سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پارلمان ترکیه امروز به لایحه اعزام نیرو به لیبی رأی می‌دهد

انتظار می‌رود امروز نمایندگان پارلمان ترکیه لایحه اعزام نیروی نظامی به لیبی را تصویب کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، پارلمان ترکیه امروز به لایحه اعزام نیروی نظامی به لیبی رأی می‌دهد.

انتظار می‌رود نمایندگان پارلمان ترکیه این لایحه را تصویب و مجوزی یک‌ساله برای استقرار نیرو‌های نظامی ترکیه در لیبی صادر کنند.

دو روز پیش، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که کشورش فرایند آماده‌سازی برای اعزام نیرو‌های نظامی به لیبی را آغاز کرده است؛ آکار تأکید کرد ترکیه هرگونه اقدام لازم در این چارچوب را انجام خواهد داد.

هفته پیش، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با این ادعا که لیبی امانت عثمانی‌ها و مصطفی کمال آتاتورک است، اعلام کرده بود پارلمان ترکیه، ماه ژانویه در مورد اعزام نیروی نظامی به لیبی رأی‌گیری خواهد کرد.

در حال حاضر درگیری‌های شدید بین نیرو‌های موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی «خلیفه حفتر» و تیپ‌های دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» در جنوب طرابلس در جریان است.

دو هفته پیش، رسانه‌های عربی گزارش دادند که دولت وفاق ملی لیبی خواستار حمایت ویژه و لجستیک ترکیه و اعزام نیروی نظامی این کشور به طرابلس شده است.

اردوغان لیبی را میراث امپراتوری عثمانی و آتاتورک می‌داند، از همین رو تمایل خود را برای دخالت در این کشور ابراز داشته و تأکید کرده که آنکارا آماده است تا هر لحظه که دولت وفاق ملی نیاز داشت به آن کمک (نظامی و غیرنظامی) کند.

رئیس‌جمهور ترکیه و السراج در توافقی که ۲۷ نوامبر (چهارشنبه، ششم آذر) به امضاء رسید، توافقاتی نظامی را نهایی کردند.

نیرو‌های تحت امر ژنرال حفتر که بخشی از شرق لیبی را تصرف کردند، ۹ ماهی است که تحت حمایت عربستان، امارات و همچنین آمریکا و فرانسه به دنبال کنار زدن دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.