبال رویا‌های خود رفتند و هر یک قدمی به بزرگی توانایی خود برداشتند.
 
علی مقدم، دانش آموز سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش در خصوص پژوهش خود، اظهار کرد: در بیشتر مدارس ما در شهر زاهدان و حتى در سیستان و بلوچستان آزمایشگاهى براى انجام کارهاى علمى و عملى وجود ندارد.
 
او افزود: فهم عمیق مطالب دروس مدرسه در هر مقطعى براى دانش آموزان شهر ما بسیار مشکل بود.
 
این دانش آموز ادامه داد: براى این کار من از سیستمى به نام AR استفاده کردم تا تمام دانش آموزان در نقاط مختلف کشور بتوانند این آموزش‌ها را به صورت سه بُعدى در جهات مختلف ببینند.
 
مقدم گفت: قصد دارم برنامه VR هم به آن اضافه کنم که این برنامه را پیشرفته‌تر کنم. این برنامه کاملا ایرانى است و تمام دانش آموزان می‌توانند آن را از مراکز خرید برنامه هاى اینترنتى ایرانى دانلود و... استفاه کنند.

این دانش آموز در خصوص نحوه استفاده از این برنامه بیان کرد: یک منوى فارسى دارد و دانش آموز بعد از انتخاب مقطع تحصیلى خود می‌تواند فصل درس مورد نظر خود را بیابد.

او ادامه داد: جذابیت تصاویر، گویایى مطالب و جامع بودن آن باعث می‌شود دانش آموز ارتباط خوبى با مطلب درسى مورد نظرش برقرار کند و شاید این برنامه حتى ذره‌اى از نیاز او را در عوضِ نداشتن شرایط آموزشى کافى، برطرف کند.

 

اوژن دلیلى، دانشجوى ترم اول کامپیوتر دانشگاه سراسرى گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش درباره پژوهش خود اظهار کرد: برنامه اندروید و آى او اسى طراحى کردم با عنوان مترجم دو طرفه ناشنوایان که قادر به برقرارى راه ارتباطى ناشنوایان و انسان‌هاى عادى است.

او در خصوص نوع کاربرد این برنامه بیان کرد: فردى که صوت عادى دارد، با ضبط کردن صداى خود در این برنامه، صوت خود را به صورت زبان اشاره به مخاطب ناشنواى خود می‌رساند و صوت ناواضح ناشنوایان به واسطه این برنامه تبدیل به صوت عادى می‌شود.
 
این دانش آموز ایده پرداز گفت: در دنیا این اولین طرحى است که در این زمینه ارائه می‌شود. این طرح را ما ثبت بین المللى کرده ایم و مدال هاى متعددى دریافت کردیم.
 

دلیلی افزود: متاسفانه در ایران، حمایت نشدیم و نمی‌دانیم براى فروش این محصول چه اقدامی کنیم که مورد توجه قرار بگیریم.
 
این دانشجوى رشته نرم افزار با اشاره به اینکه در حوزه توانبخشى و ناشنوایان زیاد کار نشده است، تصریح کرد: تصمیم دارم براى کمک به این قشر، فعالیت هاى علمى بیشترى انجام دهم.
ملینا اخلاقى، دانش آموز سمنانى در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش  اظهار کرد: ما خاصیت ضد باکترى گیاه دارچین، آویشن کوهى و چاى سیاه را بر روى دو باکترى که از آکنه، مخاط بینى و لوزه گرفته بودیم، بررسى کردیم.


او ادامه داد: محیط کشت مخصوص آن‌ها را ساختیم و باکترى ها را بر روى آن کشت دادیم و بعد آن قطر رشدشان را بررسى کردیم. تحقیقات مشابه ماهم وجود داشت، اما یا نوع گیاهانشان متفاوت بود یا از باکترى‌هاى دیگر استفاده کرده بودند.

او افزود: ما این پژوهش را انجام دادیم تا از مواد دارویى شیمیایى کمترى استفاده کنیم و به سمت داروهاى گیاهى برویم که عوارض جانبى کمترى دارند. داروى گیاهى ساخته شده ما قادر است به عنوان لوسیون و کرم‌ها و ... در صنایع بهداشتى و دارویى مورد استفاده قرار گیرد.


موفقیت تنها در پایان بدست نمی‌آید، لحظه به لحظه تلاش، موفقیت است، اما این دانش آموزان تنها مشکلشان نبود حمایت بود؛ حمایتی دل گرم کننده و همه جانبه برای افزایش انگیزه شخصی و بالتبع پیشرفت کشورشان. حال این سوال مطرح است که سهم مسئولان در حمایت از پژوهش چقدر است؟.
 
انتهای پیام/
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.