سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

داخلی سازی یکی از قطعات پیچیده خودرو در کشور

محققان کشورمان موفق به داخلی سازی کروز کنترل که یکی از قطعات پیچیده خودرو است، شدند.

حوریه مزدارانی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  در سال ۹۳ شرکت ما  تبدیل به دانش‌بنیان نوپا شد و اولین محصول ما نیز سیستم کروز کنترل خودرو بود. سال ۹۲ کار‌های تحقیقاتی آن را انجام و نمونه‌ای تهیه کردیم  که در سال  ۹۳ ثبت اختراع شد.

او درباره  سیستم کروز کنترل خودرو  گفت: این سیستم آپشنی برای کنترل سرعت خودرو است. با این آپشن می‌توانید پایتان را از روی پدال گاز بردارید و در همان سرعت ثابت بمانید. که از سال ۹۲ فروش محصولات برای  شرکت های خودرو ساز آغاز شد. کروز کنترل محصولی وارداتی بود، اما محصولی که ما تولید کردیم، هم از نظر کیفیت  و هم از لحاظ  قیمت بسیار بهتر از نمونه های خارجی بود و از طرفی که کار کپی نبود می‌توانستیم کروز کنترل را با سیستم‌های برقی متفاوتی برای هر ماشین به شکلی اختصاصی طراحی کنیم، این در حالی بود که نمونه‌های خارجی را نمی‌توانستند با ماشین‌های داخلی تطبیق دهند. به همین خاطر پذیرفتند که مراحل تست و تأییدیه انجام شود و در سال ۹۲ یک قرارداد آزمایشی بستیم و از سال ۹۳ که محصول تأیید شد، به فروش آن پرداختیم.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان با اشاره به ایده و جذب مشتری بیان کرد:  از آنجایی که مردم محصولات وارداتی را بهتر از ساخت داخلی می‌دانند، روند اعتمادسازی و قانع کردن سخت بود، اما خوشبختانه انجام شد. این محصول البته همچنان تولید می‌شود، اما آن را به شرکت دیگری واگذار کرده‌ایم که کار‌های تولید و فروشش را انجام دهد، زیرا پروژه‌های جدیدی که برای شرکت تعریف کرده‌ایم، در سبک متفاوتی قرار دارند و دیگر نمی‌خواهیم در آن بخش ادامه فعالیت دهیم.

مزدارانی گفت:  محصول اصلی شرکت که با آن از سال ۹۴ وارد پارک فناوری پردیس شدیم، ECU خودرو بود. آن را طراحی کردیم و مراحل تحقیقاتی‌اش را پشت سرگذاشتیم، نمونه اولیه و نمونه‌ای که قابل نصب روی خودرو بود نیز در همان پارک پردیس ساختیم. روند تحقیقاتی این محصول البته همچنان ادامه دارد.

او ادامه داد: ECU همان کامپیوتر مرکزی خودرو است که قطعه‌ای الکترونیکی است و کنترل پاشش سوخت و جرقه‌زنی و کنترل موتور بنزینی را بر عهده دارد. اساس این قطعه‌های تک به حساب می‌آید و تکنولوژی ساخت آن تنها در دست چند خودروساز بزرگ دنیاست. ما در طراحی این محصول نمی‌خواستیم کارمان را با مهندسی معکوس پیش ببریم و همان برد را بزنیم و مونتاژ کنیم. برای همین سعی کردیم مدار‌ها و الگوریتم‌های خودمان را  بنویسیم.


بیشتر بخوانید: تولید بافت زنده به کمک چاپگرهای زیستی


مدیر عامل شرکت دانش بنیان افزود: اولین نمونه کارمان هم روی یک خودرو ساخته شد در نمایشگاه پارک پردیس به نمایش درآمد. در همان نمونه‌های اولیه نیز با تست‌هایی که انجام شد، دریافتند با قطعه ما، مصرف سوخت فسیلی به شدت کاهش پیدا کرده است. به علاوه وقتی ماشین در حالت در جا کار می‌کند، مانند زمان‌هایی که ماشین‌ها پشت ترافیک سنگین مانده‌اند، میزان مصرف سوخت به نصف ک اهش می‌یابد و در نتیجه از شدت آلایندگی نیز کاسته خواهد شد.

 مزدارانی گفت: برای ادامه کار، با خودروساز‌ها و کارخانه‌های تأمین قطعات صحبت کردیم، اما باید این محصول یکسری تست رویش انجام شود و تأییدیه بگیرد که در ایران شدنی نیست. این استاندارد‌ها و تاییدیه‌ها جهانی هستند و باید کل خودرو در خارج از کشور به شکل کامل تست شود و استاندارد بگیرد که هزینه این کار چیزی بالغ بر ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان است. شرکت کوچک ما یقینا از عهده پرداخت این هزینه بر نمی‌آید و برای انجام این کار یا نیاز به حمایت دولتی است یا مجموعه‌های بزرگ که توان مالی‌اش را دارند.

او درباره  سرمایه اولیه تأسیس شرکت و هزینه کارهای تحقیقانی بیان کرد: در ابتدا که کارمان را شروع کردیم، تمام سرمایه‌ ما  آورده اعضای شرکت بود. بچه‌ها چند وام گرفته بودند، اما بعد از این که به عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت شدیم، توانستیم وام تجاری‌سازی صد میلیون تومانی را از صندوق نوآوری و شکوفایی بگیریم که در آن زمان به ساخت نمونه صنعتی محصول و تجاری‌سازی آن کمک بسیاری کرد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان درباره مشکلات  شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: در واقع پروسه تحقیقاتی طولانی مدت است، به همین خاطر در سال‌های ابتدایی کارمان با اداره مالیات به مشکل برمی خوردیم, هیچ کدام از بودجه‌هایی که برای تحقیقات صرف می‌کردیم، از طرف اداره مالیات قابل قبول نبود. دائم هزینه داشتیم، بدون آن که فروشی داشته باشیم. با این وجود ما را با کارخانه‌های بزرگ مقایسه می‌کردند و مدارک مارد می‌شد، چون فروش نداشتیم. پس از اینکه قانون اعلام کرد شرکت‌های دانش بنیان معاف از مالیات عملکرد هستند، از هم مشکلاتی وجود داشت. ما مثل کارخانه‌ها تولید زیادی نداریم که خرید‌هایمان در تیراژ بالا باشد، مواد اولیه را از بازار می‌خریم و تمام فروشنده‌های بازار نیز فاکتوری که ارائه می‌کنند، غیر رسمی است و اداره مالیات از ما نمی‌پذیرفت. البته کار‌های بسیار خوبی برای حل این مشکلات شده است و اوضاع در این بخش روز به روز بهتر می‌شود.


بیشتر بخوانید: پایدار کننده واکسن آشامیدنی طیور ساخته شد


او ادامه داد: بحث دیگری که با آن هنوز مشکل داریم مسئله بیمه است. اتفاقات جلسات مختلفی در پارک برگزار شد و قوانین کارگری را برایمان تشریح کردند، اما سیستم شرکت‌های دانش بنیان با این قوانین همخوانی ندارد. کار شرکت‌های دانش بنیان به شدت تخصصی است. ممکن است کسی ادعا کند که از پس انجام کار خاصی برمی‌آید، ولی در نهایت نتواند. همه کسانی که می‌خواهند در شرکت‌های دانش بنیان کار کنند، لازم است دو، سه ماه دوره آموزشی و تست بگذارنند. در این مدت بحث بیمه و تعهدات معنایی ندارد، اما از نظر قانون تأمین اجتماعی، این کار مجاز نیست، نه فقط ما که تمام شرکت‌های اطرافمان همین مشکل را داشتند و بار‌ها هم آن را مطرح کردیم، اما هنوز تغییری حاصل نشده است.


 مزدارانی گفت:  یکی از اتفاقات خوبی که در پارک‌های علم و فناوری می‌افتد، این است که کارگزاری‌هایی حضور دارند و مسائل مالی و قراردادی و تجاری‌سازی شرکت‌ها را انجام می‌دهند. این خیلی خوب است، چون عموما هسته‌های مدیریتی شرکت‌های دانش بنیان تخصص علمی دارند نه تخصص مالی. این‌ها وقتی می‌خواهند قرار داد فروش امضا کنند، به مشکل می‌خورند، مضاف بر این‌ها امکاناتی، چون کریدور صادرات نیز بسیار کمک کننده و مؤثر بوده است.

او در پاسخ به این سوال که به عنوان یک مدیر خانم رفتار تبعیض آمیز مشاهده کرده اید اظهار کرد: نه، رفتار‌ها چندان تفاوتی ندارد. خصوصا در بحث شرکت‌های دانش بنیان و فضا‌های علمی که در آن قرار داشتیم و اتمسفر نوآوری بر آن حاکم بود، به هیچ عنوان سن یا جنسیت اهمیتی نداشت. جو خیلی خوبی بر این محیط‌ها حاکم است. اما در بازار و صنعت تا حدودی با این قضیه برخورد داشته‌ام، زیرا حوزه خودروسازی را بخشی مردانه می‌دانند و برایشان عجیب است که یک زن درباره کنترل موتور صحبت کند. اما قضیه در همان حد عجیب بودن باقی می‌ماند و به مشکل خاصی برنمی‌خوردیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۴۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
مرز علم جابجا شد
Faraz
۰۱:۱۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
خب این اختراع فایدش چیه
اگه اختراع کنیم باید قطعاتی رو اختراع کنیم ک رو پایین اومدن قیمت خودرو تاثیر داشته باشه نه آپشن های بی خود
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
کسی که رگ غیرتش با گرانی هیچ به جوش نیاید و تنها به فکر خودش است آن خودروسازانی هستند که به تولید ملی و تولید انبوه بها نمیدهند و تنها بفکر تولید و
انبوه افزایش قیمت هستند!!!!!!!!!!
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
برای خودروسازانی که فقط به فکر پر کردن جیب خودند هیچ فرقی نمیکند که همه قطعات را ایرانیان سختکوش و باغیرت و با کیفیت بسازند یا همه قطعات چینی و هندی باشد!!!!!
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
بابا بیخیال هر وقت اعلام میشه قطعه جدید و رابردی خودرو با قیمت پائین بومی سازی شد ماشین گرون میشه پراید میشه 62 میلیون
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
الان ترکیه دوباره با ما برادر میشه تا تکنولوژی ساخت این قطعه رو از ما بدست بیاره. بعد که بدست آورد، به خودش میگه اروپایی به ما میگه جهان سومی.
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
کیلوی چند؟؟؟
با ریال چند درمیاد
با جهانگیریش چند در میاد
با بازار ازادش چقد.
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
بشنو و باور نکن
بعید میدانم خودروسازان خودکفایی را به وابستگی برتری بدهند.
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
شاخ غول رو شكستند.50 سال اتومبيل توليد مي كنيم تازه خوشحالند كروز كنترول توليد مي كنند.
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
می خوام تولید نکنین جمع کنید بابا
قیمت ارابه هاتونو بیارین پایین
فرهاد
۱۶:۰۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
این شرکت اگر بیاد توی بورس و برای تامین سرمایه، اوراق مشارکت عرضه کنه، من میخرم، آینده داره
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
خداکنه موفق بشن تو ساخت همه قطعات پبشرفته و به روزه صنعت خودرو وبهترینشو بسازن ولی تاثیری روی قیمت و کیفیت الان خودروها نداره این تولیدات واسه اینده خوبه چون تا جا نیوفته و درک مفهومی و اجرایی نداشته باشه مثل این وضعیتی که توش هستیم پیش خواهیم رفت پس آینده مشخص میکنه
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
شما مدام خبر از تولید قطعه جدید می دهید.ولی قیمت ماشین مدام بالاتر میره
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
قیمت ماشین با قطعه جدید مدام بالاتر نره?
قریشی
۱۸:۵۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
تولید قطعه مربوط به جهادگران انقلابیه و قیمت خودرو مربوط به مدیران .... ایندو مقوله جداگانه ای هستند
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
موفق باشید عزیزان..
محمود
۱۴:۲۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
پس با ساخت این قطعه ۲ میلیون رفت رو ماشین
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
بره
التالنمتکنکتتالالبزل
۱۳:۱۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
شما اگر تمام قطعات یک مرسدس بنز هم بسازید باز قیمتها را پایین نمیاورید
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
دکتر جان خوب به جاب پراید بنز سوار میشی دیگه!! با همون قیمت
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
قیمتها را پایین بیاورند چه?
امید
۱۲:۱۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
با تشکر از این شرکت دانش بنیان .
ولی متاسفانه به هیچ یک از وعده ها وحرفهای خودروسازان نمی شود اعتماد کرد .به گرگ بیابان اعتماد کنید ولی به خودروسازان داخلی هرگز.
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
امیدواریم توبه کنم و به راه راست مشرف بشوند
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
اقا اگه بخوان همین فردا bmwمیسازن . اما مافیا نمیزاره.
نصیروند
۱۱:۴۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام.چه فایده ای داره وقتی پراید،تیباوساینایی که هفت میلیون تومن هم ارزش نداره با دلال بازی و احتکار و نفوذ شصت تومن میدند به مردم،یا پژو،پرشیاودنایی که پانزده میلیون تومن هم ارزش نداره،پنج برابر گرانتر میفروشند به مردم و این ظلم است.باتشکر.
حسین
۱۱:۱۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
هورا
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
جاااااانننننننن
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
مبارک باشد
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
ابری که نبارد چه بیاید چه نیاید... چه فایده قیمت خودرو بالاتر میره
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
چه ربطی داره!!
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
بی ربط هم نبود منظور دوستمان ابری که بر سر مردم خودش نبارد به هیچ دردی نمی‌خورد یعنی خودروسازان که فقط بفکر پر کردن جیب خودند.
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
برای مردم که باید گران بخرند فرقی نمی کنه !!!
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
زنجیر صفت کن پیکان از همه واجب تره
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
برای پاس کردن استانداردهای ECU نیاز نیست که به خارج بروید. برای پاس کردن استاندارد نرم افزار هم در ایران فعلا اجبار نیست. شرکتهای معتبری مثل بوش هم تازه استاندارد 26262 گرفته اند برای نرم افزارشون. اما برای سخت افزارتون آزمایشگاه های داخلی کافی هستند. در ضمن اول باید بازار یابی بکنید و سپس اقدام به تولید ECUبکنید. همین الان کلی شرکت داریم که ECU تولید می کنند. صنایع دفاع هم که خط تولیدش را وارد کرده به سختی می تواند بازار پیدا بکند. یک شرکت فسقلی چرا رفته دنبال ECU شما می توانستید دنبال ساخت سخت افزارهاو نرم افزارهای خودرویی بروید که در کشور سازنده جدی ندارد.
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
انژكتور و اي سي يو و استوپر و سنسور واجبتره
علی
۰۸:۲۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
این گونه شرکت ها نور چشم کشورند و کارمندانش سلبریتی های واقعی کشور ... تا میتوان باید فعالیتشان تسهیل شود.
توکل به خدا
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
چه فایده باز قیمت خودرو داره بالا میره
ناشناس
۰۲:۳۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
کار این عزیزان ارزش علمی داره و کشور را از وابستگی جدا میکنه اونی که قیمت خور و را بالا میبره دلاله که قیمت مواد اولیه را برای ایشان و تولید کنندهء بالا میبرم وفقط بفکر جیب خودشون هستن ی روز با داوری تقلبی به روز با خودرو یه روز هم با کاغذ و خلاصه اینکه فقط بفکر چاپیدن این مردم هستن پس لطفا ارزش کار رزمندگان علم وعصمت را پایین نیارید من به نوبه خودم از همه کسانی که سختی تولید علم و سختی تولید را بااین موانع که عمدی وغیر عمد در مسیر تولید ایجاد میشود را بجام خریدن صمیمانه تشکر میکنم واز خداوند برایشان پیروزی آژور میکنم رزمندگان اقتصاد خدا قوت یاعلی مدد
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
اگه قطعه رو ساختین پس لطفا استانداردهاش رو هم داخلی کنید که اینقدر به دنیایی که واسشون مهم نیستیم وابسته نباشیم
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
که چی بشه .آیا قیمت خودرو پایین تر میاید؟