سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علت و علائم سوختن واشر سر سیلندر خودرو

از علت و علائم سوختن واشر سر سیلندر می‌توان به جنس نامرغوب، کمبود آب رادیاتور و عمل نکردن قطعات خنک کننده موتور نام برد. واشر سرسیلندر از قطعات بسیار مهم در حرکت خودروست و بروز مشکل در این قطعه خسارت‌های زیاد به همراه دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، واشر سر سیلندر وظیفه‌ی خاصی دارد که در صورت برروز چند مشکل، باعث سوختن یا نیم سوز شدن آن می‌شود که خسارت مالی در پی دارد و از عمر خودرو کم می‌کند. جنس این قطعه باید از فولاد بسیار باکیفیت باشد تا بتواند حرارت حاصل از احتراق را تحمل کند.

وظیفه واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر وظیفه آب بندی در فاصله بین سیلندر و سر سیلندر را به عهده دارد که این کار از خروج گاز حاصل از احتراق، خروج روغن از مسیر‌های روغن و خارج شدن آب جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از وظایف واشر سر سیلندر جلوگیری از اختلاط آب و روغن است. اگر این قطعه کار خود را به درستی انجام ندهد یعنی واشر سر سیلندر سوخته است یا نیم سوز شده است که دلایل آن را بررسی می‌کنیم.

وظیفه دیگر واشر سر سیلندر هدایت مایعات است. هدایت مایع خنک کننده و روغن موتور که در گردشند؛ مایع خنک کننده تنظیم دمای سوپاپ‌ها و شمع را بر عهده دارد و روغن موتور روان کاری و تامین فشار هیدرولیک.

دلایل سوختن واشر سر سیلندر

اولین مورد می‌تواند جنس نامرغوب آن باشد. اگر واشر سر سیلندر جنس مرغوب فولادی نداشته باشد در برابر کار خود ناتوان است و بعد از مدتی آسیب می‌بیند.

دومین مورد که بسیار اهمیت دارد کم بودن آب در رادیاتور ماشین است که در این صورت موتور و واتر پمپ را درگیر کرده و به آن فشار وارد می‌کند و منجر به سوختن واشر سر سیلندر می‌شود.

زمانی که رادیاتور خودرو رسوب کرده باشد، آب به خوبی خنک نمی‌شود و می‌تواند دلیلی بر سوختن واشر سر سیلندر باشد.

اگر مسیر‌های آب درون موتور که وظیفه خنک سازی موتور را دارند مسدود شده باشند، خنک سازی انجام نمی‌شود و حرارت موتور واشر را درگیر کرده و واشر می‌سوزد.

در فصل گرم سال اگر رانندگی طولانی در ترافیک داشته باشیم، رادیاتور و فن خودرو کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و باعث سوختن واشر می‌شود؛ و دلیل آخری که می‌توان بیان کرد بروز مشکل در ترموستات خودروست.

علائم سوختن واشر سر سیلندر

از علائم سوختن واشر سر سیلندر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود آب در سر پیستون‌ها

گرم شدن بیش از اندازه موتور که دلیل مستقیم با آب رادیاتور و کمبود آن دارد.

خارج شدن بخارآب از اگزوز خودرو.

تغییر رنگ روغن موتور به رنگ شیری.

کم شدن توان خودرو و نداشتن نیروی کافی

اگر دود سفید در ابتدای روشن کردن خودرو از اگزوز خارج شود نشان‌دهنده‌ی وجود آب در محفظه احتراق است که راه نفوذ ایجاد کرده و باعث سوختن واشر می‌شود.

زمانی که دود آبی رنگ از اگزوز خارج شود به این معنی است که واشر سر سیلندر سوخته و روغن وارد محفظه شده و همراه با بنزین می‌سوزد.

کم شدن آب رادیاتور و کم شدن روغن هم دلایلی بر سوختن واشر سر سیلندر هستند.

این چنین نیست که واشر سر سیلندر به صورت لحظه‌ای بسوزد. اگر هر کدام از دلیل‌های سوختن واشر سر سیلندر اتفاق افتد و از آن بی خبر باشیم؛ از بالا آمدن نشانگر دمای آب که تا روی خط قرمز می‌آید می‌توان به این اتفاق پی برد.

بالا رفتن آمپر

در صورت بالا رفتن آمپر یا نشانگر دمای آب رادیاتور چه باید کرد؟
اگر نمایشگر دمای آب رادیاتور بالا‌تر از حد مجاز رفت و کم و زیاد شد دلیل آن وجود هوا در مجاری آب خودرو است و باید توسط تعمیر کار هواگیری شود.

اگر دما بالاتر از حد مجاز بود احتمال کمبود آب در رادیاتور وجود دارد. در این صورت باید خودرو سریعا پارک شده، اما خاموش نشود و فورا مقداری آب روی رادیاتور به آرامی ریخته شود. دقت کنید که آب بر روی موتور نریزد.

اگر آمپر به خط قرمز رسید در این صورت می‌تواند به واشر سر سیلندر آسیب بزند. در این وضعیت خودرو باید سریعا پارک و خاموش شود. سپس خودرو به حالت خاموش تا تعمیرگاه هدایت شده و علت اصلی آن قبل از آن که واشر سر سیلندر بسوزد بررسی گردد.

نکته قابل ذکر دیگر این است که سوختن واشر سر سیلندر در خودرو‌های مختلف، متفاوت نیست و هر یک از دلیل‌های گفته شده می‌تواند دلیلی بر سوختن واشر سر سیلندر پراید، پژو یا هر خودروی دیگر باشد.

جمع بندی

برای جلوگیری از این خسارت‌های احتمالی، باید علت و علائم سوختن واشر سر سیلندر را تا حدودی بشناسیم و راه‌های مقابله با آن را بدانیم. واشر سر سیلندر از قطعه‌هایی است که راننده حتما باید در مورد آن اطلاعات داشته باشد. شما می‌توانید درباره علت استارت نخوردن خودرو و راهکار‌های رفع آن نیز که از مشکلات شایع است در ستاره اطلاعات کسب کنید.

منبع: ستاره

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
مرتضی
۱۰:۱۶ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
یکی از دلایل اصلی هواگرفتن داخل رادیات ، نشتی جنت ها یا همون شیلنگ های متصل به رادیات هست...در خودروهای دوگانه سوز میتونه رگولاتور گاز هم تاثیر داشته باشه ، در خودروهایی که تازه واشر عوض کردن اگر این مشکل وجود داره احتمال زیاد تعمیرکارتون یه جای کارش می لنگیده و قبل تعویض و بعد اون قسمت های مرتبط رو کامل بررسی نکرده ، دلیل دیگر هم میتونه اورینگ های دور بوش ها باشه...یه نکته خیلی مهم این که ماشینی که یه بار واشر زد چون سرسیلندر کف تراشی میشه از حالت استانداردش خارج میشه و در دفعات بعدی خیلی زودتر دچار واشر زدن میشه دلیلشم کاهش ضخامت سرسیلندر هست که موجب به هم ریختن آب بندی اون میشه...سعی کنید اگه دوبار بیشتر میشه که واشر عوض میکنید ، بجای تعویض مجدد واشر اگه تونستین یه سرسیلندر نو بندازین تا مدتی از واشر زدن های بی دلیل راحت بشین...برای جنس سرسیلندر هم میتونین برند الدورا رو مدنظر قرار بدین.یه نکته دیگه :
اگه آدمی هستین که زیاد اهل چک کردن ماشین و رسیدن به خودروتون نیستین و فقط یه ماشین میخواین که بی آزار باشه و مراقبت زیادی نخواد سعی کنین سمت ماشین های پژو با موتور XU7 نرین چون واقعا مراقبت از سطح آب خودرو و آمپر لازم دارن ، اگه بودجه تون کمه میتونید سمت خودروهای بی آزاری مثل گروه سایپا و اگه بودجه بهتری دارین به تندر 90 فکرکنین...در پایان بگم این نوشته ها رو از سر دلسوزی گفتم و امیدوارم به کارتون بیاد
محمدرضا
۱۴:۵۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام عاجزانه تقاضا دارم راهنمایی کنید دوماه پیش پیکان وانت من واشر زد بردم واشر را عوض کردم دوساعت بعد نشتی آب به بیرون داشت سمت رادیاتور بین سیلندر و سرسیلندر مجدداً پیش مکانیک دیگری بردم بعد از تعویض واشر پنج ساعت بعد باز نشتی آب به بیرون داشت این بار از قسمت عقب سرسیلندر البته ناگفته نماند موقع باز کردن دیدیم که روی پیستون آب نرفته بود مجبور شدم سرسیلندر نو بگیرم باز بعد بیست و چهار ساعت مجددا نشتی آب به بیرون داشت یعنی از بین سیلندر و سرسیلندر آب به بیرون درز میکرد مجبور شدیم که موتور را پیاده کرده سیلندر و سرسیلندر را پیش تراشکار برده و زیر دستگاه گذاشتیم هیچ ایرادی نداشت هیچ گونه تاب نداشت بعد از بسته شدن بعد چهل و هشت ساعت مجددا آب داد مجددا باز باز کرده و با مشورت بیست مکانیک بهترین واشر روی ماشین انداختیم حال بعد از یک هفته از اگزوز آب میریزد باید چکار کنم 18میلیون تا حالا خرج گذاشته روی دستم به نظر شما ایراد از کجاست
حسین
۰۷:۵۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
عالی بود
جواد
۰۷:۲۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
آقا دمت گرم از اطلا عاتی که گفتی استفاده کردیم.
میثم
۱۹:۳۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
ممنون از اطلاع رسانیتون
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
عالی بود
سپاس
حمید رسول زاده
۲۰:۳۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
جنس واشرسرسیلندر فولادی نمی باشد