سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محموله ۶۰ تنی موادغذایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وارد چابهار شد

محموله ۶۰ تنی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای توزیع بین سیلزده های سیستان و بلوچستان امروز (یکشنبه ) وارد فرودگاه چابهار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محموله ۶۰ ستاد اجرایی فرمان امام ( ره ) عصر امروز جهت توزیع بین سیلزده‌های سیستان و بلوچستان وارد فرودگاه چابهار شد.

این محموله به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شامل ۲۰ تن غذا‌های کنسروی، ۲۰ تن برنج، روغن، آب معدنی، دارو و پتو است.

این محموله در مناطق سیلزده شهرستان‌های ایرانشهر، نیکشهر، چابهار و فنوج توزیع می‌شود.

پیش از این نیز چند محموله که در قرارگاه امدادی ستاد اجرایی فرمان امام واقع در استان سیستان و بلوچستان جمع آوری شده بود، در ۹ نقطه سیل زده توزیع شده بود.

به گفته رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) از نخستین لحظات وقوع سیل در کنار مردم بودیم و تا برگشت وضعیت زندگی مردم منطقه به وضعیت عادی با توزیع اقلام مورد نیاز و اعزام تیم‌های پزشکی و درمانی و کمک به تخلیه خانه‌ها از سیلاب توسط نیرو‌های جهادی در کنارشان خواهیم ماند و در صورت اعلام نیاز استان سیستان و بلوچستان محموله‌های مورد نیاز بعدی را هم ارسال خواهیم کرد.

محمد مخبر بیان کرد: در خصوص نیاز‌های بعد از سیل هم برنامه ریزی کافی کرده ایم و اهدای لوازم خانگی و دام سبک و ایجاد شغل برای مردم آسیب دیده جزو برنامه‌های ماست.

او گفت: مجموع اعتباری که تاکنون برای این استان در نظر گرفته‌ایم ۳۰ میلیارد تومان اقلام بلاعوض است و ۱۲۰ میلیارد تومان هم برای ایجاد سه هزار طرح اشتغالزایی کوچک و متوسط در این استان تخصیص یافته است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تصریح کرد: توزیع لوازم خانگی و دام سبک بین مردم از طریق لیست ارائه شده توسط استانداری سیستان و بلوچستان انجام خواهد شد.

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد، اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستا‌ها را قطع کرد.

با فروکش کردن آب از اواسط هفته گذشته (۲۳ دی) کار امدادرسانی به سیل‌زدگان قوت گرفت و به تدریج راه‌های روستایی در حال بازگشایی هست، اما هنوز راه دسترسی ۲۰۰ روستا قطع است.

بر اساس برآورد‌های اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت‌های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و ... آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس دام در مناطق سیل زده تلف شده‌اند.

مشکل اصلی اینجاست که معبر این روستا‌ها اغلب بستر رودخانه‌های فصلی است و به همین دلیل تا وقتی که آب فروکش نکرده امکان امدادرسانی به صورت زمینی وجود ندارد. روستا‌های باقیمانده اغلب در شهرستان‌های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز بویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه قرار دارند.

هم‌اکنون در استان سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای درحال بهره‌برداری است که سد‌های پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهم‌ترین آنهاست. می‌توان در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای این استان ذخیره سازی کرد؛ در بارش اخیر اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای شرب و صنعت استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/ع

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.