سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدرسه ای متفاوت در زنجان

دبستان سیدجواد صدیقی یکی از مدارس زنجان است که با همکاری و همفکری خوب اولیاء ، معلمان و دانش آموزان مدرسه متفاوتی نسبت به سایر مدارس زنجان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، به آدرس مورد نظر که نزدیک می‌شوی سر و صدای بازی و کودکی کردن بچه‌ها نظرم راجلب می‌کند این جا مدرسه دبستان سیدجواد صدیقی است ظاهرش با دیگر مدارس فرقی نمی‌کند.

وقتی وارد آن می‌شوی چیز متفاوتی نظرتان را جلب نمی‌کند، اما کافی است چند دقیقه‌ای آن جا بمانید تا کم کم تفاوت‌های این مدرسه را با بقیه مدارسی که می‌شناسید دریابید.

اینجا به وضوح می‌توان نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه، رابطه خانواده و مدرسه و نقش مهم انجمن اولیاء و مربیان را دید نقشی که همیشـه مـورد توجـه متخصصان امر آموزش و پرورش و خانواده‌ها بوده است.
 
 
همه به این مهم آگاهند که مشارکت دانش آموزان به ویژه دانش آموزان در اداره امور مدرسه با عنایت به خصوصیات کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس و بیدار کردن حس مدیریتی نقش اساسی داشته باشد.

زنگ تفریح است در گوشه‌ای از مدرسه چند نفر از دانش آموز ان مشغول فروختن خوراکی هستند در کنارشان قرار می‌گیرم وپی می‌برم که اینجا بوفه مدرسه  است که توسط  خود دانش آموزان اداره می‌شود.
 

 
 
با کمی توجه می‌شود پی برد که چقدر خوب از عهده اینکار بر می‌آیند غرق در تماشای این دانش آموزان هستم که یکی از آن‌ها به طرفم می‌آید و می‌گوید:من و دو سه نفر از دوستانم که از اعضای انجمن دانش آموزی هستیم ۵ دقیقه‌ای قبل از زنگ تفریح کلاس را ترک می‌کنیم تا بتوانیم بوفه را برای خرید دوستانمان آماده کنیم.
 
 
اکبری معاون پرورشی دبستان سید صدیقی  به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،می گوید: یکی از ویژگی‌های بارز این مدرسه بوفه خود گردان است که توسط دانش آموزان اداره می‌شود.

او ادامه می‌دهد:عواید حاصل از فروش خوراکی در این بوفه خود گردان صرف خرید جایزه و هدیه برای دانش آموزان در مناسبت‌های مختلف و همچنین دانش آموزان ممتاز مدرسه می‌شود.
 


 
او می گوید: خوراکی‌های مجاز از بیرون مدرسه خریداری می‌شود و سه نفر از بچه‌های شورای دانش آموزی مدرسه مسئول فروش این خوراکی‌ها هستند.

اکبری می افزاید: یکی دیگر از طرح‌هایی در مدرسه در حال اجراست، طرح مطالعه است به اینصورت که میز‌هایی در راهروی سالن مدرسه تعبیه شده که دانش آموزان می‌توانند به همراه والدینشان ساعت‌های بیکاری خود را به مطالعه اختصاص دهند.
 
 
 
 
اکبری می‌گوید: در این مدرسه، چون همه دانش آموزان قادر به تهیه مجلات رشد نیستند مدیر مدرسه مجلات رشد تاریخ گذشته را از آموزش و پرورش تهیه می‌کند و آن‌ها را بصورت رایگان در اختیار دانش آموزان کم بضاعت قرار می‌دهد.

او به نقش ویژه اعضای انجمن اولیاء و مربیان و همکاری آنان با مسئولین مدرسه اشاره می‌کند و می‌گوید: اعضای اولیا و مربیان بنا به تخصص‌های خاص خود ما را در برنامه‌های غیر درسی و جانبی که در این مدرسه برگزار می‌شود یاری می‌کنند.
 
ملکی مدیر دبستان سید صدیقی هم با اشاره به نقش مهم انجمن اولیاء ومربیان در داشتن مدرسه موفق  به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،  می گوید: خوشبختانه انجمن اولیاء و مربیان  این مدرسه سرحال و پویاست.
 
او  می افزاید: برای موفقیت های بیشتر در امر آموزش و پرورش  لازم است که مدارس  ارتباط تنگاتنگی با اعضای انجمن  اولیا و مربیان  داشته باشند که این مهم در این دبستان محقق شده است.
 
 
مدیر این دبستان ادامه می دهد: همکاری مدرسه با  اعضای انجمن در این مدرسه سبب تفاهم و تعامل مثمرثمری شده است .
 
ملکی می گوید: جذب خیرین  یکی از برکات همکاری مسئولین مدرسه با اعضای انجمن است خیرینی که در زمینه های مختلف  ما را یاری می کنند.
 
او ادامه می دهد: اولیاء دانش آموزان با هر توانایی و تخصصی که دارند  بدون دریافت هیچ هزینه در کارگروه های مختلف  مدرسه را در همه امور کمک می کنند.
 
مدیر این دبستان ادامه داد: سال گذشته انجمن اولیاء و مربیان این مدرسه به عنوان انجمن نمونه شناخته شد.

قدم زنان به طرف دیگری از سالن می‌روم جایی که اعضای انجمن اولیاء و مربیان به همراه چند تن از والدین در حال تهیه صبحانه برای دانش آموزان هستند .
 
 
با یکی از آن‌ها هم صبحت می‌شم خود را مرادخانی نایب رییس انجمن دبستان معرفی می‌کند.

او به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می گوید: در اینجا موضوعی که بسیار اهمیت دارد اینست که به فرزاندانمان بیاموزیم که به فکر دانش آموزان کم بضاعت هم باشند و داشته هایشان را با آنان تقسیم کنند.
 
 
او ادامه می‌دهد: در همین زمینه هر هفته از طریق مدرسه نذورات خیرین، اولیا و همچنین خود دانش آموزان را جمع آوری کرده و تحت نظر اعضای انجمن مدرسه تقسیم بندی کرده و بدست اولیایی که به نسبت توان مالی کمتری دارند می رسانیم.
 
 
 
او می‌گوید:از سری برنامه‌های که بصورت مداوم در این مدرسه اجرا می‌شود بحث تغذیه سالم است که بصورت هفته‌ای و به شکل داوطلبانه  با مشارکت والدین و خیرین در مدرسه و بین ۳۳۰ دانش آموز این مدرسه  انجام می شود.
 
 
.

 
 
جعفری رییس انجمن اولیا مربیان دبستان  به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،می گوید: تشکیل کارگروه‌ها از مهمترین کار‌هایی بود که تا کنون در مدرسه انجام داده ایم، کارگروه آموزش و پرورش، کارگروه بهداشت، کارگروه تجهیز و نگه داری مدرسه، عضویت در این کارگروه‌ها به این صورت است که هرکس بر حسب توانایی اش مسئولیتی را می‌پذیرد.
 
 
او ادامه می‌دهد: از جمله برنامه انجام شده توسط اولیا می توان به تجهیز کتابخانه، تجهیز و آماده سازی آزمایشگاه، نرده کشی و خط کشی و حفاظ کشی حیاط مدرسه، تجهیز کلاس‌های درس اشاره کرد.

جعفری می‌گوید: سعی مان بر این بوده که برای تمامی کلاس‌ها پروژکتور تهیه کنیم تا در حد توان مدرسه را به سمت هوشمندسازی سوق دهیم.

در پایان سری به کلاسی که چند تن از دانش آموزان سرگرم تمرین نمایشی برای اجرا هستند می‌زنم متوجه می‌شوم که یکی از اعضای اولیا و مربیان که دستی در این کار دارد و از کارمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است به همراه معلم پرورشی در حال آموزش و تمرین دادن به این دانش آموزان هستند.
 
 
وقتی اتاق را ترک می‌کردم به این موضوع می‌اندیشیدم که همکاری انجمن اولیا و مربیان با مسئولین مدارس و همفکری آن‌ها نه تنها می‌تواند مسیری اصولی برای تعلیم و تربیت مناسب آینده سازان ترسیم کند بلکه می‌تواند گره گشایی خیلی از مشکلات دانش آموزان شود و محیطی گرم و صمیمانه برای فرزاندانمان فراهم کند و همچینین در آن‌ها حس مشارکت، همکاری و کمک به هم نوع را بیدار کند.
 
گزارشی از زهرا نصیری
 
انتهای پیام/ن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
نازنین زهرا بک محمدی هستم
۲۲:۱۶ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
به قرآن این وسطی منم الان کلاس چهارم هستم اونی که داره شیر موز میخوره اسمش هستی حسینی و اون یکی فاطمه ناجی خلاصه وسطی منم
Tabiw-am
۰۱:۱۸ ۰۷ دی ۱۳۹۸
ساقول زنجان ساقووول
هادی
۲۰:۴۴ ۰۶ دی ۱۳۹۸
با تشکر از مدیران مدرسه و سایر معلمان و دانش آموزان این کار خیلی خوب را در مدرسه انجام می دهید امیدوارم سایر مدارس از این کار خیلی خوب الگو برداری کنند تا دانش آموزان از کار های نیک و بهداشتی و گروهی یاد بیگیرند
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۶ دی ۱۳۹۸
آفرین بر نیروهای پر تلاش
محمدی
۲۰:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۸
احسنت به این مدیریت و به این احساس مسئولیت ابادانی ایرانم ارزوست
عسل
۲۰:۱۰ ۰۶ دی ۱۳۹۸
عالی بود. چرا ما قدردانی رو یاد نمی‌گیریم . آفرین به مغزِ خلاقی که فکر کرده و اجرایی کرده . سپاس از شما بابت اشتراک گذاری.
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۶ دی ۱۳۹۸
آفرین به همت مسولین واولیا جدید مدرسه که درسطح زنجان اینگونه درخشیدن صدالبته نه مدرسه امنییست نه غیرانتفاعی این امر باعث تقدیر فراوان میباشد
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۶ دی ۱۳۹۸
یاشاسین
رضا
۱۵:۱۸ ۰۶ دی ۱۳۹۸
ا ینکارها من حدود بیست سال پیش در مدرسه نو ر نیروگاه بوشهر انجام دادم البته باهمکاری دیگران
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
خوب
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۶ دی ۱۳۹۸
مغزم پوکید فکر کردم دانشگاه آکسفورده داریم پیشرفت می کنیم
حمید
۱۲:۲۴ ۰۶ دی ۱۳۹۸
این کارها چیز جدیدی نیست همه مدارس کشور به همین صورت اداره میشوند .حتی سالها پیش از این.
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
کجاش خاص بود ؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۶ دی ۱۳۹۸
خیلی جالب بود .احسنت به مدیر مدرسه.