سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کاخ سلیمانیه ترکیبی از هنر و معماری ادوار گذشته / عمارتی باشکوه که داستان های زیادی در دل دارد

کاخ سلیمانیه در کرج با هلالی‌های قرینه، تالاری با سقف بلند و نقاشی‌های هنرمندانه ، داستان های زیادی از گذشته در دل دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، در كوچه پس كوچه هاى محله مصباح كرج قدم می زدم كه داخل خيابان شهيد كيانپور شدم، در انتهاى خيابان درب چوبى بزرگى نظر من را به خود جلب كرد قدم هايم را دوتا يكى طى كردم تا هرچه سريع تر به اين درب چوبى بزرگ برسم. قدم زنان به انتهاى راهرو رسيدم كه ساختمان زيبايى با معمارى منحصر به فرد قديمى و پرده هاى سفيد طرح دار با آجر هاى سه سانتى سرخ مرا شيفته خود كرد.

خانه‌ فرزند سی و چهارم فتحعلی‌شاه قاجار و والی کرج، عمارتی صمیمی است. تزیین درون آن ساده و موزون به‌نظر می‌رسد و چشم را نوازش می‌دهد. دیوارها اکنون به‌رنگ سفید هستند. داخل عمارت به‌لطف سخاوت پنجره‌ها پر از نورند.

در دو ضلع روبرو، دو نقاشی بخش بالایی دیوار را مزین کرده است. نقاشی‌های ارزشمندی که همانند قابی فاخر از عکسی خانوادگی خود را به رخ می‌کشند. نقاش این آثار عبدالله خان نقاش‌ باشی است که از هنرمندان دوره‌ قاجار بوده است.

 تالارها، ارسی ‌ها، نقاشی‌ ها، آیینه ‌کاری‌ ها، قوس ‌های نیم دایره نما، سقف شیروانی، طبقه ای بودن آنها تنها برخی از خصوصیات بارز کاخ سلیمانیه در کرج هستند که در ترکیب نهایی و بسیار ساده و در کنار مجموعه ساختمان‌ ها و باغ پیرامونی خود منجر به به وجود آمدن این کاخ با شکوه و خاص شده است.

به سراغ علیرضا مهرجردی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی البرز رفتم ،او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، در خصوص این عمارت باوقار گفت:کاخ سلیمانیه به دستور فتحعلیشاه قاجار توسط محمدحسین خان نام الدوله ملقب به صدر اصفهانی كه داماد فتحعلى شاه قاجار بود به عنوان کاخ ییلاقی در سال ١٢٢٤هجرى قمرى تا ۱۲۲۷ هجرى قمرى در محوطه كشاورزى دانشگاه تهران مستقر در كرج بنا شده است.

مهرجردی می گوید: اهمیت کاخ سلیمانیه به جهت دو نقاشی دیواری های تالار اصلی آن است که توسط عبدالله خان نقاش باشی یکی از هنرمندان نام دار  و معروف اوایل دوره قاجار با رنگ روغن در ضلع شرقى و غربى ديواره تالار اصلی اين كاخ کشیده شده است.

او می گوید:از ویژگی های این بنا مى توان به اولین نقاشی و تصویر آقا محمدخان قاجار بنیانگذار سلسله قاجاریه اشاره كرد كه در كاخ سليمانيه کشیده شده و تنها تصویر باقی مانده از آن دوره در این کاخ است.

در ضلع شرقی تصویری از نقاشی فتحعلی شاه قاجار است كه بر روی تخت نشسته و ۱۴ فرزند او در کنارش هستند و در دیواره ضلع غربی آقامحمدخان قاجار است که ۱۳ نفر از یاران او در کنارش هستند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی البرز در خصوص این بنا و مختصاتش گفت:دو راه پله در قسمت شمالی و به قرینه آنها دو راه پله دیگر در قسمت جنوبی ساختمان است كه هرکدام با هشت پله و روکش لعاب فیروزه ای راه های دسترسی به ساختمان و تالار اصلى را مهيا كرده است.

او می گوید: این عمارت زیبا و شگفت انگیز در سال ۱۳۲۷ شمسی  در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۲۷٠ به ثبت رسیده که به عنوان اولین آثار به ثبت رسیده استان البرز است.

علی عبادی ، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز نیز  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،گفت: از اول امسال تاکنون دو هزار و ۵۱۰ گردشگر از مجموعه کاخ سلیمانیه کرج بازدید کرده‌اند .

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز افزود: تمهیداتی در دست اقدام است كه با ایجاد یک مدیریت جدید و جداگانه از ابتدای سال آینده فعالیت اين مجموعه به طور مستمر باشد و تنها  یک روز مشخص در هفته تعطیل شود.

عبادی گفت : راه اندازی موزه نقاشی های دوران قاجار نیز  از دو سال پیش در دست اقدام است که درصدد نهایی کردن آن هستیم.

کاخ سلیمانیه حالا در گوشه ای از کرج منتظر است تا به موزه تبدیل شود تا این بار رفت وآمد هنردوستان و علاقه مندان به تاریخ را در گوشه و کنار خود حس کند.

 این بنا روزگاری نماد شکوه سلسله قاجار بود و مردم کوچه و بازار گشت و گذاری هر چند کوتاه در محوطه زیبای آن را در دل آرزو می‌کردند.

انتهای پیام/خ.ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.