سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزشی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

نقش دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارتقای سلامت جامعه

حق دوست گفت: در شرایط بحران کرونا دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارتقای سلامت جامعه نقش بسزایی دارند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: امسال در شرایطی هفته سلامت را برگزار می‌کنیم که نظام سلامت کشور درگیر آزمون سخت مقابله با همه گیری بیماری کووید ۱۹ هست و اهمیت و نقش ارائه دهندگان خدمات بهداشتی - درمانی و مدافعان سلامت در جامعه بیش از پیش نمایان شده است.

او با تاکید بر نقش بی بدیل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حفظ و ارتقای سلامت جامعه به ویژه در شرایط بحرانی، افزود: در بحران همه گیری کنونی در کنار ایفای این نقش، صحنه‌های زیبایی از ایثار و از خود گذشتگی پزشکان، پرستاران و سایر نیرو‌های خط مقدم مقابله با کرونا خلق شد که مایه مباهات و ستودنی است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: در طول سال‌های اخیر ظرفیت‌های خوبی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده است، از جمله طرح تحول سلامت و برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، که کمک شایانی به نظام سلامت کشور در مقابله با بحران همه گیری کووید ۱۹ کرد.

او تصریح کرد: اجرای موفق برنامه آمایش سرزمینی و ایجاد کلان مناطق آمایشی بستر مناسبی برای مدیریت منطقه‌ای بحران و تشریک مساعی دانشگاه‌های کلان مناطق برای کنترل بهتر بحران ناشی از همه گیری و کاستن از آسیب‌های ناشی از آن بوجود آورده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: در بستر آمایش سرزمینی امکان تبادل اطلاعات و تجربیات و به اشتراک گذاشتن امکانات در یک کلان منطقه بهتر و راحت‌تر اتفاق می‌افتد و از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در یک منطقه بهینه‌تر استفاده می‌شود همچنین تفویض اختیار به کلان مناطق در اموری که نیاز به تصمیم گیری و اقدام فوری دارد نیز از مزیت‌های برنامه آمایش سرزمینی است که بویژه در شرایط بحرانی نمود بارزتری دارد.

حق دوست یادآوری کرد: در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی بستر ارائه آموزش‌های مجازی ایجاد شده بود که باعث شد تعطیلی دانشگاه‌ها لطمه چندانی به آموزش دانشجویان علوم پزشکی وارد نکند و بیشتر دروس در سامانه‌های مجازی ارائه شوند. در کنار این، وجود دانشگاه علوم پزشکی مجازی باعث شد محتوا‌های آموزشی که توسط استادان دانشگاه‌های مختلف تولید می‌شوند در دسترس دانشجویان در گوشه و کنار کشور قرار گیرد و ضمن توسعه عدالت آموزشی به ارتقاء کیفیت آموزش نیز به ویژه در شرایط بحرانی کنونی منجر شود.

او افزود: یکی دیگر از مهمترین راهبرد‌های آموزش علوم پزشکی که مورد تأکید مقام محترم وزارت است، آموزش‌های جامعه محور، آشنایی با مولفه‌های اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت و همچنین ورود زودهنگام دانشجویان به عرصه‌های اجتماعی است. در این بحران همه گیری کرونا اهمیت افزایش پاسخگویی اجتماعی در بین استادان و دانشجویان نمایان‌تر شد و تلاش‌ها باید معطوف این شود که با استفاده از این فرصت گامی جدی در جهت جامعه محور نمودن دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی برداشته شده و اقدامی اثربخش در راستای ارتقای پاسخگویی اجتماعی محقق شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین گفت: از نکات حائز اهمیت دیگر بحث آینده نگاری و تلاش جهت تبین آینده مطلوب و همچنین تدوین نقشه راه روشن برای تحقق آن توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی است. باید تلاش کرد تا با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و هم راستا با سیاست‌های تحولی در حوزه آینده نگاری، سند آمایش سرزمینی و گفتمان‌های آینده نظام آموزش عالی در سطح جهان، از جمله دانشگاه‌های بدون مرز، خلق ثروت دانش بنیان، پاسخگویی اجتماعی و ... هر چه زودتر نقشه جامع توسعه آموزش علوم پزشکی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین شود. این امر تضمین کننده ارتقای جایگاه دانشگاه‌های علوم پزشکی و به تبع آن کمک به حفظ و ارتقای سلامت جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.